• Myzteria26

Säker samsovning, finns det?

Nu är jag nyfiken hur folk resonerar kring säker samsovning.

För MIG finns inte säker samsovning då man.
    *Lätt rullar över sin bebis i sömnen.
    *Råkar fäkta till i en dröm där med slår till bebis.
    *Slänger med sitt eget täcke som lätt landar fel eller låser andningen på bebis.
    *Puttar till sin egen kudde som kan landa på bebis.

För min egen del kan listan säkert göras mycket längre så jag undrar verkligen hur folk tänker som tror på säker samsovning?
    Ingen kan ju någonsin förutspå vilken natt man sover djupt men oroligt osv. Eller glömmer man bort sådana små saker för att man i sin iver tar in "säker samsovning" så länge man ligger med bebis mot bröstet och inte ryggen, att man ger bebis space i sängen, ger bebis ett eget täcke, ställer sängen mot väggen tex osv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-15 07:59
    Trådstarten verkar uppenbarligen svårläst.
    Jag talar utifrån MIG och hur jag tänker. Vidare, jag riktar inget eller påstår att det kommer att hända ALLA jag hävdar dock att det KAN hända vem som helst.

Och för att klargöra än en gång synligt här i trådstarten, skulle olyckan vara framme i bebisens egen spjälsäng är det en sak men skulle det hända i MIN säng så är jag 100% säker på att jag hade klandrat mig själv sju resor värre än om det hade hänt i den egna sängen. DÄR är skillnaden. Hoppas det klarna lite nu för er..

• Svar på tråden Säker samsovning, finns det?
  • TheMilky

Det här med att vända sig i sömnen. Jag sover med dottern brevid mig. Hon ammar på nätterna och jag ligger då på sidan. Somnar på höger sida, vaknar på höger sida, ammar, byter till vänster. Sover vidare. Vaknar, ammar, byter sida, somnar osv. Så jag kan med säkerhet garantera att jag _inte_ vänder mig om mer än när jag ammar! Dumt att dra alla över en kant. Ibland när hon sovit långa perioder har jag t.o.m vaknat av att jag får byta sida ändå pga att jag får ont i höften av att ligga så still länge.

• panda mii

klart att det inte finns 100% säker samsovning.
    som pallas skriver, det finns risker med allt! och enligt mig har riskerna alltid varit störe med samsovning och där av valt att inte göra det, men alla känner olika

• Myzteria26

Hallå.... VAR har jag dragit alla över en kant?? Allt utgår ifrån MIG och du OBS:ar det i ts.

TheMilky skrev 2008-10-14 01:43:03 följande:
    Det här med att vända sig i sömnen. Jag sover med dottern brevid mig. Hon ammar på nätterna och jag ligger då på sidan. Somnar på höger sida, vaknar på höger sida, ammar, byter till vänster. Sover vidare. Vaknar, ammar, byter sida, somnar osv. Så jag kan med säkerhet garantera att jag _inte_ vänder mig om mer än när jag ammar! Dumt att dra alla över en kant. Ibland när hon sovit långa perioder har jag t.o.m vaknat av att jag får byta sida ändå pga att jag får ont i höften av att ligga så still länge.
  • La Lola
    Pallas skrev 2008-10-14 01:30:31 följande:
    För mig finns ingen 100% säker sovning. Punkt. Därför väljer jag det som passar mig, mina barn och min familj bäst helt enkelt.I en spjälsäng eller vanlig säng kan barnet få kudden över sig, täcket över sig, fastna med ben/armar, rulla ur, klättra och ramla över kanten osv osv. Man spela så gott man kan med den hand som givits, alltså.
    Så jäkla bra skrivet Pallas!
    Kanonbra svar!

Här samsov vi förövrigt i 5 år.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Myzteria26

Som sagt i denna tråden ifrågesätter jag bara hur man tänker och om alla tänkt på alla små saker som kan hända.

Och framförallt så utgår jag ifrån mitt eget tänkande. Drar alla senario i skallen som skulle kunna hända, så har jag alltid fungerat och kommer nog alltid att göra. Och trots att jag kan gå och lägga mig nysminkad och vakna o se exakt likadan ut så vill JAG inte riskera att jag KANSKE vänder mig helt plötsligt osv.

Min lista ovan var inte gjord för att rikta direkt mot någon utan återigen MITT TÄNKANDE.

• Lady Gaga

Jag var oxå orolig för samsovningen (som dom för övrigt tvingade på mig på BB)

Vi köpte en babynest så att bebben låg relativt skyddad mellan oss.
  • panda mii
    Hikaru skrev 2008-10-14 15:34:15 följande:
    Jag var oxå orolig för samsovningen (som dom för övrigt tvingade på mig på BB)

Vi köpte en babynest så att bebben låg relativt skyddad mellan oss.
    varför tvingade dom dig?
  • Lady Gaga
    panda mii skrev 2008-10-14 15:38:58 följande:
    varför tvingade dom dig?
    jag vet inte. Jag sa att jag inte ville för att det kändes inte bra att ha bebben tätt intill mig när jag sover. Var orolig att nåt skulle hända. Men sköterskan var så påflugen att jag inte hade nåt val. Felicia var 2 dgr gammal då och mjölken hade inte kommit igång så hon var jätteledsen och vrålhungrig.
    Det slutade ändå med att dom gav henne mjölkersättning tillslut för det funkade inte att "samsova". 
  • GrodAnn

Jag har aldrig hört talas om att ett barn har skadats av att sova med sina föräldar. Har aldrig ens funderat över att det skulle vara farligt. Finns det osäker samsovning???

Vår son som nu är 5½ år har sovit i vår säng i perioder när han av olika anledningar har varit orolig, men för det mesta sover han i sin egen säng. Det gjorde han även som nyfödd. I bland tycker både han och vi att det är mysigt att han sover hos oss och då gör han det.

• Myzteria26

I boken "Leva med barn" tryckt 2008 skrivs det..

"Det pågår en diskussion om fördelar och risker med att ett spädbarn sover i samma säng som föräldern, så kallad samsovning. En del forskare varnar för samsovning eftersom det i en del amerikanska undersökningar visat sig medföra ökad risk för plötslig spädbarnsdöd. Andra forskare menar att samsovning gynnar amningen genom att underlätta nattamningen."

Så ibland undrar man liksom.

Svar på tråden Säker samsovning, finns det?