• Myzteria26

Säker samsovning, finns det?

Nu är jag nyfiken hur folk resonerar kring säker samsovning.

För MIG finns inte säker samsovning då man.
    *Lätt rullar över sin bebis i sömnen.
    *Råkar fäkta till i en dröm där med slår till bebis.
    *Slänger med sitt eget täcke som lätt landar fel eller låser andningen på bebis.
    *Puttar till sin egen kudde som kan landa på bebis.

För min egen del kan listan säkert göras mycket längre så jag undrar verkligen hur folk tänker som tror på säker samsovning?
    Ingen kan ju någonsin förutspå vilken natt man sover djupt men oroligt osv. Eller glömmer man bort sådana små saker för att man i sin iver tar in "säker samsovning" så länge man ligger med bebis mot bröstet och inte ryggen, att man ger bebis space i sängen, ger bebis ett eget täcke, ställer sängen mot väggen tex osv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-15 07:59
    Trådstarten verkar uppenbarligen svårläst.
    Jag talar utifrån MIG och hur jag tänker. Vidare, jag riktar inget eller påstår att det kommer att hända ALLA jag hävdar dock att det KAN hända vem som helst.

Och för att klargöra än en gång synligt här i trådstarten, skulle olyckan vara framme i bebisens egen spjälsäng är det en sak men skulle det hända i MIN säng så är jag 100% säker på att jag hade klandrat mig själv sju resor värre än om det hade hänt i den egna sängen. DÄR är skillnaden. Hoppas det klarna lite nu för er..

• Svar på tråden Säker samsovning, finns det?
  • Lady Dahmer
    Myzteria26 skrev 2008-10-15 08:07:21 följande:
    Hon mår självfallet skit dåligt. Hon som aldrig rörde sig, alltid vakna osv osv. Men vidare detaljer behöver vi inte dra av ren respekt.Lady Dahmer skrev 2008-10-15 08:04:40 följande:
    du behöver ju inyte dra detaljer, men om hon vaknade på eller inte kan man väl berätta?

problemet är att många fall då barnet dött INTE alls berodde på att föräldern la sig åp barnet, utan pga andra omständigheter.

hade hon mkt kuddar å täcken i sängen? hur var barnet klädd? temperatur i sovrummet? hade hon utsläppt hår? delade de täcke? finns så mycket olika faktorer som spelar in.
    There is no chin behind Chuck Norris? beard. There is only another fist.
  • NoXigen

tror du verkligen på det själv? Inga hormoner som hindrar att man rör sig, alla vänder sig när dom sover, om man nu inte är nersövd eller ordentligt påverkad.
    Lady Dahmer skrev 2008-10-15 07:47:20 följande:

man är vaken då man vänder sig även om man inte minns det. Såvida man inte har sömnstörnigar och det är man oftast medveten om. jag har aldrig rört mig när min bebis ligger bredvid. Dessutom -- när man fött barn så frisätts en massa olika hormoner och instinkter som förhindrar att man rullar över sitt barn eller fladdrar med armar och ben.
  • NoXigen

Med respekt (det som så många saknar på fl) för familjen så är det onödigt att dra massa detaljer. Inte mer än vad sm redan kommit fram varje fall
    Lady Dahmer skrev 2008-10-15 08:11:56 följande:

du behöver ju inyte dra detaljer, men om hon vaknade på eller inte kan man väl berätta?problemet är att många fall då barnet dött INTE alls berodde på att föräldern la sig åp barnet, utan pga andra omständigheter. hade hon mkt kuddar å täcken i sängen? hur var barnet klädd? temperatur i sovrummet? hade hon utsläppt hår? delade de täcke? finns så mycket olika faktorer som spelar in.
  • Myzteria26

Tycker det kan räcka med att man säger att allt var som det skulle. Inga konstigheter och inget som skulle skett.

NoXigen skrev 2008-10-15 08:32:11 följande:
    Med respekt (det som så många saknar på fl) för familjen så är det onödigt att dra massa detaljer. Inte mer än vad sm redan kommit fram varje fallLady Dahmer skrev 2008-10-15 08:11:56 följande:
  • Lady Dahmer
    NoXigen skrev 2008-10-15 08:29:08 följande:
    tror du verkligen på det själv? Inga hormoner som hindrar att man rör sig, alla vänder sig när dom sover, om man nu inte är nersövd eller ordentligt påverkad.Lady Dahmer skrev 2008-10-15 07:47:20 följande:
    jag VET. inte tror. hormonerna påverkar hur man sover. Bland annat så sover man både lättare (mer medveten och lyhörd för barnet) och mer effektivt. (

Naturen är så fiffig vettu. Forskning i sömnlabb har visat detta.
  • NoXigen

Jag intresserar mig mycket för just sömn ch drömmar och har aldrig läst detta i nån forskning överhuvudtaget. Men alla får ha sin tro.
    Lady Dahmer skrev 2008-10-15 08:37:14 följande:

jag VET. inte tror. hormonerna påverkar hur man sover. Bland annat så sover man både lättare (mer medveten och lyhörd för barnet) och mer effektivt. (Naturen är så fiffig vettu. Forskning i sömnlabb har visat detta.
  • Wicked witch

Hm, jag orkar inte läsa hela tråden, så jag säger säkert en massa som redan har sagts.

Men som någon iallafall påpekat så sover man mycket lättare med barnen i sängen och vaknar vid minsta lilla pip. Det blev jag väldigt medveten vid när min minsta hade lärt sig gå och flera nätter skulle hoppa över mig i sömnen. Varje gång det hände fick jag upp en arm och fångade henne, trots att jag sovit. Minsta förändring och jag vaknade. Och man kan visst ligga helt still en hel natt. Det är ganska lätt att märka att man inte rört sig en millimeter när man sovit mellan två barn, varav ett på utsidan(då har man ganska ont i kroppen när man vaknar).

Iallafall fungerar jag så som mamma. Alla gör säkert inte det. Men jag har kännt mig oerhört trygg med samsovande. Idkar väl fortfarande det eftersom de kommer lufsande mitt i natten och kryper ner hos mig. Fast nu skulle det bli liv i luckan om jag rullade på dem.

• Lady Dahmer
    NoXigen skrev 2008-10-15 08:38:39 följande:
    Jag intresserar mig mycket för just sömn ch drömmar och har aldrig läst detta i nån forskning överhuvudtaget. Men alla får ha sin tro.Lady Dahmer skrev 2008-10-15 08:37:14 följande:
    jag intresserar mig väldigt mycket för samsovning och relationer mellan mamma och barn och jag har hört talas om det.
  • NoXigen

från oberoende forskare eller från samsovnings tidskrifter?
    Lady Dahmer skrev 2008-10-15 08:45:24 följande:

jag intresserar mig väldigt mycket för samsovning och relationer mellan mamma och barn och jag har hört talas om det.
  • Lady Dahmer
    NoXigen skrev 2008-10-15 08:47:19 följande:
    från oberoende forskare eller från samsovnings tidskrifter?Lady Dahmer skrev 2008-10-15 08:45:24 följande:
    från bla. sömnforskare som i labb studerar samsovning och de sömnmönster som uppstår. bland annat så blir mamma och barn synkroniserade.
Svar på tråden Säker samsovning, finns det?