• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Betty2

JÄTTEGRATTIS Joffe till Lillebror!
    Ser fram emot att få höra mer senare, inkl vad ni bestämmer för namn.

Essi: Underbart att de kom hem tidigare, när du saknade dem så mycket!

Maja o Meleah: Ja det där illamåendet är inte så kul. Så klart ännu jobbigare när man redan har en liten att ta hand om, och inte bara kan ligga på soffan och försöka att inte spy... Hoppas det snart blir lite bättre!

Och lock för öronen Maja, det har jag med! Eller rättare sagt vänster öra, sedan ca 4 veckor tillbaka (samtidigt som min förkylning). Jobbigt, särskilt på jobbet eftersom jag har svårt att höra vad kunderna säger... (Står ofta med just vänster sida emot kunden, för att arbetsplatserna är byggda på det sättet.) Funderade just på om jag skulle gå till läkaren för att få det kollat (tänkte om jag behöver receptbelagda Rinexin t ex, om det kan hjälpa med sådana avsvällande tabletter) men nu hör jag fler som har samma problem i samband med förkylning så jag avvaktar nog lite till... Någon som har några tips?

Undrar om det var något mer jag skulle skriva?

• Betty2

Essi: Precis det som ProPPens skrev var det jag hörde när jag skickade in sjukintyg till f-kassan. Dvs att det är avgörande VAD läkaren skriver. Och därför var jag så nervös eftersom han inte hade skrivit något av det som jag trodde var viktigt... Men det gick alltså igenom ändå fast det kan ju ha varit enklare pga att det var tvillinggraviditet. Jag hoppas att din läkare har koll på det där och har skrivit det som krävs för att det skall funka utan problem för dig.

Nu har det kommit massa mer snö. (Antar att det kan ha varit därför Essis familj åkte tidigare från Gbg?) Det blev lite pulkaåkning i dag med och jag antar att det kan bli likadant i morgon, för det är ju populärt (och då har vi inget annat planerat)! (Och någon sa att snön skall försvinna om ett par dagar så det är nog bäst att passa på, för det här är kanske enda pulkaåkardagarna vi får i Gbg den här vintern...)

• Essi73

Hej igen rarings!
    Det här var faktiskt ganska så intressant, innan Boll så hade jag och J egentligen inga stora problem med att vara ifrån varandra längre perioder. Nu med Boll inser jag hur himla tomt det bara är när de inte är här. Jag vet inte hur jag skall förklara men jag hade iaf inte kunnat föreställa mig vilken stor plats de har i mitt hjärta.
    Vi har hur som haft det jätte mysigt. Boll diggade sin fårtölj, J blev alldeles salig när han såg Lillfisans säng. Det var underbart att få krama om Boll och allt som hörde till och framför allt, att krama om J.

Maja nej det är inte alls roligt att känna sig otillräcklig för barnen iom illamåendet. Jag vill därför redan nu poängtera att du inte alls kommer att vara en kass mamma för att du inte orkar och helst bara vill ligga på soffan! Sen vet jag iom. Bolls beteende att de små förstår oss så mkt bättre och mer än vad vi kan föreställa oss. När mitt illamående dyker upp nu (ja den har kommit tbx) så ligger jag på soffan bara när J jobbar. Jag förklarar för Boll att "Nu mår jag så illa älskling", Boll tittar på mig, hämtar lite leksaker/bok och kurar ihop sig bredvid mig alt. leker själv omkring mig. Hang in there bejb, hand in there!

Betty ååh vad roligt att ni fick pulka idag också! Här snöade det lite, ett tunnt täcke av lössnö. Visst är det roligt att se hur kul killarna tycker att det är att åka? Jag brukar skratta minst lika mycket som Boll när han åker, tycker att det ser vansinning roligt ut när hans mössa småskakar där an åker. Vi har en minibacke med kanske 8 graders lutning här på gatan utanför, en lagom backe för honom.

Ang FK så skall jag ringa i slutet på veckan och höra vad de har att säga. Jag skickade även in en begäran om ersättning och där skulle jag själv förklara hur och varför jag inte kan jobba. Bara att hålla tummarna!

• Betty2

Essi: Åh vilken härlig kväll!
    Vad bra att Boll kunde leka så när du mådde illa på soffan, och verkade fatta när du sa att mamma mår dåligt.
    Ja, det är jättekul att se hur roligt de har i snön och i pulkabacken!

Maja: Kom på att jag glömde din fråga om att prata om ägande. Det gör J och A oxå. Jag kommer inte ihåg när de började med det, men gissar att det kan ha varit ungefär när deras "ordexplosion" kom i höstas/någon gång före jul. De säger ofta "mammas tröja" "pappas byxor" "Alexanders mugg" osv osv. Det var något av det första de började med som tvåordsmening, strax efter "Sitta där" och "mer mat!".

• Betty2

Där ljög jag lite, de säger inte alls ALEXANDERS mugg, utan "Sanders mugg". Jonathans namn däremot klarar de av att säga.

• cirkel

Emma håller också på med mammas, pappas, Emmas, hela tiden och har gjort det drygt en månad tror jag. Dom har bra koll de små!

• Özlem

Hej alla

Grattis Joffe!

Härligt med bra ul Maja.

Meleah o maja:Tråkigt att ni mår illa. Ha inte dåligt samvete för att ni inte kan ta hand om barnet.Ni måste vila för att orka lite.

Essi:"Jag förklarar för Boll att "Nu mår jag så illa älskling", Boll tittar på mig, hämtar lite leksaker/bok och kurar ihop sig bredvid mig alt. leker själv omkring mig"
    Hur har du lärt honom de?????
    Funkar inte med m

Naffe:Jobbigt att de hittade en blödning men skönt att de hittade den.Då får hon ju den hjälp hon behöver.Skönt att hon kommer hem snart

Mina päron har varit här.Jag har som vanligt sovit o sovit.De har börjat göra ont som f-n i underlivet.Tror bebben håller på att böka sig neråt.
    Pappa verkar må bra.Han ska på undersökning på tisd.

Jag har skummat igenom.Sorry om jag glömt ngn eller skrivit fel namn.

• Essi73

Hillooo!

Öz alltså jag tror inte att Boll förstår innebörden av att jag mår illa, men han ger iaf intrycket av att förstå att jag inte orkar annat än att ligga på soffan Hur jag har gjort? *S* enträget nästan dagligt förklarande de 19-20 första veckorna av grav.

Maja just det, svar.. Nej Boll har inte börjat så än. Hur mår ni idag?

Svar på tråden Minnas tjejer X