• Myzteria26

Säker samsovning, finns det?

Nu är jag nyfiken hur folk resonerar kring säker samsovning.

För MIG finns inte säker samsovning då man.
    *Lätt rullar över sin bebis i sömnen.
    *Råkar fäkta till i en dröm där med slår till bebis.
    *Slänger med sitt eget täcke som lätt landar fel eller låser andningen på bebis.
    *Puttar till sin egen kudde som kan landa på bebis.

För min egen del kan listan säkert göras mycket längre så jag undrar verkligen hur folk tänker som tror på säker samsovning?
    Ingen kan ju någonsin förutspå vilken natt man sover djupt men oroligt osv. Eller glömmer man bort sådana små saker för att man i sin iver tar in "säker samsovning" så länge man ligger med bebis mot bröstet och inte ryggen, att man ger bebis space i sängen, ger bebis ett eget täcke, ställer sängen mot väggen tex osv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-15 07:59
    Trådstarten verkar uppenbarligen svårläst.
    Jag talar utifrån MIG och hur jag tänker. Vidare, jag riktar inget eller påstår att det kommer att hända ALLA jag hävdar dock att det KAN hända vem som helst.

Och för att klargöra än en gång synligt här i trådstarten, skulle olyckan vara framme i bebisens egen spjälsäng är det en sak men skulle det hända i MIN säng så är jag 100% säker på att jag hade klandrat mig själv sju resor värre än om det hade hänt i den egna sängen. DÄR är skillnaden. Hoppas det klarna lite nu för er..

• Svar på tråden Säker samsovning, finns det?
  • NoXigen

har en bok här hemma som vi precis fått av bm, nytryckt med ny forskning. ska kolla om jag kan hitta referat i den så alla kan få läsa

lillvilda skrev 2008-10-14 19:04:11 följande:
    klart man kan minska riskerna men studier gjorda på samsovning är inte entydiga om att samsovning är sämre, farligare för barnen. Det ÄR farligare OM man har ngt som gör att man sover tungt. I övrigt tycks det inte innebära någon större risk. Sen beklagligt nog dör barn sovande intill sina föräldra oxå men de gör de tyvärr oxå sovande ensamma i sina sängar.
  • Pallas

Tillåt mig ställa mig väääldigt skeptisk till att napp skulle underlätta munandning. Min äldsta son kunde iaf inte andas alls bara han blev lite täppt i näsan när han hade napp. Har sett många exempel på detta i min närhet.

• lillvilda
    NoXigen skrev 2008-10-14 19:07:47 följande:
    har en bok här hemma som vi precis fått av bm, nytryckt med ny forskning. ska kolla om jag kan hitta referat i den så alla kan få läsa
    Jag är mycket medveten om att det finns studier som säger att samsovnings skulle öka risken för PSD!
  • NoXigen

Ok ok, så slapp jag leta då

lillvilda skrev 2008-10-14 19:16:42 följande:
    Jag är mycket medveten om att det finns studier som säger att samsovnings skulle öka risken för PSD!
  • Pallas

Jag anser att de långsiktiga fördelarna med samsovning helt klart väger upp de nackdelar som finns.

• lillvilda
    Pallas skrev 2008-10-14 19:27:13 följande:
    Jag anser att de långsiktiga fördelarna med samsovning helt klart väger upp de nackdelar som finns.
    så tänker jag med!
  • lillvilda
    NoXigen skrev 2008-10-14 19:20:59 följande:
    Ok ok, så slapp jag leta då
    haha ja tro det eller ej men jag är en rätt påläst mamma Vårt val att samsova är medvetet och genomtänkt, kanske mer än många föräldrar som stoppar sina barn i spjälsängar. Menar inte att det är fel att stoppa barn i spjälsäng, men jag tror många gör det "för att så ska man göra" inte för att de är medvetna om att det är bättre eller sämre för barnet. Vi gjorde själva så när vi väntade vår första son, bland de första vi köpte var en spjälsäng för det hörde som till när man skaffar barn lr?
    Den sängen kom dock aldrig till användning efter vi satt oss ner å tänkt igenom vad vi tyckte var viktigt när vi skulle uppfostra våra barn.
  • milimina
    NoXigen skrev 2008-10-14 18:31:56 följande:
    Britterna verkar ha kollat på "säker" samsovning eller rättare sagt samsovning överlag
    samsovning överlag är inte samma sak som säker samsovning. eftersom de tagit med fall där föräldrarna rökt, druckit eller tagit mediciner så är det ju de facto inte säker samsovning. så nej.
    LPJ skrev 2008-10-14 18:32:23 följande:
    Nja, det stämmer inte riktigt. Det stod i artikeln att risken var särskilt stor om man var påverkad eller utmattad. Och det är nog rimligt att anta att av alla som samsover så händer det vid något tillfälle att man samsover när man tagit alvedon, druckit ett glas vin eller är extra trött.
    jo, men det är ju också situationer då man aktivt avråds från att samsova! så att ta med det i en studie visar enbart på att viss typ av samsovning (dvs osäker samsovning) ger en ökad risk. det intressanta vore väl att studera säker samsovning?

och alvedon är väl ändå inte ett läkemedel som anses ge sån påverkan att man blir dåsig/sover onormalt tungt?
    danitra skrev 2008-10-14 18:39:25 följande:
    Precis som att jag vet var sängens kanter finns i sömnen så vet jag att min son är i närheten. Skulle jag börja ramla ur sängen i sömnen så skulle jag även sluta sluta samsova.
  • milimina
    Åsa A skrev 2008-10-14 18:51:27 följande:
    Går in på fullständig referenslista och sök sedan reda på artikeln...
    referenslistan finns ju med, men du menar alltså att den artikeln/alla artiklar också finns tillgängliga på nätet?

när jag söker artiklar för skolan har jag tillgång till en databas inom mitt område. dör kan jag förstå att den hrä studien finns att återfinna, men jag är lite skeptisk till att man kan hitta den genom att bara googla.
  • NoXigen

Tänka sig att endast på fl finns folket som aldrig kan begå ett misstag ... inte ens i sömnen

Svar på tråden Säker samsovning, finns det?