• Bam

Är skånska en vidrig dialekt?

Som skåning blir jag nästan lite irriterad över all galla som spys över vår fina, gemytliga dialekt.
    Är den verkligen så hemsk?

Innan du gräver en grop så bör du ta mått på dig själv.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?
  • annhan

Nej, skånska är fint tycker jag. 

En dialekt som däremot INTE är fin är dialekten som talas kring Örebro/Köping/Kumla. Fy!!!!

~ Mamma till Filip född 06 och gravid med efterlängtad lillebror, bf 2/5-09 ~
  • Sniglar och Krut

Ingen dialekt är charmig, allt låter bara sämre än hur vi låter i Uppsala

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • NiXxI
    HimmelochHelvete skrev 2008-12-01 13:58:13 följande:
    ALLA dialekter har sin charm, Vi ska vara stolta över dom!!!Själv är jag värmlänning o får också höra ofta va vidrigt det är., men det driter jag i. För jag gillar den o är stolt över att va värmlänning
    I löööve värmländska....mannen min är från Kil...så Värmland+Skåne=kärlek
    2008 ska blända skiten ur mig
  • Catchie80

Vidrig vet jag inte om jag skulle säga, men personligen tycker jag inte det är min favoritdialekt. Dessutom har jag sjukt svårt att fatta vad en del säger. Vet inte vilken del av Skåne man kommer ifrån då, men det är HEEELT omöjligt alltså....

• Ulle73

Min kille är skåning.. så jag älskar såklart skånska. (L)

• Trocadero

Nej men ett problem som jag har vad gäller skåningars dialekt är att det oftast inte går att höra vad de säger vilket är synd för det är ju en grundförutsättning för att kunna kommunicera live.

Kasta inte yxan i båten förrän du fått på dig flytvästen- Trocadero
  • Morbid angel

Vidrigt är väl att ta i men jag tycker det är den fulaste dialekten och har lite svårt att "tåla" den.

Sorry!

Att slåss för fred är som att knulla för att bli oskuld.
  • Eisa

Skånska är okej men lite omanligt.

• COTTA

Jag röstade på annat för jag bara ÄLSKAR den dialekten .

• Mini liten

Min mamma o hela hennes släkt är Skåningar. Så ja förstår ju va dom säger, o tycker inte d är så hemskt. Vad som dock är extremt hemskt är när skåningar står o bråkar med varandra. Fyfaaan va d låter illa =0P

Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?