• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • gustafssons

Jag ska åter igen beställa en amnings bh från apoteket.  den är så skön!!
    hade den under förra förlossningen oxå, å har letat febrilt efter den...men utan resultat.
    De kan jag rekomendera!
    Inga sömmar inga byglar, bara mjukt tyg.

• henlin

Det där med namn är ju lite kul. Vi tyckte vi hade hittat det perfekta namnet, Elise är ju inte särskillt vanligt. Nu visar det sig att två gator bort i vårt område bor det en flicka på 4 månader. Chansen att de blir kompisar är ganska stor då de är de enda flickorna födda 08 i vårt områdeSkrattande.

• Lillajag1979

Godmorgon tjejer!

Nu har man blivit gräsänkling. Det är bara jag och vovven hemma. Sambon åkte mot Åre imorse för att åka massa skidor.

Jag har en liten fråga. Hur mycket förvärkar ska man egentligen ha? Såfort jag anstränger mig, ute och går, går i en trapp, vänder mig i sängen, så får jag en förvärk... Är det normalt? Har tid hos bm imorrn så jag ska även fråga henne. Men ni som fått barn och är gravida... Har ni haft det så?

• Mimmi P

Lillajag, kommer de regelbundet när du rör på dig, gör de alltid ont?
    Det verkar ju finnas lite olika bud men min BM tycker man ska kolla upp det så fort man har fler än 10 sd/dag. Jag har betydligt fler än så och är sjukskriven fram till bf pga det. Jag får en sd bara jag reser mig från soffan eller om jag böjer mig framåt för att ta upp nåt osv. Om jag är uppe och rör mig längre än till toan eller så så kommer de regelbundet, hur tätt beror på hur aktiva jag är och hur länge, de kanske börjar med att komma var 10:e minut sen kommer de tätare och tätare och när det blir som värst så släpper de knappt överhuvudtaget. I början gjorde de inte ont för mig men nu sen nyår har de börjat göra ont, inte alltid men ibland (svårt att avgöra också eftersom jag har foglossning som gör ont varje steg jag tar dessutom).

Serafine, hmm, man kanske skulle testa, de kanske sitter lite bättre nu när omkretsen under brösten faktiskt ökat lite. Har 65E i vanliga fall och antingen får inte brösten plats eller så sitter resåren under brösten överhuvudtaget inte åt. Fick köpa 70F amningsbh häromdagen vet inte om det är bättre iofs.
    Jag är beordrad att vila eftersom läkaren och BM är oroade för att det ska dra igång för tidigt pga detta. För min del var det nog stress och alldeles för långa/tuffa arbetsdagar som drog igång det men det verkar inte släppa nu trots att jag varit hemma sen i början av december.

Prata med din BM, det kan ju även vara uvi eller nåt sånt som retar livmodern, kan vara bra att ta ett urinprov. Om de kommer tätt och regelbundet och inte släpper när du vilar så ska du åka in till förlossningen så de kan kolla upp det (lätt att råda andra men efter ett par utskällningar för att jag inte gjort det så har jag nu försttt att det är viktigt..).

• Lillajag1979

Mimmi P skrev 2009-01-18 09:38:13 följande:

Lillajag, kommer de regelbundet när du rör på dig, gör de alltid ont? Det verkar ju finnas lite olika bud men min BM tycker man ska kolla upp det så fort man har fler än 10 sd/dag. Jag har betydligt fler än så och är sjukskriven fram till bf pga det. Jag får en sd bara jag reser mig från soffan eller om jag böjer mig framåt för att ta upp nåt osv. Om jag är uppe och rör mig längre än till toan eller så så kommer de regelbundet, hur tätt beror på hur aktiva jag är och hur länge, de kanske börjar med att komma var 10:e minut sen kommer de tätare och tätare och när det blir som värst så släpper de knappt överhuvudtaget. I början gjorde de inte ont för mig men nu sen nyår har de börjat göra ont, inte alltid men ibland (svårt att avgöra också eftersom jag har foglossning som gör ont varje steg jag tar dessutom).Serafine, hmm, man kanske skulle testa, de kanske sitter lite bättre nu när omkretsen under brösten faktiskt ökat lite. Har 65E i vanliga fall och antingen får inte brösten plats eller så sitter resåren under brösten överhuvudtaget inte åt. Fick köpa 70F amningsbh häromdagen vet inte om det är bättre iofs.Jag är beordrad att vila eftersom läkaren och BM är oroade för att det ska dra igång för tidigt pga detta. För min del var det nog stress och alldeles för långa/tuffa arbetsdagar som drog igång det men det verkar inte släppa nu trots att jag varit hemma sen i början av december.Prata med din BM, det kan ju även vara uvi eller nåt sånt som retar livmodern, kan vara bra att ta ett urinprov. Om de kommer tätt och regelbundet och inte släpper när du vilar så ska du åka in till förlossningen så de kan kolla upp det (lätt att råda andra men efter ett par utskällningar för att jag inte gjort det så har jag nu försttt att det är viktigt..).
    Nej, det gör inte alltid ont. För det mesta är det obehagligt. Och ja, jag har nog mer än 10 per dag. Kan komma bara jag reser mig från en stol. Men då ska jag prata med bm imorrn.. får vi se vad hon säger.

Tack för ditt svar!
  • Kallo

AMS: Har nu sovit två nätter med handledsskydden, rättare sagt första natten sov jag knappt någonting. I natt sov jag med dem till morgonsidan men tog av mig dem när jag gick upp på toaletten. Händerna har inte domnat på två nätter så jag hoppas de hjälper. Fick även en hel del övningar att göra några gånger per dag.

Igår var jag i shoppingparadiset Ullared. Nu tror jag vi har det mesta inför bebisens ankomst, det som saknas är babyskydd, spjälsäng och skötbord. Vi tänkte vänta tills början av februari innan vi åker och köper det. Det gick lite pengar igår och plånboken är väääääldigt tunn just nu.
    Har precis satt igång tvättmaskinen med de skrymmande sakerna jag köpte igår, så som täcke m.m. Lika bra att få det tvättat innan jag stoppar undan det.

• majsanna

Oh, Ullared. Vill också!!

Här är det inte så muntert. Mannen är bakis sedan personalfest igår och jag är genomförkyld med feber, snuva och allt annat som hör till.
    Nu måste jag dock försöka att ta mig till apoteket för att handla nässpray. Sedan blir det nog en ganska lugn dag för oss båda misstänker jag.

• Mimmi P

Kallo, ja plånboken blir ju rätt ansträngd av alla inköp men vad skönt att få det mesta klart på en resa!
    Skönt att handledsskydden verkar funka också.

AMS, hur går det för dig, det låter som att du har det tungt nu på slutet, hoppas att det sätter igång snart!

• AxelOlivia

Mimmi: Jo då det går inte alls just nu. :P Är spyless på att vara gravid nu och har noll tålamod här hemma. Mår illa näst intill konstant trots medicinen och akupunktur, samlar på mig mer och mer vätska så jag har jätte ont i händerna, kissnödig konstant. Letar symptom som bara den just nu. Det enda som jag vill nu är att få riktiga värkar. Lite gnäll bara.

• Mimmi P

AMS, usch, det låter verkligen jättejobbigt! Jobbar du fortfarande eller får du vara hemma och ta det lugnt åtminstone? Gissar att du testat knepen på listan du länkade till?

Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!