• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • romani beauty

akta dig för dem? haha, vad tror vissa icke-romer att vi zigenare är? Kannibaler som äter er till frukost? pssst..

• lokisse
    romani beauty skrev 2009-03-11 17:35:57 följande:
    akta dig för dem? haha, vad tror vissa icke-romer att vi zigenare är? Kannibaler som äter er till frukost? pssst..
    att ni själ barn är ju bekant ....{#lang_emotions_wink}
    De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Coccolina
    funfactory skrev 2009-03-11 17:27:45 följande:
    Här jag bor har vi ett par familj som är Romer. Första gången jag såg dem fick jag en chock och trodde de kom från någon teater. De hade på sig jätteklänningar som ser ut att komma från 1700-talet. Sådär stod jag och sa till min kompis "kolla, undra vad de spelar för pjäs" och började asgarva och sa "Men hallå, har du aldrig sett Romer förr? Akta dig för dem säger jag bara"
    Sa hon varför??
    Hemskt att folk går omkring och säger sånt fortfarande år 2009...
    Life's a bitch get used to it!!!
  • romani beauty
    Svar på #502
    ja, vi har ju inte nog av våra egna!
  • romani beauty
    Svar på #503
    om du bara viste vad folk kläcker ur sig!
  • lokisse
    romani beauty skrev 2009-03-11 17:38:51 följande:
    ja, vi har ju inte nog av våra egna!
    ähh dom later ni ju ga vind för vag och struntar i!!!{#lang_emotions_yell}
    (jag blir sällan uprörd men nu är till och med jag iriterad)
  • romani beauty
    Svar på #506
    ja, eller hur? Våra barn bara driver omkring och enromt ouppfostrade!
  • funfactory

Zigenare, att ni stjäl saker osv.
    Dessa var finska-romer/zigenare...

När man inte har kunskap om något så blir man rädd för det antar jag. "De ser annorlunda ut, akta dig"

Min mamma dejtade en Zigenare, en busschaufför från Rumänien. Han sa förstås inte att han var Zigenare. Men mamma bjöd honom till julafton och han kom hem till mamma och satte sig i soffan och tittade på tv. Han hjälpte inte till ett dugg med maten eller något som en familj gör. (vår familj iallafall)

Vi syskon störde oss något extremt på detta eftersom vår mamma har haft det tufft och behöver ingen lat jävel som låter mamma göra ALLT. Så vi sa till mamma att hon skulle akta sig för honom, han är Zigenare.
    Hon gjorde slut med honom...

(Nu när jag har läst tråden så förstår jag att männen inte är så aktiva med att hjälpa till med kvinnornas sysslor)

Hur som helst så har mamma träffat en annan man nu som är underbart snäll och hjälper henne med allt.. mamma mår bättre och får tid till sig själv nu..

(bara en parentes hihi)

• romani beauty
    Svar på #508
    haha, men en rumänsk man, ej zigenare, gör likadant. De gör inget hushållsarbete heller.
  • lokisse
    funfactory skrev 2009-03-11 17:46:14 följande:
    Zigenare, att ni stjäl saker osv. Dessa var finska-romer/zigenare...När man inte har kunskap om något så blir man rädd för det antar jag. "De ser annorlunda ut, akta dig"Min mamma dejtade en Zigenare, en busschaufför från Rumänien. Han sa förstås inte att han var Zigenare. Men mamma bjöd honom till julafton och han kom hem till mamma och satte sig i soffan och tittade på tv. Han hjälpte inte till ett dugg med maten eller något som en familj gör. (vår familj iallafall)Vi syskon störde oss något extremt på detta eftersom vår mamma har haft det tufft och behöver ingen lat jävel som låter mamma göra ALLT. Så vi sa till mamma att hon skulle akta sig för honom, han är Zigenare.Hon gjorde slut med honom...(Nu när jag har läst tråden så förstår jag att männen inte är så aktiva med att hjälpa till med kvinnornas sysslor)Hur som helst så har mamma träffat en annan man nu som är underbart snäll och hjälper henne med allt.. mamma mår bättre och får tid till sig själv nu.. (bara en parentes hihi)
    men det tyder väll pa fördommar om nagot sluta träffa nagon som man gillar för att denna är zigenare...