• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • S  S

Nu är det riktigt kallt här i Stockholm, vilken tur att vi inhandlade en Didrikson igår.
    Hur har ni gjort med stövlar? De jag köpte till F skulle hålla värmen utan varma sockar enligt hon i butiken men det gör de inte, har lagt i fleecesulor men det hjälper inte och några tjockare strumpor får inte plats.
    Vi får nog köpa ett par större, suck.

Har ni extra skor, vantar och overall på förskolan?

På onsdag börjar inskolningen för F, en av fröknarna kommer hem till oss för att bekanta sig med henne i en trygg miljö. Då ser hon även att det är en person som mamma och pappa *känner* och då måste hon vara bra
    Sen ska jag vara med hela torsdagen, fredagen och måndagen för att lämna henne själv på tisdagen hoppas att det går bra.

Är det någon av er som har inskolat på samma sätt?

Är lite nervös över hur det ska funka med maten, nu när hon inte äter någon mat. Där tar barnen maten själv.

Hur gör de på era dagis?

Sen är det vilan, vi ska ha med egen kudde och filt, så nu måste vi inhandla en extra filt.
    Men det jag funderar över är hur jag ska få F att ligga själv på en madrass. Hon somnar inte själv hemma, utan i famnen eller i sängen om hon självmant går dit. Har försökt få henne att somna själv i sängen men det lyckas oftast inte.

Börjar få en klump i magen...

• Essi73

SS; det med skorna har jag hört flera som har probs med. Vi slog till på att par kängor av Kanadensiskt märke, hittar det inte nu (sitter på jobbet). De kostade lika mkt som Kavat/Viking/Ecco men lovar att tåla kyla till -25 grader. Vi har inte märkt att Boll haft kalla fötter sen de kom in i bilden. Vi la till 2cm till hans fotstorlek vilket resulterade i maaastodontstora pjuck *s* Men som sagt, fötterna är varma

Rossy har skolat in på 3dgr och det hade gått alla tiders.
    Maten; på Bolls dagis får barnen äta själva men naturligtvis med hjälp utab fröknarna. Jag vet att Bolls favvofröken har hårdträning med honom nu att lära honom att använda bestick. Den blir det ngn slags kollektiv-jag-vet-inte-vad som gör att de ser varandra äta och så äter alla. Jag kan säga att Boll bråkar MER hemma med maten än vad han gör på dagis.

Ang sömn, samma sak där. Tydligen slocknar de alla som små ljus så jag tror inte att du varken behöver träna F på att ligga på en madrass hemma, oroa dig över att F inte ligger på madrassen/sängen eller att F inte sover hemma. Jag tror att F kommer att somna rätt gott med de andra barnen på dagis
    Boll sover på sin madrass där men vi har aldrig testat att ha honom på en hemma.

Jag tror att de komemr att gå jätte bra för F jag

• Rossy

Grattis Förväntan! Bra jobbat! Vad fort det ändå har gått, tycker jag (du kanske inte riktigt håller med ).

SS, vi skolade in med tredagarsvarianten. Och det gick riktigt riktigt bra. Angående mat och vila så brukar barnen fixa det av någon anledning väldigt bra. Det blir nya rutiner och vanor som följs på dagis. Vi var också oroliga för Tims sovstunder, eftersom vi tyckte de funkade så dåligt hemma. Men kors i taket! På dagis lägger han sig precis som alla andra barn och somnar inom 15 minuter (något som han fortfarande inte gör lika lätt när han är hemma). Vad gäller mat så brukar personalen hjälpa till lite då och då om det är något barn som inte får i sig så mycket som det borde. Du ska se att F kommer att klara sig alldeles ypperligt med både mat och sömn när hon blivit "varm i kläderna" på dagiset.
    Kul att se dig, förresten!

Pess (var´e som frågade, tror jag), jag mår bra! Och visst har det gått snabbt. Om sex veckor är jag halvvägs till bf. Den enda krämpa jag har är trötthet, som är liiite bättre nu än tidigare. Vi kommer att skippa kub:en och gå direkt på fvp istället. Har ju inga bra erfarenheter av kub. Vi vill hellre ha diagnos än prognos denna gång även om det finns en liten risk med provet.

Motivationen för att jobba idag är liten! Men jag hade faktiskt en fråga till er som har bärselen som kan ta lite större barn, typ ergo. Använder ni dom nu? Funkar de bra? Vi ska ju till Kap Verde i februari och funderar på att skippa vagnen på flyget och låna en på orten istället. Så då kanske sele kan vara ett alternativ på flygplatserna och transfer för trötta små Tim-ben?? Han vill väldigt gärna bli buren när han blir trött nämligen och efter en stund blir de ju tunga, som ni vet. Någon som har erfarenhet av bärsele nu för tiden?

• maja under eken

hej vänner,

ser att d e fler som har nedräkning t dagis... usch o fy, 4 dar kvar lr fan 3,5...

ser att minna varit inne idag, skönt. hörde att d var skottlossning m gisslan i nån lgh i er by, läskigt!!

Jag har haft samma fundering ang sovandet som Ss, men jag vet ju att d e så hinmla annorlunda mot hemma. både m mat o sovande. D kommer gå prima! Elvira e lättväckt när hon sovit 30 min lr mer, hon kommer nog väckas i början men efter ett tag så vänjer hon sig vid d oxå o sover vidare.

Skalman fyller idag o jag har ingen aning om vad jag ska laga!! hjälp!!

Så härligt o höra att d går så bra m Olivia o Sid. Skulle så gärna gosa o lukta på din bäbis!

Elvira går runt o ser ut som om hon har mjäll... Skalman byggde ju om köket o bla skafferiet rök, nu har vi bröd o kex i ett bänkskåp... Inge bra, nyss kom hon m brödkorgen o hade valt ut d goda brödet som hon älskar (en bergis som jag bakat) o skulle ha macka! kanske dags f en dörrspärr...

kram

Elvira - Livets Solstråle!
  • Kun

Förväntan, Så kul! Grattis! Barnmorska imorgon, det är inte dåligt!

Här skolas det in för fullt, det går jättebra.

Här är det ca 2 veckor som gäller kl 9-11 varje dag, fast jag tror det går fortare med M, så lät det på personalen idag

Allt verkar superbra, pegagogerna är så fina!

SS, jag är helt säker på att allt kommer att gå bra för F!

Pedagogerna säger att det aldrig ha varit problem att få barn att sova på madrass och matningen kommer gå bra den med Dom är ju utbildade och kan det där, jag tycker redan jag har fått bra tips av dom. Lycka till!

På tal om skor, M har dom sämsta skorna i världen! Kardborre och kalla (pax), han tappar dom hela tiden (bra en sån dag som denna när det är 20 minus ute ...)
    Dagispersonalen rekomenderade starkt: Kuoma-kängor, bäst enligt dom.
    Funderar på dessa, men Essi dina såg väldigt fina ut dom med...

Det bästa en far kan göra för sina barn,är att älska deras mor
  • Essi73

Kun, Kuoma tippsade Minna och Pikku om. Det var under min Kuomajakt jag fann Kamik'en. Det var inte det lättaste att hitta Kuoma här i "söder" *s*

Jag kan säga att Bolls är skitlätta att få på, bemärk att Bollen har hobfötter och HATAR skor.

• Pess

Från en bm till en annan...Stort GRATTIS Förväntan. Du har ett fantanstiskt yrke framför dig.

Jag funderar oxå på det där med dagissömn, men är samtidigt övertygad om att det löser sig. Och gör det inte får hon väl vara vaken då Men alla andra barn har ju lärt sig somna på madrass så varför inte våra?  Maten är inga problem här. L lastar in vad som bjuds, och vi får INTE hjälpa till. Hon är fullfjädrad skedätare Vi har oxå intensiv inskolning (3-dagar) och från att ha varit skeptisk så är jag nu förväntansfull och positiv till metoden. Tror den passar vår L ypperligt.

L har ständigt kalla fötter i sina Kavat. Trots isolerande sula och ullsockar och allt vad det är...De får dock duga de få riktigt kalla vinterdagar som återstår  

Rossy, det är inte KLOKT vad tiden rusat. Skönt att du mår bra och att ni vet hur ni vill göra med ul/fvp. Jag har ju som sagt inga glada minnen från kub heller (två gånger tråkigt besked)

Har varit på ny ÖF idag och HERREGUD vad L trivdes. Tror hon hade all time high i rolighet idag. Så dagisstarten känns inte så läskig längre...Nu ska vi gå dit lite oftare fram tills hon inskolas så att det blir en sorts "för-inskolning"

• cirkel

SS: Jag kan bara stämma in i kören om att F säkert både kommer äta och sova superbra på dagis! E är verkligen inte lätt att få i säng på dagtid, jag har numera gett upp, men på dagis händer det ytterst sällan att hon inte har sovit när jag kommer och hämtar henne (Har nog hänt 3 ggr sedan augusti).

Hon dricker även ur glas (hemma hällde hon ibland ut sin pipmugg på golvet med flit när hon började på dagis) och äter med bestick och vill inte ha hjälp. Hon äter som en häst där, ofta mer än de stora barnen gör. Hemma kan hon hoppa över måltider ibland. Du ska se att dagis gör att hon börjar äta vanlig mat.

Förväntan: STORT grattis! Fantastiskt! Har du fått ett jobb redan eller ska du söka nu?

• Özlem

hej alla

Förväntan:Grattis!!!!!!!Vad kul.

Ss:Alla har sagt så kloka ord redan.

Rossy:Vi använde sele till M när vi åkte till turkiet. Det var skönt att ha när man flög till o från.Det blev enklare att bära alla resväskor

Svar på tråden Minnas tjejer X