• Vilda Tiger

Augustibebisar 2008

Här är fortsättningen på "Vi som ska ha barn augusti 2008" nr 1, 2, 3 och 4. Eftersom alla våra underbara bebisar nu har kommit är det dags att skapa en ny tråd med nytt namn.  Skrattande

Våra gamla trådar och annat roligt:

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m28213467.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m30517333.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m33104518.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389409.html
    Bf-listan:   www.familjeliv.se/Forum-11-220/m35389344.html
    Bloggar:   www.familjeliv.se/Forum-3-28/m36261191.html
    Bilder:      www.familjeliv.se/Forum-11-285/m36892848.html

Älskade Lyckeli kom 080722
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 17:54
    Här är en rolig grej till! Länken till vår fotolek! (Tack, Lille!)
    www.familjeliv.se/Forum-11-285/m37498124.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-30 22:12
    Här är vår gå-tråd!:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m37826073.html
  • Svar på tråden Augustibebisar 2008
  • Snart sommar

Apropå ingenting.

Har ni observerat att det finns en BF-lista för Augusti -09 bebisar .

jucea: ja, jag hade då köpt en iallafall. Stolen ska ju ändå någon gång inhandlas och lika bra då att göra det när dom säljer ut gamla färger. Onödigt att bara skjuta på en sån utgift när man kan få den billigare, iallafall i mitt tycke. Har köpt alla barnstolar på det sättet, är ju knappast färgen på stolen som gör säkerheten .

• jeng

heidi, det beror på vem du frågar!! who eller ad det nu är har ju gått ut med en allmän rekommendation att man ska amma i 6 månader. MEN det är ju lika mycket en allmännytta som det är bra för barnet lixom. Mer amning ger mindre matproduktion och såna saker. Det är helt ok för en bebis att börja med mat och gröt osv (som är rätt anpassad) vid 4 månader, men det who (eller vad det nu var) har visat är väl då att det inte ger nåt extra för barnet så att säga. Dvs barnet klarar sig lika bra på amningen i 6 månader som om den får mat vid 4 månader. men alltså ingen nackdel att börja med mat vid 4 mån, magen är redo osv!

Jag har börjat med annat just för att jag inte kom upp tillräckligt i mjölkproduktionen nu vid 3 månaders-ökningen! Jag kämpade som en tok i 3-4 veckor men det räckte inte till ändå! Så varje kväll så ammar jag ca kl 19-20. Sen när vi ammat klart byter jag blöja och lägger ted i sängen. Och sen i sängen så får han flaskan med ersättning oich får äta så mycket som han själv vill ha. oftast äter han 1.5 dl av nr 2 semper och sen somnar han så fint så!

gröt och mat och såna saker får han nån gång på dagen, men inte varje dag. jag ammar fortfarande så mycket jag bara kan. jag började med smakisar, men ted slukade sked på sked, så det var uppenbart att han var sugen på mer än så. nu äter han kanske 1 dl som max, och då är det oftast majsgröt ihop med en fruktpure.

• KaOl

heidi: de dietister jag pratat med (tidigare i jobbet..) hävdar oxå att barnens "smakfönster" står öppna vid 4-5 mån ålder; man har alltså lättare att ta till sig smaker. Även om man helammar kan det alltså vara idé att inför lite smakisar (dvs någon tsk om dagen) vid den åldern

• Hallonsocka

Urk, min rygg har fått mycket stryk. M har varit övertrött hela dagen men inte riktigt lyckats sova så mycket (sover just nu hallelujah) och velat bli buren. Hon har gråtit direkt jag satt mig ner och lugnat sig direkt jag stått... senaste 45 minutrarna har jag kånkat 7kg baby på armen... Gah! Vilken dag, jaja, man ska väl ha sånna också

• goshheidi

Tack för svaren KaOl och Jucea. En månad till då och sen några smakisar.

Min lilla gubbe har sovit riktigt dåligt idag i motsats till igår när han sov fyra timmar i sträck på eftermiddagen, vilket säkert berodde på vaccinationen.

Hallon, precis sådär har Felix varit idag också! Bara velat bli buren. Håhhåhh. Mycket man får gjort då :) Han sover också just nu. Men om tre timmar är det min egentid med greys anatomy :)

• jeng

ojoj!! ted slukade just EN HEL BURK potatis och palsternacka!!! och han sitter där och skrattar och ler och slickar sig om munnen och gapar efter mer hahahaha!

• Hallonsocka

Heidi: Åh lyx! Här kommer A hem först klockan 23 :-/ Hoppas att M sover då... nu sover hon dock, lyckligtvis. Hon har sovit 45 minuter! Hihi, soooov sooov kära barn dock har hon vaknat av att nappen farit ur. den utan ring verkar iaf vara Liiiiiite svårare att dra ur än den med :-P

• luzorsus

jucea: Är det första gr han provar? Hoppas magen är nöjd om ett tag oxå Kan ju bli för mycket av det goda även om de har aptit för det.
    Myra äter en hel grötportion till lunch nu, har börjat prova hallon och päronpuré som smakis efter det men det gillas inte alls.

• jeng

luzor, nej då det är inte första gången han smakar! fast just palsternacka har han iofs inte ätit förut! men potatis och blomkål och fruktpureer och massa sånt!! jag har faktiskt itne märkt nån skillnad alls på honom i magen, förutom att bajset är krämigare!! men hans mage verkar bara gilla mat! men vi får väl se, så här mycket har han ju itne ätit förut på en gång, så det bör väl gurgla lite extra ikväll

en hel grötportion? 2 dl vatten och 2 dl grötpulver??? eller har du andra portionsanvisningar på din gröt kanske... vad är det för gröt? jag gör ju en knapp dl vatten och sen pulver tills det blir lagom, och det räcker ju fint! men då ammar jag ju också såklart.

Svar på tråden Augustibebisar 2008