• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Nafrung

Nu funkade det minsann. Skriver för tredje gången!

Överlevde bilfärd till jobbet ca 4.30 igår och även idag!
    Gjorde livmoderkoll igår - allt bra!

Ska göra äl-koll idag. Nervös, rädd för att det ska göra ont, rädd för infektioner.... Lite pepp behövs!!!

• Minna72

Här får du allt pepp jag bara mäktar med: ALLT KOMMER GÅ KALASFINT NAFFE!

Öki 070326
  • JJ 75

Klart det kommer gå kalas naffe! Kommer kännas så skönt i eftermiddag när det är gjort, supergreat att kolla upp, bra gjort/tänkt! Kramar!

• Nafrung
    Minna72 skrev 2008-11-25 08:20:14 följande:
    Här får du allt pepp jag bara mäktar med: ALLT KOMMER GÅ KALASFINT NAFFE!
    JJ 75 skrev 2008-11-25 08:29:34 följande:
    Klart det kommer gå kalas naffe! Kommer kännas så skönt i eftermiddag när det är gjort, supergreat att kolla upp, bra gjort/tänkt! Kramar!
  • JJ 75

Mysigt det låter med pulka-L måste jag ju också säga, vi var ut och skojade runt i snön här i helgen, men vant-problematiken sabbade allt en del, så återigen nya "vandra runt på stan och göra onödiga inköp" står på agendan... någon gång måste vi ju hitta de ultimata vantarna... Overall är annars Pop - får MVG av oss också, och kängorna Ecco vilka också får MVG, funkar fortfarande med vanliga sockor, men ullhistorierna står också på agendan för "vandra-runt-på-stan-äventyren"...

Generellt har annars allt som har med vandrande att göra dissats här, fy f-n för foglossningar, med j hade jag det jobbigt, men i jämförelse (eller glömmer man?) var det inget... Jag hävdar att det har med vädret att göra också, men j tyckte jag det blev bättre efter typ v 30 - (april var det då...) men här blir det bara värre och värre, tror också den lilla också håller på att borra ned sig och fixera, gissa ben mot ben med lite nerver imellan, hua.. Nåja, det positiva är att jag får möjligheten att utsmycka mig själv med vackert gummitbälte som snyggt pressar ihop rumpan... Med min extremt långsamma takt är det inte heller ngn som får möjligheten att missa min vackra uppenbarelse när jag stapplande tar mig fram...

Nej, ska inte överdriva för mycket, jag sitter inte i rullstol ännu och bm har inte beordrat ryggläge, utan det är bara att knata på och planera för att allt tar otroooligt lång tid. Sitter på tåget nu och normalt drar jag hemmifrån max 10 min innan tåget går, nu gäller det tredubbla - prata om att behöva tänka i nya banor... Prioritera bort hårtvätt för att hinna GÅ till tåget - vad f-n...

Har förresten fått en återblick av min tidigare mardröm med julia, kommer ihåg när jag typ var i 35:e veckan drömde jag att jag satt på tåget till/från sthlm och vattnet gick, vet att jag då i drömmen ringde en taxi från Köping eller Arboga station och bad dem möta mig på perongen för att köra mig till förlossningen i Örebro. Minns att jag specifikt bad dem köra upp taxin på perrongen för att vattnet hade gått och det var fryskalt ute och jag ville inte att jeansen skulle frysa fast på benen... När jag väntade j var det maj månad, så fryst fostervatten längs benen borde inte varit akutellt, undrar om det var denna graviditet jag såg i mina drömmar... hum... Ska kanske försöka ha lite mera telefonmöten framöver istället...

Ska jobba 13 dagar till varav 5 i sthlm, så det finns ett slut på detta liv också... Ska bli ganska great med lång julledighet och sedan januari att bara landa in att det kommer en liten till. Tycker inte riktigt jag tagit in det, känns som jag precis smält att j ska få ett syskon, och nu kommer det snart, vart 17 tog tiden vägen?

Ja, mycket mig blev det där... vad jag annars vill skicka med är ett stort grattis till Joffe, vad roligt med två smågrabbar, fatta vad de kommer att vara superpolare framöver.

• JJ 75

Jul förresten, måste fortsätta min ego-utläggning här, vi kommer fira hos oss! Har också bjudit in hela släkten, de som vill är välkomna, men på våra vilkor, det blir som det blir, vi ska ta det lungt!

Har varit några bataljer fram till detta, har fått lite medhåll/förståelse eftersom "jag är gravid"... Har inte med saken att göra skulle jag vilja skrika, men vad f-n, ändamålen helgar medlen eller vad säger man... Roligt (?) i alla fall var min mosters argument att "klart vi inte kan vara hos J, hon är ju gravid, inte ska hon orka med allting, det tänker vi inte utsätta henne för" - vadå orka med allting, vilket allting tänker hon på? (ska tilläggas att min moster är 10 år äldre än jag men skulle kunne vara 40 år äldre ur ett jämnställdhetsperspektiv - "klart kvinnan fixar all mat och julpyntar allt och säkerställer att allt blir mysigt för alla")

Jag undrar ju också om det är det mindre påfrestande att bila fyra timmar till henne och hennes familj istället? Efter en stund kröpt det ju också fram att de inte vill sätta sina barn (5 och 7 år) i bilen fyra timmar på julafton - men vi förväntades göra det då eller? Nåja, de valde att inte komma, och övriga valde att komma, så tråkigt att inte de är med, eftersom vi firat med dem alla år tidigare och småtjejerna är rätt coola, men min familj först!

Sedan känner jag igen det fler av er säger om engagmenag och tid, ler lite sorgset igenkännande och funderar på om det är vår generation som börjat värdera tid så högt, jag och J gör det verkligen. Att bara vara, underbart! Tycker å andra sidan att flera av vår släkt i generationen 40/50-talister prioriterar helt annorlunda/helt fel (enligt mig). Min mamma har inte träffat j på ganska länge, men är däremot jättenoga med att skicka paket och fira varje månad, ringer och gratulerar och är engagerad på det sättet, inte på vårt sätt, inte vad jag skulle vilja, men på hennes sätt. Visst blir jag irriterad ibland, tycker hon är extremt egoistisk och stör mig som f-n på vilka prioriteringar som görs men i mina goda stunder inser jag att jag inte kan ändra på henne. I vår familj är jag glad över j:s faster, som resonerar precis lika, som sagt tidigare helt otroligt hur vi har kunnat träffas regelbundet fast att hon bor längst bort (London), där pratar vi om att prioritera tid. Sedan får farmor och farfar också några plus, de är bra även om farmor gärna går vilse i det materialistiska träsket, har nästan alltid köpt/stickat ngt som "ursäkt" för att träffa j... Gammelfarfar däremot han är cool, farbror på 80 bast som har som standardrutin att komma förbi och fika på mina lediga månadagar, kommer förbi en halvtimme-timme för att lyfta upp j, leka lite med henne och bara prata en stund. Undrar om det är så långt som tillbaka till 20-talisterna man behöver gå för att uppskatta tiden igen...

Nåja, mycket ord blev det - hopopas jag inte trampat några tår och hoppas jag fått fram mitt tänkt och kanske också lite av min frustration. Har ngn bra förslag tar jag gärna emot dem, det kanske trots allt går att uppfostra sina föräldrar?

• maja under eken

Hej tjejer!!

Kul o se både joffe o jj!! Kul o se er alla såklart. Men jag funderade på de båda igår kväll. Hur d hade gått m kräksjuka o foglossning o grejs.

Grattis t grabben joffe!! Skönt att nån bryter tjejtrenden som råder i tråden
    Har kräksjukan gått över? Hur mår du?

Jj. Du kanske drömde sanndröm jj, fast d var nästa grav o inte Julia..
    Skönt som tusan låter d m julledighet o få lite andrum innan du e dubbelmamma.

Usch, stackare cirkel! Gissar att du tycker d e orättvist att läggningen går så bra m pappa men mamma funkar sämre.. Skalman har den svåra biten av oss två o han gillar d inte! Finns inte mkt man blir så uppstressad av o iriiterad över som en unge som far som en centrifug i bingen, lr som f er att hon kilar upp hela tiden.. Vissa dar, andra e jag hur lugn som helst. Styrka i massor skickar jag m posten t dig! Håll ut!!

Naffe, klart som korvaspa att d kommer gå bra idag! Vi tänker på dig här o håller tummarna. Hur gör dom den kollen? Blodprov o se om du haft äl lr?

kram

Elvira - Livets Solstråle!
  • Nafrung

Maja, har gjort blodprov. hade haft äl (i USA, grrrrr). Ska göra röntgen av äggledarna. Det var det jag menade med äl.... Fel förkortning kanske....

• Minna72

JJ, jätteintressant att höra om dina julplaner, din familj, släkt och prioriteringar! Tänk så olika familjer vi alla är i, och med olika plus och minus vad gäller det mesta. Gillade det du berättade om din gammelfarfar.
    I vår familj är det jobbigaste förstås att hela min familj bor så långt bort och att vi ses så sällan. Tror nästan att det är jobbigast för min mamma och min pappa dock. De lider av att Öki växer upp så fort och att de inte får uppleva honom och lära känna honom ordentligt. Som ni förstått genom allt mitt prat om dem här i tråden så ger dock farmor och farfar igen dubbelt upp. De umgås flera gånger i veckan med Öki och det känns underbart för dem, för honom och för oss. Sedan vet jag att M:s mamma (Ökis farmor) fortfarande mår dåligt av att M som förstfödd och född 1964 inte fick så mycket tid och kärlek av henne när han var riktigt liten. Efterkrigsgeneration som måste jobba mycket och med en mammaledighet på 1 ½ månad (!) och en M som var nästan heltid hos mormor istället. Både M och M:s mamma ältar detta mycket och menar att det haft en negativ effekt på deras relation ända tills nu. Jag, som ser det utifrån, tycker kanske att de lägger för mycket vikt och skuld på detta, men det är deras sanning, och känner de så måste det ju få vara det. Hursomhelst, så tar Ökis farmor "igen" detta nu. Öki får kärlek och uppmärksamhet i överflöd.

Min mamma kommer hit till jul och det blir kul! Vår relation är ju också lite trasslig, men jul är jul, och jag ser fram emot att få besök hemifrån!

Nu måste jag jobba vidare!

Öki 070326
  • JJ 75

Japp, solna närmar sig, loggar av och försvinner för ngr produktiva timmar. Ser ni en vankande myra i sumpan idag är det jag

Puss till alla

Svar på tråden Minnas tjejer X