• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • Mimmi P

AMS, då skulle jag ha hämtat ut den ändå, synd att "förstöra" sista dagarna hemma om du kan slippa det och kostnaden inte är för stor.

• Eva Marianne

Hej, alla!

Har varit hos en vän som bor lite längre bort, nästan hela dagen. Berättade om krypet i magen och det blev såklart en hel del prat... Vännen har en son som just blev 2 år och de ska inte ha fler, så vi blev erbjudna massor av leksaker och annat om vi vill ärva från dem. Kanonbra!

Har läst alla inlägg sedan jag läste sist, vilka var en hel del.. Håller med om att det känns bra i den här tråden. Alla hjälps åt om man kan och det är inte bara jag och min mage/bebis som är viktigast, även om det ändå såklart känns så för var och en innerst inne (iaf för mig, antar att det är samma för er?)

Måste bara fråga då jag minns att det var en diskussion om järntabletter ganska nyss. Jag fick en karta av BM igår då mitt järnvärde var lågt. Tog en tablett igår och kände inget särskilt. Tog den andra idag för en halvtimme sedan, samtidigt som jag åt och nu... Kan säga att toalettbesöken redan varit flera och mindre trevliga... Tror ni det beror på tabletterna eller bara på "vanliga" orsaker till dålig mage?

Namndiskussionen är uppe igen, såg jag! Vi har "blivit av" med vårt enda killnamn. En liten för nära bekants barn heter Liam, har vi upptäckt så det känns inte bra för oss, längre. Det tråkiga är bara att det verkligen var det enda namnet vi hittills kommit ens nära varandra att tycka om, hittills. Läste på en lååååång hemsida bland ovanliga killnamn och har fastnat lite för Troy och Teddy. Suger lite på det (hittade dem nyss). Men vad tycker ni? Maken sa att tja, kanske och det är iaf bättre än det vi har sagt om varandras förslag innan...

Nu ska jag snart åka till jobbet för sista natten denna vecka. Så det får bli over and out för ikväll, från min sida...

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • Eva Marianne

En sak till:
    Lighftish: jag har läst i min gravidbok (av Katerina Janouch) att man inte ska bry sig om viktkurvor, vare sig man väger mer eller mindre än dem. Din graviditet är din och även om du hade gått upp 40 kg eller nästan ingenting, betyder det inte att ditt barn mår sämre än någon annans.
    Min väninna sa också till mig att barnet i magen är en stor egoist. Den tar vad den behöver och lämnar resten till dig.
    Sammanfattningsvis vill jag bara att du nog inte ska vara orolig. Med tanke på hur illa du mår är det inte lätt att gå upp! Men bebisen växer helt säkert som den ska ändå!

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • lightfish
    Eva Marianne
    Tack snälla! Jag vet...det är det min vanliga goa BM säger; att William tar det han behöver och om jag får för lite tja... Men visst, det känns jobbigt! Vet ju inte om jag ska fortsätta kämpa med att försöka gå upp i vikt eller inte... Nåja, tror jag ska skita i vad hon sa och äta om jag gjort hitills!

Ang. dåliga magen: japp, det är nog järntabletterna... . Vilken sort blev det? Om det är Niferexen så kan du prova med att bara ta dem var tredje dag och ta dem med ett glas färskpressad apelsinjos och inte i närheten av kaffe eller te .
  • Mimmi P

lightfish skrev 2009-01-15 19:44:21 följande:

Eva MarianneTack snälla! Jag vet...det är det min vanliga goa BM säger; att William tar det han behöver och om jag får för lite tja... Men visst, det känns jobbigt! Vet ju inte om jag ska fortsätta kämpa med att försöka gå upp i vikt eller inte... Nåja, tror jag ska skita i vad hon sa och äta om jag gjort hitills!Ang. dåliga magen: japp, det är nog järntabletterna... . Vilken sort blev det? Om det är Niferexen så kan du prova med att bara ta dem var tredje dag och ta dem med ett glas färskpressad apelsinjos och inte i närheten av kaffe eller te .
    Inte ska du kämpa med viktuppgången, ät när du är hungrig tills du blir mätt det borde väl räcka, varken att hålla igen en massa eller överäta bara för att verkar väl speciellt bra. Som sagt, bebisen kommer ta det den behöver, det som kan hända är ju att du tappar i vikt själv. Men det kan du ju äta ikapp sen (om du vill och behöver).

Kallar ni er kille det ni tänkt att han ska heta redan nu alltså? Jag och min man bollar namnförslag men vill inte binda oss vid något än (och är heller inte helt överens) men har sen bara några dagar efter plusset haft arbetsnamnet Håkan, alltså långt innan vi ens visste att det var en pojke. Både släkt och vänner säger också Håkan. Grejen är att ingen av oss vill ha det namnet sen men nu börjar vi bli lite oroliga för att det fastnat lite för mycket. Ska bli intressant att se om det blir svårt att "byta" namn.

Eva Marianne, ja en del får tyvärr springa oftare på toa och andra nästan inte alls av järntabletterna. Många verkar bli bättre med blutsaft (tror inte BM får rekommendera det då det är hälsokost), annars kan du ju testa runt bland de tabletter som finns. De som inte innehåller lika mycket järn brukar väl vara snällare mot magen men ger ju inte lika bra effekt på hb-värdet så då får du kanske tänka lite mer på att äta järnrik mat.
  • Serafine

den här gången är det exakt 3 år sen jag blev gravid med Nora. Hoppas det kan ge lite tur. Håller tummarna för oss båda, Majsanna.

Jag börjar tillfriskna, bara lite snuva och en helt borttappad röst kvar. Det är väldigt frustrerande att inte kunna prata, kan verkligen inte få fram ett pip. Framför allt svårt att förklara för en 2-åring. Men jag hittade en talsyntes på nätet för att klara den mest grundläggande kommunikationen.

FÖDDA
    Mars2007: Emma född 30/3 - 07, Elias 21/11 - 08 (BF enl. RUL 4/12), Ängelholm
    Henlin: , Lukas född 29/4 - 07, Elise född 25/11 - 08 (hade BF 17/11), Höganäs
    Catt: Tuva född 10/12 -08 (BF enl. RUL 11/12), Örebro
    FlakeZ: Eleonora född 28/12 (BF 26/12), Stockholm

GRAVIDA
    AMS: BF 28 januari 2009, 1 son född augusti 06, Umeå (Tjej enl RUL)
    Virra: BF 5 februari 2009, inga barn sedan tidigare, Umeå (Pojke enl RUL)
    Annika77 BF 6 februari 2009, 1 son född maj 07, Malmö ( Tjej enligt RUL)
    Mimmi P, bf 25 Februari, inga barn sedan tidigare, StorStockholm (Pojke enl RUL)
    Gustafssons bf 6 mars 2009, en tös januari 07. stenungsund
    Disa D, bf ca 6 mars, första barnet! (väntar en pojk!)
    Kallo, bf 14 mars, inga barn sedan tidigare, Göteborg
    Zalåå: 27/3, 1 son född 06. Göteborg
    Lillajag1979: BF 7 April, inga barn sedan tidigare. Borlänge (Pojke enligt RUL)
    Lightfish & Nixx: BF 10 April, 2009. Inga barn sen tid. Stockholm (Pojke enl. RUL.. övertydligt)
    Kanske en dag: BF 18 april. Inga barn Mariestad
    Yoysen: BF 27 April, son född -05 GB, (Kön, vill ej veta)
    Kanelbulle81: BF 5 Juli, första barnet, Örebro
    Eva Marianne: BF 24 juli, första barnet, Värmland
    Rauur: BF 6 Augusti, andra barnet, Junsele

I VÄNTAN PÅ +:

majsanna: ÄL ca 8/1 BIM ca 22/1 inga barn sedan tidigare. Försök 10. Norrköping
    Serafine: dotter född 06. Malmö, ÄL 30/1, BIM 13/2 försök 4 efter mf, försök 8 totalt

• gustafssons

serafine

Nu hoppas jag att du får ett + denna gång!!!!

• Lillajag1979

Denna järnhistorien... Fick veta häromdagen att det ligger järnproblematik i släkten. Att det är för högt järn. Så jag lä nog ta upp det med min bm. :-/ Kanske därför jag kan äta svaga järntabletter men ändå ligga såpass bra i järnet.

Någon mer med sån problematik i din nära släkt?

• Lillajag1979

Kan inte alla skriva de tilltänkta namnen? Det vore kul att få en översikt på det OXÅ

FÖDDA
    Mars2007: Emma född 30/3 - 07, Elias 21/11 - 08 (BF enl. RUL 4/12), Ängelholm
    Henlin: , Lukas född 29/4 - 07, Elise född 25/11 - 08 (hade BF 17/11), Höganäs
    Catt: Tuva född 10/12 -08 (BF enl. RUL 11/12), Örebro
    FlakeZ: Eleonora född 28/12 (BF 26/12), Stockholm

GRAVIDA
    AMS: BF 28 januari 2009, 1 son född augusti 06, Umeå (Tjej enl RUL)
    Virra: BF 5 februari 2009, inga barn sedan tidigare, Umeå (Pojke enl RUL)
    Annika77 BF 6 februari 2009, 1 son född maj 07, Malmö ( Tjej enligt RUL)
    Mimmi P, bf 25 Februari, inga barn sedan tidigare, StorStockholm (Pojke enl RUL)
    Gustafssons bf 6 mars 2009, en tös januari 07. stenungsund
    Disa D, bf ca 6 mars, första barnet! (väntar en pojk!)
    Kallo, bf 14 mars, inga barn sedan tidigare, Göteborg
    Zalåå: 27/3, 1 son född 06. Göteborg
    Lillajag1979: BF 7 April, inga barn sedan tidigare. Borlänge (Pojke enligt RUL)William
    Lightfish & Nixx: BF 10 April, 2009. Inga barn sen tid. Stockholm (Pojke enl. RUL.. övertydligt)
    Kanske en dag: BF 18 april. Inga barn Mariestad
    Yoysen: BF 27 April, son född -05 GB, (Kön, vill ej veta)
    Kanelbulle81: BF 5 Juli, första barnet, Örebro
    Eva Marianne: BF 24 juli, första barnet, Värmland
    Rauur: BF 6 Augusti, andra barnet, Junsele

I VÄNTAN PÅ +:

majsanna: ÄL ca 8/1 BIM ca 22/1 inga barn sedan tidigare. Försök 10. Norrköping
    Serafine: dotter född 06. Malmö, ÄL 30/1, BIM 13/2 försök 4 efter mf, försök 8 totalt

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!