• sazzia

    Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera

    Under förlossningen som var väldigt lång dragen o fick ett STORT barn 5035g så sprack mitt klipp vilket ledde till Sfinkterruptur grad 4 o även en hel massa annat.

    Jag har inte för en idag insett vad det faktiskt innebär (3mån)senare för att jag själv letat info på nätet.
    Jag fick aldrig nån information om vad som kan hända efter åt o att enligt studien jag läste drabbas många kvinnor av analinkontinens som främst visar sig som gaser mycket smärta vid samlag.

    Mitt Sfinkterruptur o alla andra stygn har ännu inte läkt, pga infektion. Dom fick plocka bort 10stygn vilket lämnade ett öppet sår. Jag har nu tre månder senare fortfarande ont, fast såret är rätt litet. Jag känner av alla ärr o läkaren som gjorde op:en har slarvat. O läkaren jag går till nu anser att jag kan visst leva med det..

    Jag har inte bara skämts som en hund att prata om saken men nu tänkte jag att jag ska ta mod till mig o skriva en tråd i hop om att finna andra som vart med om samma.
    Dom som aldrig fick den där fanastiska förlossningen o tiden efter. Min förlossning kanstades inte bara av en massa stygn min son fastnade med axlarn, fick andnings hjälp o hjärt massage när han väl var ute. Jag fick inte se han för en 4 timmar senare o ingen informerade oss om vad som hände o jag trodde min son dog dom första 30min efter förlossningen

    Sen förlorade jag 2½liter blod, rullades in på operationen som syddes slarvigt o inte ren gjordes ordentligt som ledde till infektion dagen efter. O som gräddde på toppen fick jag veta att en normal förlossning vid ev flera barn inte ens är att tänka på för min del, jag har vart chokad, ledsen,frustrerad o arg för att dom nonchalerat mig när jag uttryckte att jag ville ha tillväxt ul för att det såg ut som att jag väntade tvillingar, allt hade kunnat avhjälpas tidigare om dom bara lyssnat på mig redan på MVC

    Nu kliar ärren så man blir tokigt, jag har ont o är ömm även där det hunnit läka ihop, jag har fått rejälla problem med gaser o om jag blir nödig att göra numer 2 måste jag på en gång gå till toan för att jag inte klara av att hålla mig o det anser läkaren att jag kan leva ett ´normalt liv med, knipövningarna har inte hjälp mig ett jota (100st/dag)
    Så ni som råkat ut för det ni är inte ensamma o det är inget att skämmas för!!

    Skriv gärna en rad eller två o berätta om hur du fick det o det gick efter åt? Tycker du att du fick den infon du behövde? Eller fick du fråga o leta dig fram till svaren som jag?

  • Svar på tråden Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera
  • strålöga
    sazzia skrev 2009-02-18 07:52:10 följande:
    I måndags var jag på kirurgimottagningen o gjorde ett rektoskopi... å gud så ont det gjorde!!! Efter undersökningen säger hon ja man kan se här tydligt att antingen har några stygn släppt för tidigt eller så har dom slarvat n'r dom sydde dig för det har inte läkt som det ska o därför måste du springa akut på toa och därför har du ont. Sedan säger hon ja vi bokar en ny tid (men lyckan blev kort) OM 7 MÅNADER????? Jag i fråga satte om det kan "läka" till sig av sig själv var på hon svara nej det kan det inte. Jaha säger jag varför kan maninte fixa det nu på en gång då? läkaren svara: nää alltså man gör ju inte så, och dessutom ska du ha flera barn så får du skaffa dom först. Jag:men det kanske dröjer 10år innan jag skaffar nästa det är ju inte direkt nått jag har planerat ännu, du menar alltså attt jag kan få ha mina besvär i 10 år i stort sett.. läkaren: ja alltså om man gör en ny operation så får du inte föda barn vaginalt. och alla vet vi ju att det är bäst att föda vaginalt (fats jag fått det sagt åt mig av flera läkare att absolut inte föda vaginalt igen) Jag: Ja nå visst är det kanske det absolut bästa att föda vaginalt, men inte för mig. och inte för en ni ka garnatera mig att jag inte får en SF igen kommer jag att föda vaginalt igen Läkaren: Ja men det kan man ju aldrig garnatera, och visst kan det hända igen men du kan ju förtsätta knipa, så ses vi på 7månader Sen gick hon iväg, mitt i disskutionen *ARG* Så idag har jag tid hos en privat läkare, tyvärr tvingas jag om boka tiden för att jag har fått vattkoppor *skratt* Måste få fråga er, har ni haft problem med mensen sen efter förlossningen? Min kommer i 20 dagar i sträck (ni får ursäkta lite äcklig info) och är inte röd eller röd/brun utan svart och stora klumpar... är detta nått jag bör vara orolig för?
    Jo jag känner tyvärr igen jargongen
    Fick själv höra av kirurgen att det fanns behandling men det var inte aktuellt, är ju barnafödande ålder samt att operationen kostar en hel del.

    Ang vänta på behandling för få fler barn vaginalt, det var inte tänkbart för mig, blev snitt andra gången.
    Vilket jag tycker att er behandlande läkare skulle ha i beaktande på tanke på komplikationerna med första barnet.

    Ang mensen har jag kraftigare och smärtsammare mens efter barnafödandet. Mycket blodkoagel mm.
    Hoppas du får bättre hjälp när du går till den privata läkaren.
    *kram*
  • skånetös78
    Pumin skrev 2009-02-18 19:49:22 följande:
    Cesso skrev 2009-02-18 19:17:16 följande: Jag hade oxå fattat som att en partiell inte var på insidan av tarmen för jag skulle inte känna av den sa dom.Helvete , hemorojder är min största skräck, ont som fan gör det så det skulle kunna förklara saken. Kan man få dem så här efter? Har inte fått meddelat att jag skulle ha fått några under förlossningen och fick inga under graviditeten.
    Tycker också att du ska vara "glad" om det är hemorojder för det är något som du kommer att bli av med såsmåningom. Jag fick helt enorma hemorojder i samband med förlossningen eftersom dottern stod och tryckte så länge, jag kunde känna dem bara jag rörde vid insidan av skinkorna! Sitta kunde jag inte göra överhuvudtaget på två veckor. Fick sen börja med sittring som var min bästa vän i en månad ungefär..
    Trodde aldrig att de skulle försvinna, men jag fick två olika salvor att smörja med och efter några veckor blev de mindre och nu är det bara små skinnflikar kvar! Så även om du fått detta helsike så kommer det att försvinna!
    *Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • skånetös78
    Cesso skrev 2009-02-18 19:21:23 följande:
    Ni som fått SF grad 4, har båda musklerna (den man kan styra och den man inte kan styra) gått sönder helt på er?Och ni som ej kan hålla tätt där bak, hur är det med ert knip där? Kan ni knipa rumpan?
    Jag tror att båda musklerna gått sönder på mig, men jag har inte fått se ett enda papper där det står om hur och var jag gått sönder, ingenting från hur de opererat mig.
    Det enda jag vet är att jag fick en total sfinkterruptur grad 4. 
    Knipet är inte alls vad det har varit, hur hårt jag än försöker knipa blir det ändå bara ett väldigt svagt svar av knipet där bak. Jag håller tätt för avföring men inte obegränsad tid och håller även tätt för gaser om jag inte samtidigt gör något ansträngande för då har jag ingen som helst kontroll tyvärr..
    *Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • Marie Curie

    Cesso skrev 2009-02-18 19:21:23 följande:


    Ni som fått SF grad 4, har båda musklerna (den man kan styra och den man inte kan styra) gått sönder helt på er? Och ni som ej kan hålla tätt där bak, hur är det med ert knip där? Kan ni knipa rumpan?
    Jag fick iof grad 3 men den var total dvs båda musklerna var av både inre och yttre sfinkern. Det verkar som om det är många missförstånd över vilken grad man eg har fått för det står så otydligt i journalen. Det kan tex stå att man har en ruptur grad 3 och 4 men det betyder att man fått grad 3 men den är total. Så förklarade min läkare det. Grad 4 innebär enbart att även tarmslemhinnan är skadad.
    Iaf jag tycker jag kan knipa ok, men har väldigt svårt att hålla gas och läcker ibland lite avföring speciellt nu när jag är gravid igen. Jag fick veta att det ofta blir sämre av en graviditet så jag var ändå ganska förberedd på det. Då har min inre sfinkter en permanent skada som inte går att fixa tyvärr . Den yttre som är viljestyrd var bra sydd och har läkt bra så jag antar att det är därför jag har kvar det mesta av knipet.

    planeraren: Jag gick hos en sjukgymnast efter förlossningen och hon sa att man bör vänta minst en månad efter förlossningen innan man börjar knipträna om man har en sfinkterskada. Sedan är det väldigt viktigt att man kniper på rätt sätt. Bakifrån och fram liksom. Om du orkar borde du begära att få träffa en sjukgymnast eller ännu hellre en uroterapeut som kan förklara hur du ska göra och lägga upp ett bra träningsschema.
    Har du fått tid för någon läkarkontroll eller bara hos bm? Det är väldigt viktigt att få skadan kollad ordentligt efteråt inte minst med tanke ev kommande förlossningar.
  • planeraren

    chicory fairy
    Både återbesök hos BM och hos läkare på sjukhuset där förlossningen skedde, är inbokad. Det har nu gått en månad sedan födseln så jag har inte missat nåt med knipövningarna då, men jag har ändå inte fått någon info om detta alls. Tack för svaret

  • emmizenma

    usch här hemma har vi haft magsjuka
    Och ja det var väl bland det värsta jag vart med om, speciellt med tanke på att det inte gick nå bra att hålla sig vilket aldrig har hänt innan "skadan".
    Blir så deppig! Tycker det är oerhört jobbigt...
    Nu har tankar på ev syskon i framtiden kommit på hal is...jag vill verkligen inte göra snitt men hur kommer framtiden bli om man föder vaginalt igen?! och hur kommer det bli när man blir äldre?
    Det är ju ingen som kan veta och ingen som kan garantera nått!

  • sazzia

    Cesso skrev 2009-02-18 15:55:03 följande:


    Sazzia- Vad säger läkarna åt dig? Inte ska du väl behöva vänta tills du fött dina barn innan du får hjälp?! Vem pratade du med?Visst var du i Sunderbyn?När jag var på efterkontroll var jag hos Natacha (uroterapeut) och hon sa att OM man får problem av en sfinkter-skada så ska detta åtgärdas inom ett år med en operation. Det SKALL det enligt henne.Kanske ska du ringa henne och boka tid? Hon var helt ok. Vill du ha numret?När födde du förresten? Tycker det är så skumt att dom verkar strunta i dig så.
    Jag födde gossen den 25/9-08 på Sunderbyn. Läkaren jag haft hette Bertil Bergman han är förlossningsläkare men jobbar även på Spec MVC. Kvinnan jag var till sist även det på Sunderbyn hetter Pia Näsvall på kirurgimottagningen. det var hon som sa att en ny op inte är att tänka på för en jag fått barn

    Efter förlossningen och dagen efter OP:en fick jag infektion i såren, var på dom tog bort ett tio tal stygn (utan bedövning) Jag fick inte penicillin utan dom sa att det är en lokal infektion som kroppen läker bäst utan penicillin nu snart 5månader efter förlossningen har det ännu inte läkt, detta har jag ifråga satt gång på gång och dom säger bara att jag ska ha tålamod. Så för 12dagar sen fick jag infektion i en visdoms tand o fick penicillin för det då läkte såret det är bara pytte litet nu kanppt att det syns. Detta har jag påpekat och läkarna bara beklagar..

    Jag syddes slarvig på Op:en och har jätte stora ärr + att ärren där dom fick ta bort stygnen är gigantiska och smärtar nått fruktansvärt.. Dom sa från början att jag ska få en ärr rekonstruktion efter att jag slutat amma och såren har läkt ihop, nu får jag inte det. Det sista läkaren sa till mig när jag var på koll i Januari var att: Ja du skulle praktisera med mig en vecka så skulle du inte klaga. Ja det är ju roligt att höra visst finns det säkert dom som har det värre det förstår jag också men jag kan inte leva ett normalt liv ens pga ärren..

    Sen sa dom direkt att får du problem med SF så blir det oopertion nu helt plötsligt måste jag skaffa alla mina barn jag eventuellt vill ha innan en operation ens komemr på tal. Men kan man inte ens ha sex så hur F*n ska man kunna skaffa barn då ifråga satte jag och även igen fick jag till svar du måste ha tålamod. Tyvärr är det så att tålamodet är slut, känns som att jag återigen står i en återvänds gränd.

    Jag är ledsen och nedstämd över allt detta, det går inte en timme utan att jag på nått sätt blir påmind om SF..
    Dom har även sagt från början att om jag vill ha flera barn så blir det med snitt. I Måndags hette det en vaginal förlossning är alltid bäst, visst klart att det är det bästan men inte för mig, jag skulle itne ens våga hur många psyk tanter/gubbar dom en skulle skicka mig till.

    Jag känner verkligen inte igen underlivet, det ser hemskt ut!
    Jag vill bara gråta när jag se i spegeln, har gått från att se normal ut och aldrig haft nått besvär med nånting till frankenstein utan att överdriva.
    Mensen är helt konstig har smärtor i magen till o från trots att jag inte har mens, när mense väl kommer har jag blödningar i minst 20dagar stora svarta klumpar.. även detta har jag tagit upp var på läkaren bara svarade vad trevligt.. Ja verkligen jätte trevligt.

    En annan sak som är konstig är att om jag sätter mig ner hastigt mot ett underlaget gör det fruktansvärt ont i livmoder tappen antar jag att det är (har kännt det nån gång innan jag fick barn o man hade sex o sambon kom lite för långt in, precis så känns det, som ett kniv hugg längst in)

    Jag har aldrig blivit rekommenderad att gå till nån som heter Natacha. Ja visst har du hennes numer tar jag det gärna, känns osm att man griper efter alla halmstår. Vill ju inte gärna behöva åka till typ sthlm för att få hjälp om man kan få det på närmare håll.

    Tack till er alla andra som också svarat!! oj vad långt det blev
  • Pnut

    Sazzia: Nu blir jag förbannad! Att det finns så dåliga läkare, sköterskor som slänger ur sig information på det sättet! Jag är ledsen att du fick utstå den smärtan för rektoskopi och att det inte var bra sytt.. Men hur kan hon säga att kirurgen sydde slarvigt.. de MÅSTE ju göra sitt bästa!! Ska det vara en jäkla chansning det här med vården..

    Till mig sa de på Danderyd att de är väldigt duktiga på att sy SF och att det har satsats mycket på just detta område inom vården. Tydligen är det bara de senaste åren de kommit på hur man ska sy så att patienten inte ska få men för livet.. fatta att det finns hur många kvinnor som helst som måste lida i tystnad för sånt här fick man ju inte tala om...

    De borde satsa mer pengar på kvinnor..!

  • sazzia

    jag glömde även skriva att min SF bestog av både inre o yttre muskel (vilket jag inte visste om för en jag var till läkaren i måndags) det är den innre muskel som är helt av, om dom då inte sytt ihop den alls eller om stygnet släppt för tidigt kunnde läkaren inte svara på.

    Hon förklarade även att det är därför jag har ont o inte kan hålla avföringen mer än en ytterst kort stund, i veckan hände även det jag fruktat mest, jag ha inte på toan men tydligen har det inte hänt nog ofta eller nått.

    Läkaren frågade mig tusentals frågor om jag har kläer med mig när jag far bort om jag kollar efter toaletter om jag är på stan osv. Jag svarade bara att jag vågar knappt gå ut, om jag måste så går jag dit jag vet att det finns flera toaletter.
    Jag skulle ex aldrig våga mig på att gå ut o gå på en gång o cykelbanna med vagnen för oron att inte hinna till toan, det är ju tyvärr inte bara jag som blir lidande utan även min son.

    Jag vet inte hur länge till man orkar vara stark och fortsätt a strida med landstingen, verkar som att ingen vågar gå emot varandra

  • Pnut

    skånetös78 skrev 2009-02-19 09:37:32 följande:


    Jag tror att båda musklerna gått sönder på mig, men jag har inte fått se ett enda papper där det står om hur och var jag gått sönder, ingenting från hur de opererat mig. Det enda jag vet är att jag fick en total sfinkterruptur grad 4. Knipet är inte alls vad det har varit, hur hårt jag än försöker knipa blir det ändå bara ett väldigt svagt svar av knipet där bak. Jag håller tätt för avföring men inte obegränsad tid och håller även tätt för gaser om jag inte samtidigt gör något ansträngande för då har jag ingen som helst kontroll tyvärr..
    Exakt samma här, tyvärr.. fick en SF grad 4, total, alltså hela ringmuskeln vad jag förstår. Men har inte heller fått detta förklarat för mig. Som om de försöker undhålla info så att man inte ska veta för mycket. Men att man måste forska själv om det man fått.. de borde ju informera bättre om vad som hände under operationen etc. nästan så jag hade velat få lite bilder på före och efter.. sorry kanske låter äckligt. Hur som helst har jag precis samma problem som skånetös. Alltså har det ju ändå läkt ganska bra.
Svar på tråden Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera