• icka76

För oss pergopinglor som äter pergo månad efter månad efter månad efter......

Hej!
    Detta är en gnälltråd, vill bara varna er för detta innan.

Denna tråden är för oss som känner att varje månad är ett helvete. Först pergoknaprande med ev. biverkningar, sedan väntan på en äl som kanske inte ens dyker upp, sedan ångesten mellan äl och BIM och sist men inte minst, smärtan när tant röd kommer som ett ovälkommet brev på posten.

Här får vi gråta ut, vara hur ego vi vill och stötta varandra till att stå ut ännu en månad.

Välkomna

• Svar på tråden För oss pergopinglor som äter pergo månad efter månad efter månad efter......
  • xxJessikaxx

Embla - I see. Ja, man vet inte mycket när allt kommer omkring...

• Treasures
    Embla82 skrev 2008-11-24 20:33:51 följande:
    jag tänkte vara smart å svara två inlägg i samma... men de ville sig visst inte :)ÄL-sprutor... det var det jag också ville testa, men min läkare tyckte inte det var bra så det bidde inga för mig. Han tyckte att risken för flerbörd av så stor, och att det var därför han inte låter mig prova det. Vad säger din läkar om sprutor?
    Jag har inte pratat så mkt med dem om sprutor ännu, men vid det enda besöket vi varit på så sa ssk som vi träffade att steg 1 var Pergotime i ökande dos (dvs 3 försök), steg 2 Metformin + Pergotime i ökande dos (ytterligare 3 försök) och steg 3 var sprutor. Då hamnar man på IVF-kliniken och följs nogrannt med VUL, så jag antar att om de ser att för många blåsor mognat får man sexförbud. Din läkare kanske tyckte det var bökigt för att man måste kolla så noga. Men visst har du fått ÄL av alla dina Pergokurer? Det har ju inte jag....
  • Embla82

ok, men då verkar ju våra läkare säga ungefär samma. Jo, jag har fått äl av pergon, men inte förens på dag 20-22 och några gånger ingen alls. Det är tydligen lite för sent enl. min läkare, för chansen är större om äl kommer på dag 14. Eftersom ajg ätit så många kurer (12 st) så fick jag prova metformin istället. Så på fredag blir det metformin igen... hoppas jag överlever denna gång. Tråkigt att det inte blivit någon äl för dig med pergon, men vem vet, du kanske får det om du äter metformin kombinerat med pergo? :) det kan vara värt ett försök!

Treasures skrev 2008-11-24 22:30:46 följande:
    Jag har inte pratat så mkt med dem om sprutor ännu, men vid det enda besöket vi varit på så sa ssk som vi träffade att steg 1 var Pergotime i ökande dos (dvs 3 försök), steg 2 Metformin + Pergotime i ökande dos (ytterligare 3 försök) och steg 3 var sprutor. Då hamnar man på IVF-kliniken och följs nogrannt med VUL, så jag antar att om de ser att för många blåsor mognat får man sexförbud. Din läkare kanske tyckte det var bökigt för att man måste kolla så noga. Men visst har du fått ÄL av alla dina Pergokurer? Det har ju inte jag....
  • Treasures
    Embla82 skrev 2008-11-25 20:39:49 följande:
    ok, men då verkar ju våra läkare säga ungefär samma. Jo, jag har fått äl av pergon, men inte förens på dag 20-22 och några gånger ingen alls. Det är tydligen lite för sent enl. min läkare, för chansen är större om äl kommer på dag 14. Eftersom ajg ätit så många kurer (12 st) så fick jag prova metformin istället. Så på fredag blir det metformin igen... hoppas jag överlever denna gång. Tråkigt att det inte blivit någon äl för dig med pergon, men vem vet, du kanske får det om du äter metformin kombinerat med pergo? :) det kan vara värt ett försök!
    Har nu tagit tre kurer Pergotime tillsammans med metformin och fick efter dubbeldos ÄL på dag 33, så det är ju verkligen sent. Nu av trippel så verkar det inte bli nån ÄL, fast än är jag "bara" på dag 28. Men det känns inte på samma sätt som förra gången, så jag tror det skiter sig nu. vad tog du för dos på Pergon?
  • nallebusig

ringde gyns sekteterare idag o sa att jag ville boka en tid. för att jag ätit ttre kurer o sen drog jag en lite lögn- att jag inte fått stegring på ältesten..fanns tid idag m den tiden passade inte mig!!så jag fick tid den 10 dec alltid nåt m frågan är om jag struntar i pergo då denna månad frågade inte jag blev så ställd att jag fick en tid jag som kämpat så innan!!

• icka76

EMbla: Min gyn har inte nämnt min sena äl. Jag har äl mellan dag 20-23 de kurer som jag fått äl. Kan det vara för sent då?? Men jag har ändå en lutealfas på 16-17 dagar så det borde ju fungera.

• Hoppfull78

Jag har uppehåll i pergoknaprandet just nu men ska återuppta det vid nästa mens. Ska då äta dubbelkur för första gången.

Mina 3 första kurer fick jag bra äl värden. Kur 4 och 5 fick jag inte alls bra värden.

Hur kan det bli så? Kan någon hjälpa mig att förklara det?

• nallebusig
    Svar på #117
    hur många kurer åt du i sträck
    Hoppfull78 skrev 2008-11-26 08:35:02 följande:
    Jag har uppehåll i pergoknaprandet just nu men ska återuppta det vid nästa mens. Ska då äta dubbelkur för första gången. Mina 3 första kurer fick jag bra äl värden. Kur 4 och 5 fick jag inte alls bra värden. Hur kan det bli så? Kan någon hjälpa mig att förklara det?
  • icka76

Hoppfull: Jag vet inte, jag har haft äl på 3 av 4 kurer. Hur det blir denna 5e kur vet jag inte än.

• Hoppfull78

Jag åt 3 kurer i sträck. Sen uppehåll i en månad. Sen åt jag kur 4 med uppehåll en månad. Sen kur 5.

Svar på tråden För oss pergopinglor som äter pergo månad efter månad efter månad efter......