Är skånska en vidrig dialekt?
Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
Är den verkligen så hemsk?
Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
Är den verkligen så hemsk?
Ja, värre dialekt finns inte
Mitt kriterie är att man HÖR vad personen i fråga säger och så är inte alltid fallet med bred skånska. Falsterbo-skånska är dock gulligt och helt begripligt.
Beror på... Vissa har en fruktansvärd dryg dialekt, men överlag tycker jag bara dialekter är charmigt. ![]()
jag tycker bara att den är svår att förstå, sen beror det lite på hur grov den är. närmast damnark förstår man inte ett dugg, inte jag iallafall :) men den är inte vidrig någonstans snarare lite gullig :P
ALLA dialekter har sin charm, Vi ska vara stolta över dom!!!
Själv är jag värmlänning o får också höra ofta va vidrigt det är., men det driter jag i. För jag gillar den o är stolt över att va värmlänning ![]()
Nej, hemsk tycker jag inte den är, men sån där bonnskånskan man ibland stöter på tycker jag är ganska svår att förstå. I Örebrotrakten däremot finns det en förfärlig dialekt.
nej. tvärtom
Jag är skåning
Tycker ibland när man är iväg att folk gör sig dumma över dialekten. -Vad säger du?? Jag anstränger mig i alla fall för att lyssna på folk även om de har annan dialekt än jag.