• Myzteria26

Säker samsovning, finns det?

Nu är jag nyfiken hur folk resonerar kring säker samsovning.

För MIG finns inte säker samsovning då man.
    *Lätt rullar över sin bebis i sömnen.
    *Råkar fäkta till i en dröm där med slår till bebis.
    *Slänger med sitt eget täcke som lätt landar fel eller låser andningen på bebis.
    *Puttar till sin egen kudde som kan landa på bebis.

För min egen del kan listan säkert göras mycket längre så jag undrar verkligen hur folk tänker som tror på säker samsovning?
    Ingen kan ju någonsin förutspå vilken natt man sover djupt men oroligt osv. Eller glömmer man bort sådana små saker för att man i sin iver tar in "säker samsovning" så länge man ligger med bebis mot bröstet och inte ryggen, att man ger bebis space i sängen, ger bebis ett eget täcke, ställer sängen mot väggen tex osv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-15 07:59
    Trådstarten verkar uppenbarligen svårläst.
    Jag talar utifrån MIG och hur jag tänker. Vidare, jag riktar inget eller påstår att det kommer att hända ALLA jag hävdar dock att det KAN hända vem som helst.

Och för att klargöra än en gång synligt här i trådstarten, skulle olyckan vara framme i bebisens egen spjälsäng är det en sak men skulle det hända i MIN säng så är jag 100% säker på att jag hade klandrat mig själv sju resor värre än om det hade hänt i den egna sängen. DÄR är skillnaden. Hoppas det klarna lite nu för er..

• Svar på tråden Säker samsovning, finns det?
  • Myzteria26

Jag sover inte så som jag skrivit i "listan" utan det är bara exepel. Jag anser dock att man ALDRIG KAN VETA om man nu skulle råka ut för något av detta. Därav min undran men visst känner man sig säker på att man ligger still som en sill så är det ju upp till var och en =)

• NoXigen

Nu är det ju faktiskt så att ALLA vänder sig en satans massa gånger per natt, ingen som ligger still oavsett vad ni tror.
    Så klart alla dom sakerna är risker man aldrig kommer undan .

• kixan

Jag vet att jag inte ligger "still som en sill" och jag vet att jag har samsovit med båda mina barn från det dom var nyfödda och aldrig råkat ut för något av det som beskrivs i TS. Har man ett normalt sömnmönster och inte är påverkad av något är det inte farligt att samsova, förutsatt att sängen är säker också.

• milimina

har aldrig påstått att jag ligger still men jag rör mej inte så som ts beskrivit det. och även om det är ett exempel så vet jag att jag på min höjd vänder mej om, på sida eller drar upp täcket lite. alldeles oavsett så kan man ändå samsova, säkert. man måste inte ha bebis i mitten.

• NoXigen

Hur vet du hur du ligger när du sover? Personlgen har jag ingen aning

milimina skrev 2008-10-13 19:28:17 följande:
    har aldrig påstått att jag ligger still men jag rör mej inte så som ts beskrivit det. och även om det är ett exempel så vet jag att jag på min höjd vänder mej om, på sida eller drar upp täcket lite. alldeles oavsett så kan man ändå samsova, säkert. man måste inte ha bebis i mitten.
  • NoXigen

. Bil olyckor som barn varit med och klarat sig... menas inte att det inte finns en risk att det kan gå illa ändå

kixan skrev 2008-10-13 19:24:58 följande:
    Jag vet att jag inte ligger "still som en sill" och jag vet att jag har samsovit med båda mina barn från det dom var nyfödda och aldrig råkat ut för något av det som beskrivs i TS. Har man ett normalt sömnmönster och inte är påverkad av något är det inte farligt att samsova, förutsatt att sängen är säker också.
  • milimina
    NoXigen skrev 2008-10-13 20:14:12 följande:
    Hur vet du hur du ligger när du sover? Personlgen har jag ingen aning
    för att jag när jag är gravid eller ammar vaknar till flera ggr nattetid och har inte rört mej nämnvärt. inte heller har maken klagat på slagsmål
  • Dubbla pajsare

Jag har svårt att sova med ett eller flera barn i sängen, dels därför att jag oroar mig för att rulla över dem (vilket aldrig hänt) dels för att de tenderar till att vrida 90grader och ligga och kicka en i sidan... Hur kan man sparka så hårt när man är spädis?

• Björkman

Jag tycker det låter som barnmisshandel, som för övrigt är olagligt att bedriva.

• Pallas

För mig finns ingen 100% säker sovning. Punkt. Därför väljer jag det som passar mig, mina barn och min familj bäst helt enkelt.

I en spjälsäng eller vanlig säng kan barnet få kudden över sig, täcket över sig, fastna med ben/armar, rulla ur, klättra och ramla över kanten osv osv. Man spela så gott man kan med den hand som givits, alltså.

Svar på tråden Säker samsovning, finns det?