• Myzteria26

Säker samsovning, finns det?

Nu är jag nyfiken hur folk resonerar kring säker samsovning.

För MIG finns inte säker samsovning då man.
    *Lätt rullar över sin bebis i sömnen.
    *Råkar fäkta till i en dröm där med slår till bebis.
    *Slänger med sitt eget täcke som lätt landar fel eller låser andningen på bebis.
    *Puttar till sin egen kudde som kan landa på bebis.

För min egen del kan listan säkert göras mycket längre så jag undrar verkligen hur folk tänker som tror på säker samsovning?
    Ingen kan ju någonsin förutspå vilken natt man sover djupt men oroligt osv. Eller glömmer man bort sådana små saker för att man i sin iver tar in "säker samsovning" så länge man ligger med bebis mot bröstet och inte ryggen, att man ger bebis space i sängen, ger bebis ett eget täcke, ställer sängen mot väggen tex osv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-15 07:59
    Trådstarten verkar uppenbarligen svårläst.
    Jag talar utifrån MIG och hur jag tänker. Vidare, jag riktar inget eller påstår att det kommer att hända ALLA jag hävdar dock att det KAN hända vem som helst.

Och för att klargöra än en gång synligt här i trådstarten, skulle olyckan vara framme i bebisens egen spjälsäng är det en sak men skulle det hända i MIN säng så är jag 100% säker på att jag hade klandrat mig själv sju resor värre än om det hade hänt i den egna sängen. DÄR är skillnaden. Hoppas det klarna lite nu för er..

• Svar på tråden Säker samsovning, finns det?
  • Mirva
    NoXigen skrev 2008-10-14 18:40:31 följande:
    Angående frisk förälder som många syftar på att dom är... Min som var elit idrottare gick och la sig med sin bebis, somna och rulla över barnet som dog.Hon va nykter, rökte inte , inte utsliten utan helt på topp. Så det kan hända vem som oavsett vad ni tror
    Är det någon du känner? Oerhört tragiskt. Vaknade hon och uttryckligen låg på sin bebis? Vad sa obduktionen?

I Storbrittanien fanns det flera fall där en barnläkare hade påstått att kvinnor hade legat ihjäl sina barn. Det visade sig senare att läkaren enbart hade antagit det, och i själva verket hade barnen dött i PSD.
  • panda mii
    Mirva skrev 2008-10-15 00:59:50 följande:
    Är det någon du känner? Oerhört tragiskt. Vaknade hon och uttryckligen låg på sin bebis? Vad sa obduktionen?I Storbrittanien fanns det flera fall där en barnläkare hade påstått att kvinnor hade legat ihjäl sina barn. Det visade sig senare att läkaren enbart hade antagit det, och i själva verket hade barnen dött i PSD.
    jaaa fy fan va jobbigt! vakna av att man ligger på sitt barn, då hade man nog inte tyckt att samsovning var 100% säkert längre.
  • NoXigen

Japp , någon jag känner. Men går ej in på detaljer om hur det hände, för deras skull.

Mirva skrev 2008-10-15 00:59:50 följande:
    Är det någon du känner? Oerhört tragiskt. Vaknade hon och uttryckligen låg på sin bebis? Vad sa obduktionen?I Storbrittanien fanns det flera fall där en barnläkare hade påstått att kvinnor hade legat ihjäl sina barn. Det visade sig senare att läkaren enbart hade antagit det, och i själva verket hade barnen dött i PSD.
  • Myzteria26

Omöjligt? Men hallå? VARFÖR ska man då försöka se till att sin bebis inte får sin egen filt/täcker över sig? Förklara gärna det för mig.
    Och fäktar du fill i sömnen, bara vaknar till och gråter.. Mhmm vet du att det finns dom som TEX lyckats knäcka näsan på sin sambo under nattetid vad tror du det gör med en spädig, en sån smäll?

Och JA bebisar kan sluta andas i sin egen säng det kan ag inte rå för MEN jag har rå för om JAG gjort så att min bebis slutar andas. Ser du skillnaden??

Mirva skrev 2008-10-15 00:33:32 följande:
    Meh, det är fullkomligt omöjligt att ett vanligt täcke som hamnar ovanpå en bebis skulle låsa andningen. Det låter helt absurt, såvida man inte har ett plastskynke som täcke...Och om du nu skulle råka fäkta till i sömnen så är det enda som skulle kunna hända att bebis vaknar till och gråter.Bebis kan sluta att andas i sin egen spjälsäng. Du kan skrika till i din sömn så att du skrämmer bebisen i sin spjälsäng. Bebisens täcke kan hamna ovanför, men inte heller där låsa någon andning.Hur bebis än sover så rekommenderar jag ett andningslarm, för att bebis ska sova någorlunda säkert.Min son slutade att andas i sömnen, och om hade jag haft ett andningslarm till honom så hade chansen varit stor att han hade levt i dag. Han skulle då varit cirka 3 1/2 år i dag.
  • mandelblomma

när mina nu stora barn var små så gick man ut med att samsovning faktiskt kan minska risken för psd, nej jag har ingen studie att hänvisa till...men som säkert många i tråden redan skrivit så soverman på ett helt annat sätt när man har en bebis bredvis sig mot sin sambo :)
    Jag samsover till o med nu med två bebisar och jag hör/känner dem ju hela tiden.

Jag har aldrig hört/ läst någon mamma/pappa i hela världen som legat i hjäl sitt barn, det är det mest vanliga sättet att sova med barnen...alltså med sin mamma/pappa!!

• Myzteria26

Men det har jag. Tyvärr.

mandelblomma skrev 2008-10-15 07:26:57 följande:
    när mina nu stora barn var små så gick man ut med att samsovning faktiskt kan minska risken för psd, nej jag har ingen studie att hänvisa till...men som säkert många i tråden redan skrivit så soverman på ett helt annat sätt när man har en bebis bredvis sig mot sin sambo :)Jag samsover till o med nu med två bebisar och jag hör/känner dem ju hela tiden.Jag har aldrig hört/ läst någon mamma/pappa i hela världen som legat i hjäl sitt barn, det är det mest vanliga sättet att sova med barnen...alltså med sin mamma/pappa!!
  • Helena85

våran dotter har sovit i våran säng sen hon föddes och är nu 2½ år. har alltid funkar bra..

• Lady Dahmer
    NoXigen skrev 2008-10-13 18:58:32 följande:
    Nu är det ju faktiskt så att ALLA vänder sig en satans massa gånger per natt, ingen som ligger still oavsett vad ni tror.Så klart alla dom sakerna är risker man aldrig kommer undan .
    man är vaken då man vänder sig även om man inte minns det. Såvida man inte har sömnstörnigar och det är man oftast medveten om.

jag har aldrig rört mig när min bebis ligger bredvid.

Dessutom -- när man fött barn så frisätts en massa olika hormoner och instinkter som förhindrar att man rullar över sitt barn eller fladdrar med armar och ben.
    There is no chin behind Chuck Norris? beard. There is only another fist.
  • Lady Dahmer
    signorina skrev 2008-10-14 15:52:51 följande:
    Jag har hört talas om minst 2 fall, ett in real life, och så en person här på FL som varit med om det.sen undrar man nog hur stort mörkertalet är????kanske är det inget man vanligtvis berättar för folk sådär i allmänhet, att barnet kvävdes av täcken, och sin egen förälders kropp.Ingen samsovning är säker.
    enligt amerikanska undersökningar som gjorts då dör det lika många barn varje år i spjälsängar.
    There is no chin behind Chuck Norris? beard. There is only another fist.
  • Myzteria26

Jo men det KAN hända uppenbarligen då det faktiskt HAR hänt. O man kan ju omöjligt veta om olyckar råkar komma till en själv.
    Lady Dahmer skrev 2008-10-15 07:47:20 följande:

man är vaken då man vänder sig även om man inte minns det. Såvida man inte har sömnstörnigar och det är man oftast medveten om. jag har aldrig rört mig när min bebis ligger bredvid. Dessutom -- när man fött barn så frisätts en massa olika hormoner och instinkter som förhindrar att man rullar över sitt barn eller fladdrar med armar och ben.
Svar på tråden Säker samsovning, finns det?