Inlägg från: snart tre |Visa alla inlägg
  • snart tre

coola barnprylar

Nu tar jag också tillbaka mitt förra inlägg - måste vara blin. Hittade just stl-tabellen.

• snart tre

Marvelina: Vi har gjort samma sak - offrat en klädkammare som vi ska ha till skötrum. Har målat och fixat och ställt in ett skötbord och faktiskt hittat en mobil jag gillar att hänga där ( helt i trä - finns på www.floralin.se där jag av en slump hittade den). Visserligen inga coola Blimpar eller liknande men å andra sidan inga Disneyfigurer heller. Den har en massa färgstarka fjärilar och blommor.

Men jag kommer att vilja byta och hänga upp andra saker ibland - inte minst för knottens skull som kanske tröttnar på mammas mobil.

• snart tre

Nu ska vi visserligen få en kille - men jag blir också bestört när man ska handla kläder och undrar hur i all världen jag skulle ha hittat roliga och tuffa kläder om det varit en tjej. Polarn & Pyret är jag evigt tacksam för att det finns - gillar deras baskläder och där har jag köpt både från tjej- och killavd. till min knott. Men går man in på t ex H&M eller liknande kan det inte vara lätt att hitta tuffa kläder till en tjej utan att handla på killavd. Det är framförallt det där med färger som jag retar mig på - varför kan de inte bredda lite både på tjej- och killavd? Det känns så fegt - jag tror många vill ha ett större utbud av färger till barn oavsett kön.

Själv fyndade jag en jättefin kofta till i höst till min knott på Debenhams rea i går - 60 kronor kostade den. Räknade ut att rabatten - från det ordinarie priset var på 75 procent. Sånt gillar vi!

Snysop: Fleeceoverallpåsen du fyndade på Guppi låter fin - hm, ska nog kolla in den Guppi-butik som finns inne i city i morgon tror jag!

• snart tre

Fast det där med tryck vet jag inte om jag menar med att det är positivt at ha på kläderna. Är lika allergisk mot alla stereotypa tryck som sitter på kill- respektive tjejkläder (traktorer, bilar och monster till killar - frukter, prinsessor och blommor till tjejer). Och däremellan ingenting. Blir trist vad man än köper till för kön.

Gladys: Schysta länkar - såg den blommiga klänningen från Bric-a-brac på omslaget på senaste Mama. Kul med lite mer inspiration.

Förresten - hittade det här när jag surfade runt - allt är inte billigt, men det finns en del schysta saker om man gillar New England-stilen:

www.alfonsjuniorhouse.com

Och här kan ni hitta återförsäljare till en massa coola baby/barnsaker:

www.edberg-co.se

Och den här webbutiken - som bla har Osh Kosh-kläder - ska tydligen upphöra snart och verkar sälja ut mycket:

www.knatten.se

• snart tre

Jo, visst finns det en del kläder med tryck som är okej - men det är inte direkt ofta man snubblar över något som överraskar en. När jag går in i en barnaffär så vet jag liksom redan på förhand att det är blått, grönt och beige på ena sidan och rosa, rosa, lila och gult på den andra sidan. Precis som att killkläderna kommer att ha bilar, båtar, helikoptrar, fotbollar etc och tjejkläderna frukter, prinsessor, blommor och nallar. Jag blir så himla provocerad av att andra ska försöka styra hur barn och föräldrar ska uppfatta de olika könen.

Jag köper det jag gillar - men väntar fortfarande på att det ska dyka upp fler alternativ på baby/barnmarknaden så att man åtminstone kan välja!

• snart tre

Ok - enough om trista babykläder. Har ni några tips på riktigt snygga påslakanset till spjälsängar. Och nej, Ikea kan ni glömma liksom alla nuttiga set med broderade ankor, nallar etc liksom tecknade figurer.

Tycker det är supersnyggt med randigt eller enfärgade bäddset i lite modernare färger (cappuchino, ljust grått, vitt/blått, vitt/rött eller helt vitt), men har inte riktigt plånbok för till exempel Lexington och liknande. Gillar också bäddset med mönster av typen Katviq (funderar på ett sådant i grönt också, men vill gärna ha ett lite färgmässigt lugnare också).

Så frågan är - var hittar man ett snyggt bäddset i liknande stil som Lexington för 3-400? Någon som har ett bra tips?

Ger snart upp här - har jagat runt länge efter ett snyggt och bra sådant

• snart tre

Hm, glömde säga att jag faktiskt har POP:s sängkläder - ett set med mörkblåa ränder som jag fått av min mamma. Men jag visste inte att det fanns i svart/vitt också och att det var på rea. Mab79 - var hittade du ditt?

• snart tre

De som bor i närheten av ett Asko - möbelvaruhus - hittade haklappar med Marimekkomönster för 69 kronor där i går. Om man gillar det!

Själv vill jag tyvärr ha alldeles för mycket snygga (och dyra saker just nu):
    - En vit body med en knallrosa Buddah
    - Ett Lexington bäddset
    - En cappuchinofärgade Lodger Bunker
    - Min son ut ur magen nu!!!!!

Sorry, ja, det blir en Marimekkohaklapp i alla fall!!!!

• snart tre

Vad har ni för takhöjd snysop? Det där med gardinlängder brukar ju vara ett kapitel för sig om man inte kan sy (vilket jag varken kan eller vill).

Antar att Ikeas barngardiner går bort av samma orsak som deras bäddset gör. Men Ikeas vanliga gardiner har en del schysta lite coola mönster och priserna är ju minst sagt bra. Även Åhléns textilavd. är kanon och där finns en rad bra tyger/gardiner att köpa - oftast är de dock 220 cm i längd, vissa finns i 230. Vi har 270 i takhöjd - brukar vara hopplöst att hitta där.

Och glöm inte att Hemtex har total utförsäljning på allt i sina butiker just nu (typ halva priset eller mer) eftersom de ska bygga om. Här kan man hitta schysta panellängder i snygga färger.

Men som sagt - om du inte vill ha nuttiga saker så unvik barngardiner - brukar vara förskräckliga oavsett vart man går.

Svar på tråden coola barnprylar