• Eva Marianne

Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!

Det här är den fjärde tråden. När den tar slut är det exakt ett år sedan vi började snacka, och en stor del av oss är fortfarande kvar!

De första bebisarna börjar strax titta ut medan några andra fortfarande längtar och väntar på att äntligen få plussa, så här är diskussioner om allt däremellan (och lite till!)

• Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!
  • Lillajag1979

Kallo skrev 2009-01-16 15:58:03 följande:

Eva Marianne: Jag kan lugna dig att jag är RH-, jag kommer ta 2 ytterligare blodprov under graviditeten för att se så mitt blod inte bildar antikroppar mot bebisens blod. Sen vid förlossningen om barnet är RH+ så får vi RH- en spruta så att det inte bildas antikroppar.
    Oh, är du oxå RH-... Jag med...
  • Mimmi P

Eva Marianne, tjusig vagn :) vad är det för märke, den påminner väldigt mycket om vår Emmaljunga.
    Jag är Rh+ så jag kan inget om att vara Rh-, en fundering bara, är det inte väldigt liten procent av befolkningen som är Rh-? Vi måste ju ha en onormalt hög procent i vår grupp om vi har 3 st Rh- i vår lilla population. Hmm, kanske helt ointressant egentligen, men som ingenjör så kan man ju inte riktigt låta bli att fundera på sånt.

• Kallo

Eva Marianne: Ja, jättefin vagn!

Mimmi P: Jag är A-, och det är ungefär 7% i Sverige som har det.

• Mimmi P

Kallo, ok, så om 3 pers av 21 i den här tråden är negativa så blir det ung 14 % vilket är betydligt fler är 7%, men det kanske är fler totalt om man räknar in B- och så kan man väl vara 0- eller? Jag är inte så bra på det där. Kanske ska släppa mina funderingar och återgå till reprisen av Top Model.. Själv är jag A+ vilket väl är typ den vanligaste blodgruppen. Jag har ingen aning om varför jag snöade in på det.

• Kallo

Mimmi P: Ja, totalt sett vet jag inte hur många det är. Kanske 20%?! Bara en vild gissning från min sida. Men det kanske är fler i tråden som är RH- oxå, vem vet?

Nu skall jag bege mig från jobbet. Var hos arbetsterapeuten idag och fick handledsskydd mot mina domningar, nu kanske jag kan sova i natt om jag har tur. På väg från terapeuten fick jag köpt lite räkor till mig och maken. Mums!!

• Eva Marianne

Spelar det roll om man är A, AB, B eller 0? Alltså om man är - efter. Jag trodde att det var just - :et som var problemet oavsett blodgruppen?
    Det kanske är blodgruppen i sig som är avgörande hur stort problem man får. Jag hörde att vissa kan bli "inspärrade" i sängen på sjukhuset och ha mer eller mindre totalförbud mot att röra sig medan andra blir inlagda men mest för observation. Så det tyder ju uppenbarligen på att graden av problem är olika stort iaf.
    Är det havandeskapsförgiftning man får eller är det något annat?

Jo, visst är vagnen fin Vet inte vad det är för märke men knappast något känt, som Emmaljunga eller något. Då hade den knappast gått att få för det priset och knappast inte stått till försäljning på Coop Forum heller, tror jag. Det står faktiskt inget namn på vagnen såvitt jag kan se.

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • Eva Marianne

Har kollat upp det här med blodgrupperna själv, nu. Det är inte det där som är havandeskapsförgiftning iaf. Känns ju bra
    Precis som Kallo säger så är det vanligast att man helt enkelt får en spruta efter förlossningen och sen är allt lugnt. Det verkar ju inte farligt alls.

Men det här med MF som jag skrev och om min vän som berättade det etc, var inte havandeskapsförgiftning utan just RH-värdes "grejen". Vore kul att veta namnet på det eftersom det ju är så vanligt.

I min mage bor en liten som ska bli stor
  • Mimmi P

Kallo, vad skönt med handledsskydd, hoppas att det blir bättre nu.

Jag tror jag ska släppa procenten..

Eva Marianne, som jag har fattat det är det själva minuset som är grejen.

• majsanna

Ja, ibland undrar jag varför jag är kvar i tråden, men samtidigt som flera skrivit tidigare så är det ett härligt gäng här och så vill jag ju naturligtvis följa er alla fram till BF. Hoppas att jag också snart ska kunna snacka foglossning, barnvagnsinköp och knasiga barnmorskor...
    Hoppas alla får en bra helg.

v i r r a skrev 2009-01-16 13:25:31 följande:
    Och serafine och majsanna... jag håller också tummarna! Tycker det är strongt att ni håller er kvar här i tråden och jag hoppas att ni kan känna stöd även om det är mycket graviditets- och bebisprat!
Svar på tråden Vi som började i april (del 4), många bebisar på väg nu!