• Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Här är fortsättningen på "Vi som ska ha barn augusti 2008" nr 1, 2, 3 och 4. Eftersom alla våra underbara bebisar nu har kommit är det dags att skapa en ny tråd med nytt namn.  Skrattande

Våra gamla trådar och annat roligt:

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m28213467.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m30517333.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m33104518.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389409.html
    Bf-listan:   www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389344.html
    Bloggar:   www.familjeliv.se/Forum-3-28/m36261191.html
    Bilder:      www.familjeliv.se/Forum-11-285/m36892848.html

Älskade Lyckeli kom 080722
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 17:54
    Här är en rolig grej till! Länken till vår fotolek! (Tack, Lille!)
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m37498124.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-30 22:12
    Här är vår gå-tråd!:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m37826073.html
  • Svar på tråden Augustibebisar 2008
  • S u s s

Jucea - Fast du tyckte väl att det skulle vara många fler som skötte den tjänsten du hade förut? Taskigt att de inte förberett åt dig, inte så kul att bli undanskuffad direkt. Du ska ju såklart ha arbete i samma omfattning som innan. Ge det ett par veckor så ska du nog se att alla bitarna faller på plats.

Max fick också pneumekockvaccinet, och det gratis.
    Han blev hängig mot kvällen, och kändes jättevarm, men det gick över till dan därpå.

Max äter massor! Det går som mest två timmar emellan, och nu har han även börjat äta oftare på natten. Puh. Jag hoppas det är en öknings- eller närhetsperiod bara. Jag gjorde misstaget att försöka muta med napp en kväll, och jösses vad han skrek. På en sekund fick han till ett skrik som lät som att jag hade plågat honom hela dagen.
    Lite jobbigt med allt ätande när vi ska iväg, får langa fram tutten lite här och där.

Vi har provat ge flaska med mjölk en gång, men det gick inte alls! Ska köpa andra sorter, för jag vill gåärna hänga med julfesten på jobbet, i ett par timmar bara. Snacka med arbetskamrater och höra skvaller om vad som hänt på jobbet. Någon som har nåt bra råd angående flaskandet?

• Amelie

Suss: Vi har också fått problem med flaskmatandet. Andra sorter? Menar du andra sorters tillägg eller andra sorters flaskor?
    Du kan börja med att mjölka ur bröstmjölk, så att smaken blir detsamma som han är van vid. Så säger vissa att det är mindre problem att få barnet att ta flaska om det är någon annan än mamman som provar. De vet ju att boobsen är inom räckhåll...
    Vi ska också kämpa vidare med flaskmatandet. Apropå det så ska jag plocka fram en påse ur frysen nu på en gång...
    R är också inne i en snuttarperiod. Som om han inte blir riktigt mätt. Därför vill jag ge honom lite extra. Han är täpp i näsan, det kan vara det som gör honom lite gnölig, det kan också vara att han är hungrig, har svårt att suga.

• Rimfolina

Suss, kan han inte hänga med på julfesten? Ester hänger med överallt än så länge, hon tränar, jobbar och går på fester, begravningar och allt möjligt. Såklart är det bekvämare att slippa ha dem med men när det är kvällstid så äter hon såpass ofta att det är lättast att ha henne med för att slippa känna sig stressad. I söndags gjorde jag egentligen första grejen utan henne sen veckan efter att hon föddes, jag gick på Qigong. Det var jätteskönt, men då var det på förmiddagen och jag visste att jag bara blir borta 1,5 h inkl "restiden".
    Hur gör ni andra som ammar? Är ni hemma mest hela tiden, ger ni ersättning ibland, pumpar ni ur eller tar ni barnet med er?

• Rimfolina

Suss, Amelie har rätt i att det är lättast att vänja barnet med flaska om man har bröstmjölk i den samt om barnet inte är jättehungrigt så att det hinner bli hysteriskt. Lagom hungrig och intresserad funkade bra med vår stora tjej.

• KaOl

Rimfolina: jag gör som du - har Måns med mig överallt! Han har varit hos frisören, gyn (även när jag opererade bort en felväxt flik), tandläkaren och allt möjligt.

• Vilda Tiger

Jucea: Åh, va trist att du fick det bemötandet efter att du har längtat så efter att få komma tillbaka till jobbet... Suck. Jag känner tyvärr igen mig lite. Min vikarie fick en ny dator nu, som jag ska få ta över sedan (!!) och dessutom är min gamla sönder! Hon har på något sätt haft sönder den, men det är säkert inte hennes fel då den var apgammal. MEN grejen är ju att jag ska ju jobba 50 % till våren och hon ska vara kvar till sommaren! Ska vi dela på en dator då, liksom? Hoppas Suss har rätt och att det ger sig inom några dagar. *Kramar* LINAS: Jag får kämpa lite till då, och se om jag kan få det att passa.

Älskade Lyckeli kom 080722
  • Lina S

Jucea - usch vilket trist bemötande. Hoppas att de ändrar sig.

Suss - det är svårt det här med flaska. Vi hade samma problem med Elliot, han vägrade och skrek så att han tappade andan hur vi än försökte. Olika flaskor, Steve matade när jag gick ut osv.. Jag kunde aldrig komma iväg själv.
    Denna gången ville vi undvika detta så därför började vi rätt tidigt att ge Sam flaskan en till två måltider per vecka, med ersättning.
    Tyvärr har jag inga tips, mer än att försöka och försöka igen. Mam uliventflaskorna är bra.

• KaOl

Suss: Tog jättelång tid innan oscar tog nappflaskan. jag kunde jubla över att ha fått i honom 10 ml en dag!! till slut gick det, men tror att han hade hunnit bli 6 mån

• MissHellen

Jag har inte varit i från Elton alls, inte änns en halvtimme.. De känns på nu, fakstist! Ni får inte tror att de är jobbigt att ha Elton, men jag känner att jag skulle vilja vara utan ansvar helt, bara för en timme kanske..

Elton tar flaskan hur bra som hällst, så de är egentligen inget problem, utan de är nog jag som är problemet!

Nu snuttar Elton som bara den, precis som SUSS, så skriker han som en galnin gom jag ger han tutten på natten! De funkar inte alls.. Dagarna går de sådär med tutten, han har fortfarande inte fattat sugteckniken, den åker ut HELA tiden!
    Så i natt han varken han eller jag sovit vidare bra..

Så nu har vi/jag bestämt oss för att testa med ersättning, för att verkligen se att min mjölk inte är för tunn på kvällarna! Han kanske tillomed sover bättre?
    Jag som egentligen ville helamma så länge som möjligt, men vi måste ju må så bra som möjligt, alla tre! Känns lite tråkigt ändå, känns som att jag (min mjölk) inte duger :/
    Dock vet jag ju att han går upp som han ska, så de kan ju inte vara fel på mjölken på dagen. Utan den kanske är bara tunn på kvällarna.. Äch, nu vart de bara svammel!

• goshheidi

nääää vilkettrist bemötande du fick på jobbet Jucea :( 

Idag fick P veta att alla på hans jobb eventuellt kommer att bli permitterade minst en vecka och högst tre månader :/ Bra för Felix och mig men s-k-i-t för ekonomin...

Svar på tråden Augustibebisar 2008