• Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Här är fortsättningen på "Vi som ska ha barn augusti 2008" nr 1, 2, 3 och 4. Eftersom alla våra underbara bebisar nu har kommit är det dags att skapa en ny tråd med nytt namn.  Skrattande

Våra gamla trådar och annat roligt:

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m28213467.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m30517333.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m33104518.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389409.html
    Bf-listan:   www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389344.html
    Bloggar:   www.familjeliv.se/Forum-3-28/m36261191.html
    Bilder:      www.familjeliv.se/Forum-11-285/m36892848.html

Älskade Lyckeli kom 080722
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 17:54
    Här är en rolig grej till! Länken till vår fotolek! (Tack, Lille!)
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m37498124.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-30 22:12
    Här är vår gå-tråd!:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m37826073.html
  • Svar på tråden Augustibebisar 2008
  • luzorsus

marelds: Köp ett paket Quorn-bitar och gör precis som att du gör en currykycklingg ryta , istället för kycklingen slänger du i Quornbitarna. Enkelt o gott!

• Vilda Tiger

Mareld Om de "bara" är vegatarianer så funkar quorn väldigt bra. Det kan du använda istället som kött i ett vanligt köttrecept. Typ gryta, färs eller biffar. Det finns halvfabrikat i kylen på t.ex. Maxi. Den är jättegod att t.ex. ha i lasagne med, ja, färsen då. Annars finns det massa olika färdiga biffar i frysen med, eller "kött"-bullar. Ni ska nog få till något gott! Ska det lyxas till det så finns det något på Fokus som heter Tzai. Det finns som spett, t.ex, som ni kan ha t.ex. istället som kyckling till ris och en god sås. MEN det är rätt dyrt, kostar nog lite över en hundring om ni är över fyra stycken. Men gott som tusan och helt veganskt! Det köper vi då vi ska lyxa till det.

• Vilda Tiger

Linn:
    Du menar vårdnadsbidraget. I vissa kommuner kan man få de pengar som annars hade gått till barnomsorgen om man inte utnyttjar kommunal barnomsorg. Det handlar om ca 3000 i månaden. Du måste ha tagit ut 280 av fp-dagarna men du kan jobba hur mkt som helst.

• S u s s

Linn - Vårdnadsbidrag heter det. Vad jag förstår så kan man bara få det om man inte arbetar och inte har så mycket FP kvar att ta ut.

Missh - Jag måste gå emot mängden lite och säga att det inte alls alltid är fel att inte ha egentid ännu, beroende på hur DU mår såklart. Jag blir tokless, försöker ge flaska ibland, och ruttnar helt och hållet. Mycket för att man blir påverkad av hur andra säger att det bör vara, löjligt nog. Men oftast landar jag och vet själv att de är såhär små en löjligt kort tid i livet, och att jag faktiskt inte har behovet av att lämna bort dem ännu. Det där känner du bäst SJÄLV. Är du tokless - lämna bort honom en stund. Annars är det ok att härda med, om man känner för det.

Amelie - Vi har bara provat bröstmjölk, och det var maken som gav när han var "lagom" hungrig... men icke!

Rimfo - Vill inte ta med honom till julfesten då det sups en del redan till maten. Jag skulle ju givetvis inte dricka, men jag tycker inte det är på sin plats att ta med en bebis till en fest med fulla lagerarbetare.

Lina - Ska testa MAM ultivent! Är värt ett försök till ändå..

Om jag nu inte kommer iväg på julfesten så blir jag ju inte tokledsen, som ni kanske förstår av min kommentar till Missh, men jag hade ju ändå velat gå en snabbis.

• Vilda Tiger

Minns ni att jag skrev att Marcus hade en knöl som han skulle kolla upp? Han var på Sahlgrenska förra veckan och igår ringde läkaren. De hade tagit prover och det visade sig att det är en cellförändring... Läkaren sa att han ska få en tid "snarast" för att ta bort den och sedan ska han genomgå en magnetröntgen för att se om det finns cellförändringar i andra delar av kroppen. När läkaren sa det här igår kände jag mig inte rädd alls. Klart det inte är något, tänkte jag. Men nu är jag skiträdd. Tänk om det är cancer... Den har vuxit sig skitstor, knölen. Jag överdriver inte om jag säger att den är som en tennisboll, halva sticker ut från kroppen och halva går inåt, liksom.

• Vilda Tiger

Suss: Du får jobba hur mkt som helst om du har vårdnadsbidraget. Men inte utnyttja någon som helst kommunal barnomsorg. Men mormor eller farfar eller någon annan kan ju ta hand om barnet när du jobbar.

• jeng

vt, uuuusch verkligen!!! fy, jag lider med dig nu!!!! vad ledsen jag blir! jag håller alla tummar jag bara kan!!!

vårdnadsbidraget, måste jag ha blivit nekad barnomsorgsplats? eller kan jag lixom välja att ha barnen i hemvård istället? och kan jag bli nekad vårdnadsbidraget om jag uppfyller kraven så att säga? alltså är det bara vissa utvalda som får det? annars vore det ju en toppengrej!!

• Vilda Tiger

Jucea: Du behöver inte ha blivit nekad plats. Du kan söka bidraget om du uppfyller kraven. Men inte alla kommuner har infört det än, det finns på prov på en del platser. Ja, det är jobbigt här ikväll. Mest jag som är rädd, tror jag. Livrädd.

• linn78

suss: det tog ju ca 2 veckor för axel att förstå flaskan och då provade vi en gång om dagen (glömde någon gång). Vi skulle ju på avslutningsfest med sambons fotbollslag nästa helg men man skulle förboka redan i början på nov och då fungerade ju inte flaskan så vi skrev aldrig upp oss. Lite surt nu men föredrar ändå att vara med lillen . Och ta med honom var inget alternativ då det kan gå ganska vilt till där....

Är det bara jag som blir jätteglad när jag ser hur Axel växer och lär sig nya saker men sen i nästa ögonblick blir jag helt sorgsen, inte så jag gråter men lite smådeppig när jag tänker på hur snabbt tiden går och att det inte dröjer så länge förrän bebisen inte är någon bebis längre?! Eller är det för att sambon inte vill ha fler barn säjer han så detta är enda gången jag får chansen att vara med min egen lilla bebbe?

• KaOl

vt: åh nej, gumman!! fy så jobbigt. håller verkligen tummar o tår o allt vad jag har för att det inte är något allvarligt. har ju varit med om det hela med min äldste son och förstår vilken ångest du måste känna! MEN! I de allra flesta fall är det ju inte cancer; min son mår bra igen t ex. och om det SKULLE vara cancer så är ju läkarna otroligt duktiga på att fixa det med. ta hand om varandra nu. tänker på er!!!

Svar på tråden Augustibebisar 2008