• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • v i r r a

Hallå!

Roligt att höra hur det är med bebis utanför magen! Man vet ju att hela dagarna går åt till att mata, rapa, byta och greja men det är ändå svårt att förstå det.

Tackar för tips om grejer att ta med, och inte ta med, till förlossningen

Kamera har vi fixat. Vi har till och med införskaffat en helt sprillans ny nikon systemkamera FINA bilder ska vi ta på vår lille.

Tofflor har jag inga? hmm? amnings-BH har jag inte heller kom jag just på.

Mat och dryck finns på vår förlossningsavdelning att köpa för pappan och få för mamman och något mer än det som finns där vet jag inte om jag behöver. Det skulle vara godis då men det är inte lönt att köpa nu för jag kommer bara äta upp det

Läppcerat har jag inte tänkt på så tack för det Henlin! Mjukisbyxor har ett par redo men det kan tydligen vara bra med fler par! Tack för det tipset ams.

Men kasslertrosor? *asg* VAD är det? Hahah! Antar att det är något plagg i nät och inte i.. kött

Angående namn. Vi funderar också på en Wilmer men just nu vill jag ha en Svante William är ett urtjusigt namn! Hur tänker ni som funderar på det kring att det är så vanligt nu? Antar att ni inte bryr er alls! Helt rätt och jag är lite? avis på att jag inte kan tänka så riktigt. Oskar är nämligen en favorit också men jag känner mig lite osäker på att ge ett barn ett namn som ser ut att bli supervanligt. Inte så att jag tillhör den skara föräldrar som vill ge helt ovanliga namn. Nåväl.

Serafine och Majsanna. Hur reagerar era män på att det tar lite tid? Jag hoppas ni inte börjar ge upp hoppet. Det kanske är en känslig fråga (?) och det har ju inte gått ett år än men? har tankarna börjat snudda vid utredning och sånt? Ni behöver ju inte svara om det är tråkiga frågor. Menar inte att klampa in och vara okänslig

Jag har vänner som är i snarlika situationer som ni är. Ett par som har en dotter på drygt 3år men där det inte händer något mer trots idoga försök. Dom har just sökt hjälp och verkar tycka att det är skönt att ha tagit det steget. Ett par som inte har barn innan och har hållit på ett tag men inte sökt hjälp och så ytterligare ett par utan barn som är inne i IVFsvängen. Sen är vi en liten ?drös? i vår bekantskapskrets som är gravida nu och där alla ska ha barn innan augusti.

Det kan inte hjälpas att vi alla liksom tassar lite på tå inför varandra trots att vi pratat öppet om läget. Jag är rädd att liksom verka otacksam över graviditeten när jag klagar över foglossning etc. Jag vet inte hur mycket man kan fråga om hur det är och känns etc. Inte så att jag känner att de missunnar oss på något sätt, och inte heller så att de inte är superglada för vår skull men ändå? det är ju jobbigt för våra vänner och det är svårt att veta hur man kan stötta på ett bra sätt, eller om dom ens vill ha stöd. Tja. Lite svamligt kanske detta blev men som många andra skriver här, jag hoppas ni stannar och känner att ni kan snacka av er om ni vill!

Ops. Nu blev det långt.

• Serafine

Ett tips till BB, amningslinne! Finns bla på HM. Mycket bekvämare än amningsbh och mycket praktiskt. Tänk även på att brösten kan läcka väldigt mycket i början. Om jag ammade från ena bröstet, så sprutade det från det andra, jag fick byta uppsamlingskopp mitt i. Även under nätterna läckte det mycket. Då är ett linne bra.

Vad det gäller utredning och oro så får jag ingen utredning om jag inte går privat och betalar för det. Vi har ett barn ihop sen tidigare och jag har haft ett missfall för 4 månader sen. Min man är inte orolig, det har ju funkat förr, det tar lite tid bara.

• v i r r a

Serafine, ahh! Amningslinne *noterar*

Ne såklart att ni inte "får" utredning. Tänkte inte på det. Sorry Fast det är ju positivt såklart! Och nu när jag tänker efter så har ju majsanna också pratat med sin läkare om läget om jag kommer ihåg rätt.

• henlin

Ja, de så kallade "kasslertrosorna" är precis som de låter en trosa helt i nät. Vad det är för material har jag ingen aning om men det är liksom en förbrukningsvara som kastas när man använt dem. Kan alltså hett tipsa om dessa, otroligt praktiska!

• majsanna

Virra: Du minns helt rätt att jag pratat med KK angående utredning och de tyckte vi skulle återkomma när vi försökt ett år. Det vill säga i mars april nångång. Hoppas ju naturligtvis att jag inte behöver ringa dit igen.

Jag börjar känna lite hopplöshetskänslor, medan mannen är mer cool. Vad han visar inför mig i alla fall.
    Har Bim nästa vecka nångång och jag vet inte alls hur läget ligger. Känner inte ovanligt. Bara vänta och se helt enkelt men jag är inställd på att mensen kommer på tisdag eller nåt sånt.

• gustafssons

hehe jag har kvar
    engångstrosor sen förra förlossningen
    hemska saker!

• Eva Marianne

Virra: i namnfrågan hade vi ju Liam som förstahandsalternativ förut. Vi hade bestämt oss för det även om jag rynkade lite på näsan med tanke på att det är så vanligt just nu. Det är inte så kul om det skulle bli vår Liam och 4 andra i samma klass, t ex.
    Fast egentligen ska man strunta helt i det för det är ju tråkigt om ens verkliga favoritnamn, det man tycker är allra vackrast i hela världen, bortväljs för en sån sak. Då känns det ju nästan som man döper barnet till något andrahandsförslag, innerst inne.
    Nu "försvann" Liam från vår namnlista av andra orsaker och Troy som vi är mest inne på nu, är enligt mig både ett finare namn som dessutom är väldigt ovanligt just nu. Likadant med tjejnamnet Indra, som har varit förstahandsfavorit hela tiden. Så blir det ett av dessa som barnet heter i slutändan, känns det som vi har fått det precis som vi vill ha det ur båda aspekterna

Angående utredningar och annat så självklart är det ett väldigt känsligt ämne! Vi (eller iaf jag) hade det med oss hela tiden, speciellt när det hade gått några månader utan positivt grav-test. Speciellt med tanken på att en av mina närmaste vänner blev gravid just när vi skulle till att börja och det visade sig att de hållt på i 3 år och lyckats först med IVF. Sådär i efterhand ville hon gärna berätta men absolut inte under tiden de höll på eller innan de kommit så långt. Då är det ju en jättejobbig sits att vara i som säkert inte känns alls bekväm att berätta om, för ens närmaste. I såna lägen är sidor som FL här alldeles perfekt, då man ju kan ventilera alla funderingar och få hjälp utan att behöva röja vem man är.

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • majsanna

Sina planer på att utöka familjen är ju inte det första jag diskuterar med nära och kära i alla fall.
    Jag har ju fått ljuga en del eftersom familjen märkt att jag mått sämre i min sjukdom då jag nu inte kan ta de mediciner som jag åt tidigare. Vet inte vad jag sagt då de frågat varför jag inte tar de mediciner som fungerade så bra, utan mest sagt nått om att de inte funkade längre.
    Tror dock inte att de misstänker nåt, ingen som nämnt nåt i alla fall.

För 4-5 år sedan var det är väldigt tjatande om barnbarn från mannens familj, men nu har det varit tyst då jag fräste av dom rejält en gång...
    Om de skulle börja tjata nu vet jag inte hur jag skulle reagera faktiskt.

Eva marianne: Jättefin vagn förresten och vilket pris sen!!!!

• Mimmi P

Virra, hehe, jag köpte godis och stoppade i bb-väskan igår.. är ju rätt tidigt ute men eftersom det finns en viss risk att det drar igång i förväg och jag dessutom känner mig mycket lugnare om jag vet att alt är klart så tänkte jag att det var lika bra. Men det återstår att se hur mycket som är kvar när det väl är dags...

Svante, åhh, det gillar jag, det hamnar nog på listan om det är ok.

Jag vill också ha ett lite ovanligt namn men ändå inte för knasigt, men idag tror jag att även om man väljer ett av de vanligare namnen så är det nog mindre risk att fler barn på dagis/skolan har samma namn eftersom det känns som att det är större spridning på hur folk döper sina barn idag än när vi var små. Förstår ni hur jag menar? Det är bara en teori jag har, jag kanske är helt fel ute.

Det tråkigaste med att prata namn med andra är när man får höra hur fula namn man valt, är det inte bättre att hålla tyst om man inte gillar det? Jag gillar långt ifrån alla namn som kompisar/släktingar valt till sina barn men då väljer jag att helt enkelt inte kommentera namnet. Jag förstår liksom inte poängen med att "förstöra" namnet, för även om man inte vill bli påverkad så blir man ju det.

Serafine, är det "vanliga" storlekar i de linnena? Jag skulle gärna ha nåt sånt men jag har så "besvärlig" storlek i bh så såna linnen (om de är i strl S, M, L) brukar sitta så dåligt.

Ja, det där med barnplaner och att man försöker är ju tyvärr ett känsligt ämne. Tycker det är lite synd att det är så svårt att prata om eftersom jag kan tänka mig att man egentligen vill prata om det men jag förstår att man inte gör det. Jag pratade med nån kompis om våra planer innan och hade ställt in mig på att det skulle ta närmare ett år efter att ha läst en hel del om att det faktiskt inte brukar gå på första försöket. Tur att FL finns (och den här tråden)!

Tycker det är svårt överhuvudtaget det här med hur mycket bebis/gravidsnack man får plåga omgivningen med egentligen, för mig blir det ju rätt naturligt så att mina tankar snurrar mycket kring bebisen och graviditeten och jag känner att jag ofta glider in på ämnet. Måste vara olidligt för de som inte har barn eller tänkt skaffa på ett tag, men ännu värre om man håller på att försöka!

• Serafine

Mimmi P: Det är vanliga storlekar. Man får ingen snygg hylla i dem men de är bekväma. Jag har ganska stora bröst och svårt att hitta bra bh'ar som håller allt på plats, jag använder de här linnena till vardags med bh under, då sitter allt där det ska

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!