• Myzteria26

Säker samsovning, finns det?

Nu är jag nyfiken hur folk resonerar kring säker samsovning.

För MIG finns inte säker samsovning då man.
    *Lätt rullar över sin bebis i sömnen.
    *Råkar fäkta till i en dröm där med slår till bebis.
    *Slänger med sitt eget täcke som lätt landar fel eller låser andningen på bebis.
    *Puttar till sin egen kudde som kan landa på bebis.

För min egen del kan listan säkert göras mycket längre så jag undrar verkligen hur folk tänker som tror på säker samsovning?
    Ingen kan ju någonsin förutspå vilken natt man sover djupt men oroligt osv. Eller glömmer man bort sådana små saker för att man i sin iver tar in "säker samsovning" så länge man ligger med bebis mot bröstet och inte ryggen, att man ger bebis space i sängen, ger bebis ett eget täcke, ställer sängen mot väggen tex osv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-15 07:59
    Trådstarten verkar uppenbarligen svårläst.
    Jag talar utifrån MIG och hur jag tänker. Vidare, jag riktar inget eller påstår att det kommer att hända ALLA jag hävdar dock att det KAN hända vem som helst.

Och för att klargöra än en gång synligt här i trådstarten, skulle olyckan vara framme i bebisens egen spjälsäng är det en sak men skulle det hända i MIN säng så är jag 100% säker på att jag hade klandrat mig själv sju resor värre än om det hade hänt i den egna sängen. DÄR är skillnaden. Hoppas det klarna lite nu för er..

• Svar på tråden Säker samsovning, finns det?
  • Myzteria26

Har du verkligen aldrig hört om att föräldern råkat rulla över sitt barn?

GrodAnn skrev 2008-10-14 15:45:25 följande:
    Jag har aldrig hört talas om att ett barn har skadats av att sova med sina föräldar. Har aldrig ens funderat över att det skulle vara farligt. Finns det osäker samsovning???Vår son som nu är 5½ år har sovit i vår säng i perioder när han av olika anledningar har varit orolig, men för det mesta sover han i sin egen säng. Det gjorde han även som nyfödd. I bland tycker både han och vi att det är mysigt att han sover hos oss och då gör han det.
  • signorina

Jag har hört talas om minst 2 fall, ett in real life, och så en person här på FL som varit med om det.

sen undrar man nog hur stort mörkertalet är????

kanske är det inget man vanligtvis berättar för folk sådär i allmänhet, att barnet kvävdes av täcken, och sin egen förälders kropp.

Ingen samsovning är säker.

• Myzteria26

Faktiskt. Hår hålla med dig.
    Känner och en tjej där olyckan var framme. Tyvärr.
    Och många har försökt sig på (inte i denna tråden) då måste hon ha varit fet! Nix det var hon absolut inte utan en vältränad friskt icke rökande/drickande/medicinerande mamma.

Så man fortsätter undra..

signorina skrev 2008-10-14 15:52:51 följande:
    Jag har hört talas om minst 2 fall, ett in real life, och så en person här på FL som varit med om det.sen undrar man nog hur stort mörkertalet är????kanske är det inget man vanligtvis berättar för folk sådär i allmänhet, att barnet kvävdes av täcken, och sin egen förälders kropp.Ingen samsovning är säker.
  • Asia1
    Björkman skrev 2008-10-14 01:05:20 följande:
    Jag tycker det låter som barnmisshandel, som för övrigt är olagligt att bedriva.
    ? är du ens i rätt tråd?
  • Myzteria26

FÅR såklart
    och
    frisk

Myzteria26 skrev 2008-10-14 15:56:31 följande:
    Faktiskt. Hår hålla med dig.Känner och en tjej där olyckan var framme. Tyvärr.Och många har försökt sig på (inte i denna tråden) då måste hon ha varit fet! Nix det var hon absolut inte utan en vältränad friskt icke rökande/drickande/medicinerande mamma.Så man fortsätter undra..
  • lanas mamma

panda mii skrev 2008-10-14 15:38:58 följande:

varför tvingade dom dig?
    de gjorde samma sak med mig första natten på bb!!!!!! det ville att bebisen skulle sova med mig för att du är ju så mysigt!!!!!!!
    och jag var livrädd för det eftersom jag inte hade sovit på 3 dagar visste jag att jag skulle sova djupt, och då visste jag inte att man inte rullar på sin bebis så lätt som man tror.
  • Elsans

Jag håller med om att det inte finns någon säker samsovning, man kan tex aldrig garantera att man inte kommer rulla över bebisen nästa gång man sover bara för att man inte har gjort det hittills. Att risken för PSD är ökad iom samsovning räcker som anledning för mig att inte göra det men jag gjorde det i början och jag sov superdåligt, vaknade av minsta knyst från henne så jag ahde inte gjort det ändå.

www.lakartidningen.se/store/articlepdf/3/3211/forhandsspadbarnsdod.pdf

• Myzteria26

Jopp så sant som det är sagt.
    Åsa A skrev 2008-10-14 16:15:12 följande:

Jag håller med om att det inte finns någon säker samsovning, man kan tex aldrig garantera att man inte kommer rulla över bebisen nästa gång man sover bara för att man inte har gjort det hittills. Att risken för PSD är ökad iom samsovning räcker som anledning för mig att inte göra det men jag gjorde det i början och jag sov superdåligt, vaknade av minsta knyst från henne så jag ahde inte gjort det ändå. www.lakartidningen.se/store/articlepdf/3/3211...
  • milimina
    Myzteria26 skrev 2008-10-14 15:49:38 följande:
    I boken "Leva med barn" tryckt 2008 skrivs det.."Det pågår en diskussion om fördelar och risker med att ett spädbarn sover i samma säng som föräldern, så kallad samsovning. En del forskare varnar för samsovning eftersom det i en del amerikanska undersökningar visat sig medföra ökad risk för plötslig spädbarnsdöd. Andra forskare menar att samsovning gynnar amningen genom att underlätta nattamningen."Så ibland undrar man liksom.
    i de amerikanska undersökningarna har de klumpat ihop all samsovning, alltså även den som betecknas som osäker och avråds ifrån: mycket överviktiga personer, rökare, där alkohol och/eller medicin varit inblandat, sängen har kanter/glapp mellan madrass och säng som bebisen trillat ner och fastnat i mm.
    Åsa A skrev 2008-10-14 16:15:12 följande:
    Jag håller med om att det inte finns någon säker samsovning, man kan tex aldrig garantera att man inte kommer rulla över bebisen nästa gång man sover bara för att man inte har gjort det hittills. Att risken för PSD är ökad iom samsovning räcker som anledning för mig att inte göra det men jag gjorde det i början och jag sov superdåligt, vaknade av minsta knyst från henne så jag ahde inte gjort det ändå. www.lakartidningen.se/store/articlepdf/3/3211...
    i den artikeln står framför allt om den ökade korrelationen mellan psd och rökande mamma eller föräldrar som sovit tungt pga alkohol eller utröttning. det hade varit intressant att få läsa mer om vad de grundar sitt påstående på men eftersom de inte skrivit mer om det hela utan bara hänvisat vidare så blir det ju lite halvmesyr...
  • milimina

ang säker samsovning så kan man om man är osäker på sitt eget agerande nattetid sova med bebis i sidovagn dvs spjälsäng utan sida dikt an mot föräldrasängen. fortfarande samsovning och helt säker sådan, även om ni gärna vill tro att man inte kan samsova säkert

Svar på tråden Säker samsovning, finns det?