• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Nafrung

Jag jobbar ju bara till ca 10-10.30 så det är en ganska bra dag ändå. Men visst, det är skiiitjobbigt att gå upp så tidigt!! Och läskigt att köra i morrn tror jag.... funderar på taxi... Gonatt girls!

• Essi73

PEss, du ställer frågan till den mest Jag-Äter-vad-jag-vill-människan på tråden. Mozza har jag ätit men inte i mngder eftersom den inte riktigt hör till favoritosten så. Däremot hade jag liksom sist en brie-period, så Brie har jag ätit gott utav.

Meleah, *slår mig för pannan* sicka puckon, sorry för åsikten men seriöst. Sura över det liksom. Jag tror att de bara har gjort det till en grej. Stööön!

Naffe, g'natt och kör försiktigt imorn om du kör!

• Pess
    Essi73 skrev 2008-11-23 21:13:21 följande:
    PEss, du ställer frågan till den mest Jag-Äter-vad-jag-vill-människan på tråden. Mozza har jag ätit men inte i mngder eftersom den inte riktigt hör till favoritosten så. Däremot hade jag liksom sist en brie-period, så Brie har jag ätit gott utav.
    Meleah, *slår mig för pannan* sicka puckon, sorry för åsikten men seriöst. Sura över det liksom. Jag tror att de bara har gjort det till en grej. Stööön!
    Naffe, g'natt och kör försiktigt imorn om du kör!
    Hehe, mer brie åt folket. Alltså, det känns verkligen som om jag äter allt nu. Och sist kändes det som om jdet var jättebegränsat. Skumt. Men å andra sidan är man ju lite lugnare denna gången och inte lika stirrig
  • Pikku myy

Det där med handskar är jätte svårt, lika som vinter kängor. Mitt tips mot kalla händer är att köpa ett bar ylle vantar och ha innanför handskarna. Det hade jag på Alva när hon var liten och det har jag även köpt åt Edwin. De är rätt dyra, men vill inte att de ska frysa om händerna. Ni kan googla på Ruskovilla och kika. Jag har även ylle overoller som jag har på barna under vinteroverallen då det är riktigt kallt.

kalla fötter är oxå ett dilemma. Är rätt sugen på och köpa kuoma vinterkängor till barnen. Minna, har du nån aning om om de är varmare än andra?? Av nån anledning har jag fått för mig det och så är det så otoligt lätta. Eftersom de är så mkt billigare i finland så kanske jag ska be mamma och pappa köpa med sig ett par var.

Edwin har nu kavat kängor, men är oxå ofta kall om tårna. Tror jag skall införskaffa tunna ylle sockar till han och kolla om de hålls varma då.... Hade ett par till Alva då hon var liten , men sambon tvätta dem och de blev dock sockar...

Själva vinter overallen som edwin har är en Remu (finskt märke, typ reima men något billigare)samma som alva hade då hon var liten. Den få duga i år hade vi tänkt. Räcker med att vi upptäckte att Alvas fina overall är för liten. Har bett mamma och pappa och spana på en ny till jul.

När vi var hemma i finland i höstas hade vi kunnat köpa ny reima overall för 600 kr... men då bedömde vi att vi inte behövde det... så det kan gå.

Däremot så måste jag införskaffa en fusk polo till edwin. Inte billigt och införskaffa allt till vintern...

• Pikku myy

Suck, skrev så mkt om ylle hit och dit.... men menade ju ull.... samma, samma.....

• Minna72

Hoppas du sover sött nu Pikku och hoppas naffe kom lyckligt iväg till jobbet imorse! Här är MASSOR av mysig snö nu men det har varit ganska mycket problem i landet över natten.

Kuoma! Där har vi det Pikku! jag kollade på dagis imorse och det är just dessa Kuoma som barnen har här och som funkar kalasbra på vintern. Sådana kommer vi köpa till Öki också. (http://www.kuomiokoski.fi/tuotteet/jalkine_talvi_saappaat_se.html) De är garanterat varma, vattenavstötande och lätta.

Vinterkläder, det kan finnarna...

Måste jobba vidare, men jag önskar er alla en härlig vinterdag!

Öki 070326
  • Pess

Vilket fantastiskt väder. Full snöstorm och jag ÄLSKAR det. Men så behöver jag ju inte heller på större äventyr än ut med hund och vagn....Eller hund och pulka....

L har Kavats vinterkängor men är även hon lite kall om fossingarna, men å andra sidan så läste jag någonstans att man INTE ska ha bomullsstrumpor på barnen på vintern. Då blir de kalla direkt. Utan precis som Pikku skrev så är det tydligen yllesockar som gäller närmast foten. Så det får bli inköp av sådana. Tror PoP har faktiskt.

Vantar har jag köpt på Exit här i stan. Långa (jättelånga, ända upp till armbågen) i termo. Och L har varit varm och t.o.m svettig om händerna varje gång jag tagit av dem hittills. Så YES, där tror jag vi lyckats. Och vi har t.o.m köpt två par så vi är glada för det.

• Essi73

Moorrn bejbs!
    Jaaa vilket snölandskap det är här nu J och jag firar 3 år som gifta så han kom in med en kopp kaffe och en Lussebulle och väckte mig i morse. En liten gest men åh så happy jag blev! Sen att komma upp till detta vita, ja dagen är spikad som kanon helt enkelt *Kär*

Jag jobbar hemifrån idag, bilen får faktiskt stå. SÅ bra betalt har jag inte att jag beger mig ut i trafiken i onödan så jag jobbar hemifrån.
    Bolls avdelning fick vara inne idag, lättnad känner jag. Små 80cm långa människor blåser ju bort i det här vädret. Små paket som står där med armarna rätt ut och undrar vad allt skall vara bra för *s*

Igår lekte vi jätte mycket i snön förresten, brake thruogh för Boll som åter igen undrade vad det där vita skulle vara bra för. Men hyst upp i luften, flygplan med landningar i snöhögarna och smaka på snön gjorde succé och han hade askul.
    Fick således tillfälle att stortesta kläderna:

Overall, PoP - MVG. Han var varm, torr och absolut nöjd
    Tumvantarna Coop - IG på värmen/G på torrhet. Hans fingrar var dökalla trots att vantarna var torra på insidan.

Oj oj nu får jag kila, vi skall ha telefonmöte strax..

Ses! 

Svar på tråden Minnas tjejer X