• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • förväntan

Naffe, instämmer med essi, så skönt att din mamma är lite piggare, men skit att hon fått någon allergisk reagktion. Bra ide att sjukdommar också borde ta ledigt på helgen, hur bra hade inte det varit . Hoppas de hittar vilken medicin som hon inte tål imorgon och alla andra svar ni vill ha ocskå.

Essi, jag vet, inte en enda sladd. Jag erbjöd mig såklart, men C såg livrädd ut när jag sa till elektirken att han kunde visa mig hur man kopplar i dosan in till spisen. Men nu kanske jag får turen eftersom det blir nytt sovrum och hall och toa . Har också mkt s-dr för tillfället, men de gör som tur är inte ont.... hade glömt den känslan, hur det snurper åt. Ändå skönt för dig att veta att s-dr du har inte påverkar, så lilltjejen få gotta till sig lite till

• maja under eken

Naffe, jag läste häromdan om din mamma. Jag led så med dig att jag inte visste vad jag skulle skriva. Blir så lättad över att hon mår bättre. Kanske kommer hon nu må bättre än vad hon gjort på länge, vi får hoppas d.

Rossy, Tim SKA bli bättre t d e dags f er resa! Basta!

Läste bara i Naffes svar t Minna om er resa. Va glad jag blir! Klart ni ska unna er en resa nu o bara slappa o njuta av varann, ledigheten o solen! D e medicin f er alla!

En liten sak bara.. Jag mår inte alls illa längre, känner inget i tuttarna o ingen molvärk lr nåt. Jag börjar bli övertygad om att d e ett MA på G igen. Ska på inskrivning ho BM på tis o d känns rätt malplacé... Va fan ska jag dit o göra. Att d ska va så jävla svårt o få vul i en stad stor som Ö-o! Visst, d kan ha o göra m att jag sovit middag i tre timmar varej dag o ätit när jag velat o så. D var ju den enda tiden under graviditeten m Elvira som jag mådde bra - den veckan jag sjukskrev mig f att jag inte orkade spy på jobbet. Men d känns mörkt, samma magkänsla som jag hade vid mitt MA innan Elvira. Jag visste att jag inte var gravid. D känns som om jag vet d nu oxå. Jag mår inte dåligt men d känns som om man automatiskt ligger lite lågt ang allt som har m graviditet o göra...

Kram

Elvira - Livets Solstråle!
  • Essi73

Förväntan *s* C tycks inte förstå vilken hantverkare det bor i dig! Såg skrajsen ut, han borde ha sett STOLT ut Jag tycker absolut att du skall få dra lite tåtar i sovrum och hall sen, så det så.
    S-dr är ju en helt mysko känsla, vi får glädjas åt vilka massagetillfällen Småfisarna får i magen när de kommer.

Ugh nej nu får jag gå och knyta mig.. läsa 2 sidor i min bok och sen somna. Eller ngt sånt.

Ses imorn bejbs !

• Minna72

Nämen Maja, SÅ får det inte vara! Hoppas verkligen att magkänslan säger fel denna dång och att du får ett vul pronto.

*kilar ut igen, stressad som ett bi men skickar iaf hälsningar till alla sjuklingar med eller utan sammandragningar etc*

Aetti 26 mars 2007
  • förväntan

Snart är jag ägare till en ny dörr och fönster som sitter på plats, vad kul det är när det går så fort. Mysigt med ett stort hål i väggen och snö som virvlar runt

Maja, hoppas verkligen du tror fel. Innan jag skulle på VUL denna gången och även inför inskrivning försvann alla mina symptom också i ungefär 1 v, men tror att det är oron som tar bort illamåendet... Och man kan vara gravid och att den lille har det bra där inne och samtidigt må bra, man måste inte må skit bara för att man är gravvo . Hoppas du får ett ul snart.

Minna glömde säja tt vad härligt med greklandsemester.

Essi, hur är det med s-dr idag??

• Essi73

Förväntan, same shit different day bara med s-dr (Bra förkortning förresten!)
    Men åh du som ju älskar snö och sånt, va lite av den varan inomhus också?? Nej bevars, gick det fort att få dit dörren? Jisses, det låter som om ni får ett helt nytt hus !

Maja vad hemsk den oron är! Jag hoppas så klart att det bara är hjärnspöken och inget annat. Som för Förväntan att alla symtom försvann ux-flux eller som det var för mig att vissa dgr så var de helt enkelt bara totalt borta. Håller tummarna massor för att du får en vul-tid. Verkligen att det skall vara så f-bannat svårt att få en i din stad

• Betty2

Halloj! Har försökt läsa i kapp men den sista sidan har jag bara skummat igenom. Vi har magsjuka här hemma nu. Än så länge är bara Alexander och jag sjuka, får se om de andra oxå blir smittade. (Maken verkar vara immun mot vinterkräksjuka och jag hoppas att Jonathan i så fall har ärvt det av honom...) I går spydde vi massor men i dag är det något bättre (jag mår illa men spyr inte, fast Alexander har spytt några gånger), så jag klarar av att sitta upp här en stund.

JÄTTEGRATTIS till Cirkel!!
    Ser oxå fram emot en rapport senare.

Maja: Jag hoppas så klart oxå att din magkänsla är fel, för det kan ju bli så att symtomen försvinner precis som de andra har skrivit. Hoppas att du snart får tid för ett VUL.
    Ja du har helt rätt angående Zyx, har varit slut hur länge som helst. Fast du kan trösta dig med att gravida inte skall använda Zyx, och jag hoppas alltså att det dröjer LÄNGE (tills efter graviditet och amning) innan du behöver leta efter det på apoteket igen.

Nu skall jag se om det går att få i Alexander lite saft. Hans senaste blöja var helt torr. Och då har han ändå inte spytt mycket vätska i dag, utan mest mat som har kommit upp direkt efter att han har försökt äta det. Man glömmer ju så fort, vad var det mer för grejer ni tipsade om att ge (förutom vätskeersättning som han vägrar dricka)?

Om jag mår bra/ok senare i kväll kikar jag in igen och läser resten + kommenterar lite mer...

• Serendipity

Betty: Jag kopierar in här:
    Vad ska man äta när man är sjuk och efter?
    Det är viktigt med vätska, särskilt barn blir uttorkade mycket fort.
    Kräkningar kan behandlas med små mängder dryck, ofta med tesked eller i mugg. Undvik att ge barnet nappflaska eftersom sugandet ökar illamåendet. Även diarré behandlas genom att ge barnet små måltider eller vätska ofta, men man behöver inte vara lika försiktig som vid kräkningar. Barn i åldrarna 6-12 månader behöver en halv till en liter vätska per dygn och barn över ett år en till en och en halv liter.

Ett grovt mått är "en kopp för varje diarré"

Ge inte mjölk, mjölkprodukter eller fullkorn till barn som just tillfrisknat, det klarar magen och tarmarna inte av. Man kan bli tillfälligt laktosöverkänslig efter genomgången magsjuka. Tänk på att även vanlig majs-och risvälling innehåller laktos!

Bra är rivet äpple, morotssoppa och ifall inget annat funkar -- isglass!

• Essi73

Betty! Lider med er.. fy farao, hoppas ni återhämtar er snabbt!

Äta:
    Rivet äpple, finfinrivet, rivet i det nästminsta järnet.
    Morotspuré
    Blåbärspuré (inte soppa utan barnmatsburkarna)
    Salta kex funkade här
    Vätskeersättning
    Majsvlling
    Risvälling
    Isglass
    -Absolut inte ngt med fullkorn
    -Helst inte ngn mjölkprodukt

Jag skall hämta Serens tråd om magsjuka, brb.

Svar på tråden Minnas tjejer X