• imaj

Bugaboo tråd nr 16

Den gamla tråden stängdes så jag startar en ny!

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

Bugaboo:s modeller: Gecko, Frog (säljs numera bara i USA), Cameleon, Bee

Läs gärna här innan du ställer frågor i tråden:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b71700.html

Bildtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38066935.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-21 13:55
    Inget svammel i den här tråden. Vill man svamla får man gärna komma hit!
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m40515182.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-09 19:18
    Nya bildtråden!!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m41239869.html

• Svar på tråden Bugaboo tråd nr 16
  • imaj
    Champagne77 skrev 2008-12-15 15:30:40 följande:
    Nej, jag tyckte också det lät konstigt, men min kollega hävdade att det var framför allt en av anledningarna att de INTE hade valt en cam utan istället Teutonia modell?. Sedan sa han att barnet inte kan ligga helt ner i sittdelen. Stämmer det?
    Sittdelen är ergonomiskt utformad så den är alltid i ett "sittande läge" dock så ligger barnet men ändå, fast med fötterna uppåt. Svårt att förklara
  • Fröken Småland

Både ja och nej. Sittdelen är inte plan, utan barnet ligger med böjda ben och det är det som är det ergonomiska, det är nämligen först när man böjer knäna som ryggen får sträcka ut ordentligt. Så vilar t ex långtidssjuka för att avlasta ryggen, och det är inte samma slags vinkel och belastning som i en bilbarnstol. Svårt att förklara, men du kommer att vara mer nöjd med din vagn än vad din kollega kommer att vara, och det är ett löfte!

Champagne77 skrev 2008-12-15 15:30:40 följande:
    Nej, jag tyckte också det lät konstigt, men min kollega hävdade att det var framför allt en av anledningarna att de INTE hade valt en cam utan istället Teutonia modell?. Sedan sa han att barnet inte kan ligga helt ner i sittdelen. Stämmer det?
  • imaj
    imaj skrev 2008-12-15 15:36:56 följande:
    Sittdelen är ergonomiskt utformad så den är alltid i ett "sittande läge" dock så ligger barnet men ändå, fast med fötterna uppåt. Svårt att förklara
    D.v.s. sittsen är alltid skålad och går ej att få helt plan... Men det är ingenting som är dåligt utan snarare tvärtom.
  • Champagne77

Ja, vi har väl nästan bestämt oss, men blev bara så paff när han satte igång o pratade MASSA nackdelar om cam och att de därför valt Teutonia som "helt klart är bäst"... Men, men så säger man väl alltid om sin egen vagn...

När (om?) vi bestämmer oss för cam så kommer ju nästa problem...färgen... Är det bäst att ha en neutral färg som bas? Vi tänkte först grå bas och röd canvas, men efter lite tryckeri på deras hemsida tycker jag röd bas och svart canvas är snyggare. Vad tycker ni? Vi vet vad som ligger i min mage, men jag vill inte köpa vagn efter kön...

Har ni köpt till något mer än det som ingår i baspaketet, d v s sitt/liggdel, chassi och shoppingkorgen?

• Fröken Småland

Gå inte på sånt dravel . Kolla in köp/byt/sälj och se hur många som byter från Teutonia Fun till Bugaboo. Tvärtom är ruskigt ovanligt även om det förekommer

Champagne77 skrev 2008-12-15 15:46:22 följande:
    Ja, vi har väl nästan bestämt oss, men blev bara så paff när han satte igång o pratade MASSA nackdelar om cam och att de därför valt Teutonia som "helt klart är bäst"... Men, men så säger man väl alltid om sin egen vagn... När (om?) vi bestämmer oss för cam så kommer ju nästa problem...färgen... Är det bäst att ha en neutral färg som bas? Vi tänkte först grå bas och röd canvas, men efter lite tryckeri på deras hemsida tycker jag röd bas och svart canvas är snyggare. Vad tycker ni? Vi vet vad som ligger i min mage, men jag vill inte köpa vagn efter kön... Har ni köpt till något mer än det som ingår i baspaketet, d v s sitt/liggdel, chassi och shoppingkorgen?
  • straw2008

Nej barnet kan inte ligga plant vilket var synd at tjag inte kollade innan (tnkte inte ens på det) för det ser så sjukt ansträngt ut med barnet i "V"-läge liksom dubbelvikt :O(

Jag tyckte det var jobbigt att byta, man ska fästa en rem runt sittdelen o för att få på den var vi nästan tvugna att sätta oss på chassit, inget man gör i en handvändning.Så byt när du är 250% säker på att det är dags att byta annars får du byta flera gånger, detta är INGET som gör att du ska välja bort denna vagnen!

MEN vi älskar våra bugagoosar trots det jag skrivit, de rä så fina trendiga o lätta att vi är ute längre med babyn o det mår vi alla så bra av :O)

• tezzi152

hur är det med garantierna på buggorna? följer den med vagnen, eller mig som köpare?

• Jolley

Ok... Min jakt på en cam går vidare... Har inte hunnit kolla ordentligt på Blocket än, men idag när jag köpte nappar till sonen i barnvagnsaffären såg jag en cam -08 med bas + top i sand-färg nedsatt till 7700:- och en blå (helt klarblå) för 8200:-.

Funderar på den i beige... Hyfsat pria för en NY och så har jag ju garanti ifall nåt skulle hända.

Hade ni köpt den eller kanske hellre en begagnad från -07 för 6500:-...?

Någon här som har sand-bas??

Någon?

• Stargirl
    Muskot skrev 2008-12-15 14:21:59 följande:
    Aha, här var tråden! Finns det nån Bugaboovetare här som känner till varför Bugaboo säger att sittdelen till Cameleon inte ska användas innan barnet är sex månader? Jag vet att många byter innan, men jag skulle vilja veta varför Bugaboo själva inte tycker man ska göra det (enligt manualen och texten på fångremmen). Samtidigt skriver de att liggdelen inte ska användas när barnet väger över nio kilo. Vilket alltså gör att vi, som har en niokilos bebis på fyra och en halv månad, egentligen inte borde använda vagnen på en och en halv månad nu då...
    Därför att det finns folk som lägger en nyfödd i liggdelen. I ¨många länder som USA och Italien så bryr sig inte folk om att lägga bebin i liggdelen utan använder sittdelen från början. Vi bytte vid 5 mån ålder.
    *~Bugaboo RULES~*
  • Champagne77
    tezzi152 skrev 2008-12-15 15:49:08 följande:
    hur är det med garantierna på buggorna? följer den med vagnen, eller mig som köpare?
    köper du en ny vagn får du garanti, men köper du en vagn i andrahand på t ex blocket, så gäller inte garantin längre. Det är endast förstagångsköparen som har rätt till garantin...
Svar på tråden Bugaboo tråd nr 16