• Myzteria26

Säker samsovning, finns det?

Nu är jag nyfiken hur folk resonerar kring säker samsovning.

För MIG finns inte säker samsovning då man.
    *Lätt rullar över sin bebis i sömnen.
    *Råkar fäkta till i en dröm där med slår till bebis.
    *Slänger med sitt eget täcke som lätt landar fel eller låser andningen på bebis.
    *Puttar till sin egen kudde som kan landa på bebis.

För min egen del kan listan säkert göras mycket längre så jag undrar verkligen hur folk tänker som tror på säker samsovning?
    Ingen kan ju någonsin förutspå vilken natt man sover djupt men oroligt osv. Eller glömmer man bort sådana små saker för att man i sin iver tar in "säker samsovning" så länge man ligger med bebis mot bröstet och inte ryggen, att man ger bebis space i sängen, ger bebis ett eget täcke, ställer sängen mot väggen tex osv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-15 07:59
    Trådstarten verkar uppenbarligen svårläst.
    Jag talar utifrån MIG och hur jag tänker. Vidare, jag riktar inget eller påstår att det kommer att hända ALLA jag hävdar dock att det KAN hända vem som helst.

Och för att klargöra än en gång synligt här i trådstarten, skulle olyckan vara framme i bebisens egen spjälsäng är det en sak men skulle det hända i MIN säng så är jag 100% säker på att jag hade klandrat mig själv sju resor värre än om det hade hänt i den egna sängen. DÄR är skillnaden. Hoppas det klarna lite nu för er..

• Svar på tråden Säker samsovning, finns det?
  • Elsans

Vad menar du med vad de grundar sitt påstående på? artikeln är ju full av hänvisningar till studierna som de grundar det de skriver på, vill du läsa studierna är det ju bara att följa hänvisningarna.

• milimina
    Åsa A skrev 2008-10-14 17:57:26 följande:
    Vad menar du med vad de grundar sitt påstående på? artikeln är ju full av hänvisningar till studierna som de grundar det de skriver på, vill du läsa studierna är det ju bara att följa hänvisningarna.
    absolut! och hur får jag tag på dem då? det var hela min poäng.
  • NoXigen

Britterna verkar ha kollat på "säker" samsovning eller rättare sagt samsovning överlag

milimina skrev 2008-10-14 18:28:25 följande:
    läs ovan ang amerikanska studier. den brittiska verkar inte heller skilja på säjer samsovning och samsovning där föräldrarna rökt, druckit, tagit medicin.
  • LPJ
    milimina skrev 2008-10-14 18:28:25 följande:
    läs ovan ang amerikanska studier. den brittiska verkar inte heller skilja på säjer samsovning och samsovning där föräldrarna rökt, druckit, tagit medicin.
    Nja, det stämmer inte riktigt. Det stod i artikeln att risken var särskilt stor om man var påverkad eller utmattad. Och det är nog rimligt att anta att av alla som samsover så händer det vid något tillfälle att man samsover när man tagit alvedon, druckit ett glas vin eller är extra trött.
  • lillvilda

Om jag inte ansåg att barnen var trygga å säkra sovande intill oss skulle jag inte ha dom där. Vår säng står mot en vägg, barnen har egna täcken och kuddar. Men såkalrt händer det att barnen, även den minsta på 7 veckor kommer krypande, ålande mot oss och lägger sin intill oss. Däremot har vi aldrig slagit till barnen, rullat på dom osv. Som de flesta friska föräldrar så vaknar vi till vid minsta lilla knyst. Jag tror de flesta som samsover är oerhört lyhörda för barnen även i sömnen, det är nått som kommer automatiskt. Jag vaknar så fort mina barn knystar och eftersom jag har dom så nära kan jag oxå somna om direkt igen när jag ser att allt är väl med dom. Jag tycker det är obehagligare nu när älsta sonen fått egen säng för nu vaknar jag inte till på samma sätt av hans rörselser osv så jag har sämre koll på om han drar täcket över sig eller så. Min minsta på 7 veckor är rätt stark i kroppen så han rullar runt till mage ibland men är inte stark nog att rulla tillbaka så då är det skönt att jag vaknar till när han ligger på mage å gnyr och kan vända honom till rygg igen.

• danitra

Precis som att jag vet var sängens kanter finns i sömnen så vet jag att min son är i närheten. Skulle jag börja ramla ur sängen i sömnen så skulle jag även sluta sluta samsova.

danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
  • NoXigen

Angående frisk förälder som många syftar på att dom är... Min som var elit idrottare gick och la sig med sin bebis, somna och rulla över barnet som dog.
    Hon va nykter, rökte inte , inte utsliten utan helt på topp. Så det kan hända vem som oavsett vad ni tror

lillvilda skrev 2008-10-14 18:37:25 följande:
    Om jag inte ansåg att barnen var trygga å säkra sovande intill oss skulle jag inte ha dom där. Vår säng står mot en vägg, barnen har egna täcken och kuddar. Men såkalrt händer det att barnen, även den minsta på 7 veckor kommer krypande, ålande mot oss och lägger sin intill oss. Däremot har vi aldrig slagit till barnen, rullat på dom osv. Som de flesta friska föräldrar så vaknar vi till vid minsta lilla knyst. Jag tror de flesta som samsover är oerhört lyhörda för barnen även i sömnen, det är nått som kommer automatiskt. Jag vaknar så fort mina barn knystar och eftersom jag har dom så nära kan jag oxå somna om direkt igen när jag ser att allt är väl med dom. Jag tycker det är obehagligare nu när älsta sonen fått egen säng för nu vaknar jag inte till på samma sätt av hans rörselser osv så jag har sämre koll på om han drar täcket över sig eller så. Min minsta på 7 veckor är rätt stark i kroppen så han rullar runt till mage ibland men är inte stark nog att rulla tillbaka så då är det skönt att jag vaknar till när han ligger på mage å gnyr och kan vända honom till rygg igen.
Svar på tråden Säker samsovning, finns det?