• Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Här är fortsättningen på "Vi som ska ha barn augusti 2008" nr 1, 2, 3 och 4. Eftersom alla våra underbara bebisar nu har kommit är det dags att skapa en ny tråd med nytt namn.  Skrattande

Våra gamla trådar och annat roligt:

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m28213467.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m30517333.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m33104518.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389409.html
    Bf-listan:   www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389344.html
    Bloggar:   www.familjeliv.se/Forum-3-28/m36261191.html
    Bilder:      www.familjeliv.se/Forum-11-285/m36892848.html

Älskade Lyckeli kom 080722
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 17:54
    Här är en rolig grej till! Länken till vår fotolek! (Tack, Lille!)
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m37498124.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-30 22:12
    Här är vår gå-tråd!:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m37826073.html
  • Svar på tråden Augustibebisar 2008
  • luzorsus

VT: Ja, vid direktkontakt, ev när man själv har ett sår. Det är tydligen samma smitta som svinkoppor, men det har man ju oftast typ i ansikte etc så det är mer öppet. Vid naglarna är det ju enkelt att isolera med bandage etc.

• jeng

vt, du har ju all rätt att löneförhandla. du ska till och med in i samma förhandlingsomgång som alla andra, så de har redan gjort fel alltså! kontakta dom genast. du ska inte heller ha en ökning osm är lägre än normalt, så det får du ju avgöra själv vad det är, men om man får mer än medelsvennson på jobbet får man väl vara nöjd!

tack alla för stödet! jag får hoppas det känns bättre imorrn kväll!

nu ska jag ärligt talat äta och dricka det första på hela dagen, förutom 1 dl cola som jag hittade varm i ett glas förut... suck... INTE BRA !!!

• Mareldsbarn

Hej tjejer! Tillbaka från Ullared. Ingen kö och inte ens mycket folk inomhus. Med en duktig sovandes tjej på magen i selen flög jag mellan hyllorna och spanade på allt som gick att kika på När Julia vaknade och blev hungrig ja då plockade jag av selen, la henne i min famn och ammade henne medan jag knatade runt. En kompis som jag var där med frågade jag om det möjligen syntes att jag ammade Julia. Hon blev helt chockad och sa "Nej, herregud ammar du henne nu?!, Det ser mer ut som att du går och vaggar henne" Perfekt! Sen somnade hon om och vaknade lagom till vi hamnade i kassan. Då tog vi en välförtjänt paus och lite tjejsnack med lillstumpan så hon blev lite trötter igen och kunde sova gott i bilen på vägen hem. Men tjejer, OJ vad jag handlade! Jag är helt chockad! Behövde egentligen ingenting och jisses vad jag la tillbaka en massa saker jag en gång lagt i vagnen. Ja så det kan gå. Nu är i varje fall de flesta julklapparna avklarade och det känns superskönt!

Jucea; Även jag vill beklaga det tråkiga bemötandet du fick idag. Jag hoppas att du ska slippa obehagliga diskussioner nu när du kommer tillbaka och att du med tiden finner din plats tillsammans med de nya. Ja jag vet ju att du är "gammal i gänget" men jag har ju förstått att det är en del nya nu som tar din del medan du varit borta. Hoppas du får en bättre dag imorn. Jag tror att jag har missat så jag frågar igen. Hur mycket är det nu tänkt att du ska jobba?

VT; Gick promenaden bra i vagnen? Vi har ju oxå babytravel och nu när vi åker till Lanzarote så tänkte jag göra om vagnen från liggdel till sittdel och ta med den. Julia använder fortfarande liggdelen men vid resans start är hon 3 mån, väldigt stark i nacke och eftersom vagnen har ett bra liggläge så blir det mer praktiskt tror jag MEN vi fick problem. Hur sjutton sätter man fast sittdelen?! Herregud vad det var remmar! Vi började knäppa fast tyget i chassit med knapparna men sen såg vi båda ut som ett frågetecken. Ingen manual för den biten finns heller. Får helt enkelt åka till babyproffsen i helgen och kika på deras sittvagnar

Rimfolina; Var det du som undrade hur mycket vi är borta från våra barn när vi ammar? Vi ger Julia ersättning om när jag är borta. Ibland pumpar jag ur och fryser in men hon äter mer än vad jag kan pumpa numera så det är inte så optimalt alla gånger. Jag är borta från Julia några gånger i veckan men då kan det handla om allt mellan en 30-min promenad i området själv, ner till affären och veckohandla till att jag går ut med några vänner och hittar på något. Har dock aldrig varit borta mer än 5 timmar och där går min gräns när jag är borta från henne

• Mareldsbarn

Luzor; Vad skumt ,jag visste inte heller att det kunde utvisa sig i nagelbandet på det viset. Hoppas stora lilltjejen blir bättre nu med pencillin!

Åh någon som har något bra Vegetariskt recept att bjuda på? Ska bjuda ett kompispar på middag på torsdkväll och jag har verkligen ingen fantasi längre när det gäller vegetariskt. Vill ju helst att det ska vara något enkelt så jag slipper stå i köket hela dagen Och lyxigt behöver det inte heller vara, det är inte finmiddag

• linn78

Hej alla! Längesen jag kikat in här, Axel hade (vad jag tror) sin 12 veckors fas ett par dagar i förra veckan men nu är han en lycklig liten kille. Tack och lov, han har ju varit skrikig mest hela tiden innan. Slutat men minifom har vi också gjort, för 3 dagar sen och jag har inte märkt någon skillnad.

Såg att ni pratade om flaskmatning; Lillen vägrade flaska här men BM sa att det var bara att fortsätta försöka så skulle det gå till slut. Bäst med bröstmjölk (som någon skrev) eftersom det är den vanliga smaken. Men sen fick jag också tipset om att ha i lite pyttelite vaniljsocker i ersättningen för att locka och så tar man bara bort det när flaskan fungerar. Axel tog äntligen flaskan efter 2 veckors trugande, NAN + vaniljsocker och mam ultivent sugnapp (som är likadan som han vanliga napp)gjorde susen joho, nu kan jag lämna till pappa ett par timmar, dock inte för länge för då saknar jag honom för mycket...

jucea: tråkigt med ett sånt bemötande! På mitt jobb ska vi säga till 2 mån innan om vi ska ändra något, men jag har redan förberett om att jag kommer att gå in några pass i månaden senare i vår. Länge tills dess men tiden går så himla fort...

någon som har koll på reglerna till bidraget man kan få om man inte har barnet på dagis? Kommer inte ihåg vad det heter... Jag undrar om jag skulle kunna jobba mina (sovande) nätter och vara hemma med Axel med bidrag eller måste jag vara 'utan jobb'? Jag sover ju på jobbet så jag är ju pigg när jag kommer hem på morgonen...

Mareld: guuud vad jag är avis på dej, jag skulle åkt till gekås igår men denna månad har vi så dåligt med pengar, tror hela årets räkningar kom nu , så det blev inget... tror du man vågar åka i dec eller är det fullt med folk då?

• Hallonsocka

M äter som vanligt varannan timme dygnet runt, jag har några flaskor med mjölk i frysen men det känns bara bökigt att ta fram. Lättare att ge bröstet då hon är hungrig än att börja värma mjölk :-/ Igår åt hon med att äta varjetimme mellan 14-17, och tre gånger på två timmar idag, hon är nog i någon tillväxtperiod, eller det att hon inte är riktigt kry. Hon känns inte längre varm och har ju hela tiden ätit bra och är dessutom pigg och glad då hon är vaken, men hon sover MYCKET...

Turligt nog sover hon alltid en stund på dagen för precis som dig missh så har jag inte varit borta från henne (var till kiosken en gång, och ner till tvättstugan, men inte mer) annat än i ett annat rum. Skulle nog inte orka om det inte var så att hon sov lite på dagen. A får ju ha henne, men eftersom det är ammning minst varannnan timme (och ibland oftare och det är omöjligt att veta när hon vill ha ofta) så är det svårt att lämna henne ens till A annat än då vi bara är i lägenheten. :-/

Men det är bara utifrån mat som hon är beroende av mig, tröst och sådant funkar bra med pappa också, ibland bättre...

Jucea: Usch och fy vilket tråkigt bemötande, särskilt som du sett framemot att jobba så mycket!

• jeng

linn, enligt lag behöver du bara meddela en månad innan du vill tillbaa till jobbet. de har inte rätt att avtala bort det!

• linn78

jucea: ja, det är möjligt men dom har sagt 2 mån till oss och eftersom jag nu vet om det så är det ganska lätt att ha lite framförhållning. Dom har inte heller skrivit några datum i vikariernas kontrakt, utan det fortsätter så länge jag är borta. Fungerar bra hos oss tycker jag, så har vik också lite tid på att leta nytt jobb...

• Lana

M0e;det är lugnt,bara du kikar in så vi vet att allt är bra

jucea; HELSJUKT tycker jag...vet inte vad jag ska säga,det är ju skräcken värkligen...stå på dig,hoppas din gamla chef kan hjälpa dig....

• Vilda Tiger

Mareld: Hahah! Jag satt också och kliade mig i huvudet, men fick fast delen till slut ändå. Fäst alla knappar först. Sedan tar du de två remmarna från undersidan/baksidan och fäster dem i chassit på sidan. Så att ryggen dras upp i dem då man vill ha sittläge. Fattar du? Man ska bara ta remmen runt chassits ram och trä i remmen genom springan på spännet. Hm, svårt att förklara... Men du fattar när du väl får till det! Det gick bra med Lyckeli! Hon sov hela vägen till Mölndal och sedan tog vi bussen hem. Jag tog upp henne i knät och vi satt och snackade. Kul att du hittade så mkt på Ullared, och att det inte var så mkt folk. Tänkte på dig imorse när det vat bajsväder. Hoppades att du inte skulle behöva stå i kö.

Älskade Lyckeli kom 080722
Svar på tråden Augustibebisar 2008