• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Meleah

Betty: Vilya har aldrig sovit i spjälsäng utan sov mellan oss tills hon blev året, då fick hon flytta till en 90-säng. Hennes säng är ganska hög så vi brukar vika ihop hennes spjälsängstäcke (vi fixade ju såklart allt sånt innan hon föddes, innan vi visste vilken bestämd dam vi fått) och lägga det under bäddmadrassen ut mot golvet. Det har förhindrat henne från att ramla ner. Dom gånger hon har ramlat ur sängen är dom gånger som vi glömt täcket under bäddmadrassen.

★ Vilya 070529 ★ BF 090725 ★
  • Betty2

Tack för alla svar om sängar! Låter som att det kan vara idé att lägga något under bäddmadrassen. Vi lutar mest åt att köpa varsin 90-säng till killarna, förutsatt att vi får plats med 2 sådana sängar i deras pytterum. (Då kan J inte fortsätta sova inne hos oss, för där får det INTE plats, så man får hoppas att de klarar av att somna/sova i samma rum trots att det har varit problematiskt förut... Eller mest hoppas jag att jag får ett vettigt jobb så att vi har möjlighet att flytta och att de då kan få varsitt rum...)

Naffe: Nej fy vad hemskt med ny sådan oro. Att det aldrig tar slut... Hoppas att allt snart är som det ska med din mamma så att du slipper mer sådan här oro. Bamsekram från mig! Roligt med sötnosen på VUL.

cirkel: Vad bra att nätterna funkar bättre nu.

Vad kul med rapport från Joffe (tack Essi! ). Undrar hur läget är nu, kanske redan är klart? Ser fram emot nästa rapport!

Essi: Men vad jobbigt med alla dessa sammandragningar. Hoppas du har kunnat vila mycket i dag och att det hjälper. Angående sjukskrivningen så var jag oxå jättenervös för det, att f-kassan inte skulle godkänna det alltså. (Jag tyckte inte att läkaren hade skrivit särskilt bra i intyget. Visste att om de bara skriver rätt är det inga problem med sjukskrivning vid tvillinggraviditet, eftersom det är "rutin".) Men det gick alltså bra, var inga problem alls med min sjukskrivning. Det jag hade hört innan var att om det framgår att det är mycket sammandragningar och risk för "förtidsbörd" (eller vad det nu heter...) så brukar det inte vara några som helst problem. En sjukskriven gravid kvinna kostar samhället betydligt mindre pengar än ett (eller två) barn som föds för tidigt och behöver vård pga det. Jag hoppas att det inte blir några problem för dig heller.

Grabbarna mådde lite småkonstigt efter middagsvilan i dag. Ingen av dem ville äta mellanmål (fick i dem lite vatten) men bägge ville ABSOLUT gå ut. Så vi gav oss ut med pulkorna och hade jättekul i den närmaste lilla backen (ingen "riktig" pulkabacke men en lagom lutning för deras premiäråk och för att de skulle få åka ner själva). Det var verkligen uppskattat och det är redan prat om att gå ut och åka pulka i morgon igen. Jonathan har inte kräkts alls i dag så jag hoppas att de fortsätter vara tillräckligt friska för att det skall funka, och att snön inte smälter bort.

• Essi73

Tjohooooo yeeigh, en liten pojke är född
    Sms från Joffe igår vid 23-tiden:

"Kl. 21:07 kom han ut, 4385gr 55cm lång dock utan namnlapp".

Hurraaaaa!!!

• förväntan

Grattis Joffe, så fantastiskt. Hurra för en liten kille till!!!

Och grattis naffe till fint vul

• Essi73

Naffe jag har tänkt på dig under veckan och undrat hur det har gått för din mamma. Usch vad jobbigt, vilken ovisshet! Jag kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste vara. Jag fortsätter att tänka på er och håller tummarna för att de finner "felet" och att det kan åtgärdas!

Yeeih hurra vad rolugt med vul:et Du ser, en liten en där inne! Tänk om ni också får en TjejBoll den här gången!

Betty aaah så det är så FK kan resonera? Jag vet att läkaren satte dit en kod, vad koden sedan stod för vet jag inte. Det vore verkligen så himla skönt att inte behöva oroa sig, jag skulle iaf ringa till FK i slutet på veckan som kommer och höra. Och ja, en sjukskriven gravid kvina kostar ju verkligen mindre än en neo-liten. Tack för din förklaring, nu känner jag mig lite mindre orolig!

Men heheee vad skoj att killarna gillade pulkan! Och premiär för dem också, så skoj med en backe med lagom lutning

• Meleah
    BF-listan:

JJ: Olivia 2009-02-04 BF+14 BF 21/1, Vikt 3725g, Längd 50 cm
    FISK: Olivia 25/12 v34+5, BF 30/1, Vikt 2090g, Längd 45cm.
    Cirkel: 16/2 tjej
    Joffe: kille 20/2 BF 23/2, vikt 4385 g, längd 55 cm
    Essi: 2/4 tjej
    Öz:2/4
    Kun: 12/6
    Förväntan:2/7
    Rossy: 14/7 kille
    Serendipity: 22/7
    Meleah: 25/7 kille
    Nafrung:
    Maja under eken: 25/9
    ★ Vilya 070529 ★ BF 090725 ★
  • maja under eken

Hej alla!

GRATTIS Joffe-familjen!!! Shit vilken lång kille!

Har inte läst tbax nåt än, knappt denna sida. Ska luta mig tbax i soffan o läsa.

Tack för grattis! Som sagt så blev d ett lyckat vul m EN bäbis som dessutom lever! Önskningarna uppfylllda!

Sen såg jag en fråga fr förväntan... Ja, illamåendet e tbax, m besked... Mådde väl egentl illa redan på ons o äv när vi skulle in på vul på tors... höll koll på vart toan låg tom.. Jag har väl inte mått så illa när jag varit sjuk f att jag mest legat o knappt ätit. Jag har inte varit mätt på jag vet inte hur länge. Har gått ner 3 kg hittills. Var o handlade igår o d enda jag kunde köpa var frukt i mängder, mjölk, fil, gurka o potatis.. Jag försökte titta åt kött o korvar o sånt men d gick inte! Tittade ner i frysen m småpizzor o sånt f att jag var tvungen o köpa lunch... D gick inte heller så d blev frukt t lunch.

Så vem försökte jag inbilla att jag inte mådde illa längre...

Vi e ff sjuka, lr iaf jag. Fy fan va jag hostar o va mkt snor d finns. Locket Jumbo för öronen! Hur länge ska d hålla i sig!? Elvira snorar o hostar. Igår sov vi middag i 3h40min....

Annars har jag en väldigt glad unge här, jisses va pigg hon e. O babblar o babblar.

Jag har länge tänkt o fråga men glömt: Pratar era ungar i ägandeform? Elvira säger  Ias, Mammas o Pappas o mormors o morfars osv. Om allt som hon tycker tillhör den ena lr den andra, vilket oftast e rätt oxå.. Tycker d låter tidigt.

Nu byter jag lite blöjs o läser lite, kram!

Elvira - Livets Solstråle!
  • maja under eken

Varm kram t Naffe, som jag hoppas att dom upptäckt allt nu o att allt ska ordna sig nu m din mamma!

JJ, hallå! Så här e d: DU E VÄRLDENS BÄSTA MAMMA TILL DINA BARN!!! Basta! Punkt slut!
    Jag känner mig rätt övertygad om att d e en reaktion på att mamma nu har två barn o älska o ta hand om o ge tid som Julia reagerar på. Jag har mkt svårt o tänka mig att ni gör nåt annat än rätt, ger henne precis d hon behöver. Uppmärksamhet, bekräftelse, kärlek. Hon kommer snart ha hittat sin roll i er nya familjekonstellation o då kommer hon känna sig trygg igen. Hon kommer ju märka att mamma både ff älskar henne o har tid f henne.

Risk f att jag lät som hon på Tv4 nu, men jag tror dom flesta tänker som hon. Bara d att man behöver höra d fr nån, så att d blir bekräftat.

Kram på dig!

Min dator e paj o nu lånar jag Skalmans jobbdator. Därf kommer d dröja ett tag innan jag kan kika in på vardagar. Den jävla burken startar men inga fläktar blåser igång o inget händer på skärmen, måste lämnas in..

kram alla

Elvira - Livets Solstråle!
  • ProPPens

Essi Kan säga som lever med fk... (lyncha inte mig nu!!!) Det är väldigt avgörande vad som skrivs på sjukintyget från läkaren. Så skriver inte läkaren bra då kan man få avslag! Jag var noga med det nrä jag blev sjukskriven, men sen vet jag att min läkare varit med o tagit fram "riktlinjer" tillsammans med fk, så jag var inte direkt orolig. Men kollade genast med M vad han trodde om det som skrevs...

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. Thats why we call it the present.
Svar på tråden Minnas tjejer X