• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • romani beauty
    Svar på #518
    fast de låter som de har missbruksproblem..
  • mrs Elliott
    Svar på #521
    Eller attitydproblem...vilket som är de förjävliga. romani beauty skrev 2009-03-11 18:04:11 följande:
    fast de låter som de har missbruksproblem..
  • romani beauty

fast Julia, du får gärna sälja Rico till mig, han är ju så underbart söt 

• lokisse
    funfactory skrev 2009-03-11 18:02:03 följande:
    Något som jag och min storebror störde oss på var att han hade köpt ett flak öl och tjatade på våra lillebror (14år) att ta en öl. Vi sa nej, han får inte dricka han är för ung. "Men vadå?? han måste ju bli man någon gång" (då kan jag påpeka att ingen i vår familj är så förtjust i sprit eftersom vi har dåliga erfarenheter av det) Men jag har ingen aning om han var Zigenare eller inte. Oavsett vad så passade han inte in i vår familj =)Till något annat: Är det bara finska-romer som har på sig STORA klänningar som gör att att deras höft blir två meter bred. Måste vara väldigt omständigt att bära på något sådant.. har de på sig det där hemma också eller kanske bara utanför hemmet?
    ser du själv vad du skriver?

na ja till nagot annat ja har man valt kjolen har man bara pa sig kjolen inget annat (jag tror att dom har underkläder)
    De omnibus rebus et nonullis aliis
  • funfactory

520#

Jag antar det, han nämnde inget om att han var Zigenare, det är kanske inget man säger högt?! Det ordet har en negativ klang. Men jag tror nog han bara var Rumän.

Min mamma är från Polen, hon gillar inte Zigenare alls för fem öre. Vet inte varför, kanske någon dålig erfarenhet av det..
    Jag minns när vi var små och var i Polen så satt det en ledsen flicka på marken och bad om pengar, jag tyckte synd om henne och gav henne min peng som jag tänkte köpa glass för. När jag senare kom tillbaka efter 10 minuter så sprang hon och lekte med sin bror och hade massor med leksaker och åt glass/godis. Då blev jag ledsen - kände mig lurad. De hade ju inte ett dugg jobbigt tydligen.

• 08Mommy

I Italien o Spanien använder man sig mkt av den sk zigenska takten i musik o den zigenska kulturen har haft ett stort inflytande i dessa kulturer i speciellt då sång o dans. I Spanien har du ju de välkända macarenas som dansar med den fina klänningarna o det vackra uppsatt håret med de fina örhängena. Tänk om det ändå kunde vara så i Sverige som Spanien där man sprider glädje av kulturer o låter de ha ett inflytande dvs man lyfter fram det bästa av kulturer o låter det florera o ha ett inflytande i samhället istället för att stänga ut allt av ren misstänksamhet.

• Juliiia
    romani beauty skrev 2009-03-11 18:05:18 följande:
    fast Julia, du får gärna sälja Rico till mig, han är ju så underbart söt 
    hahaha vi kan ju byta en vecka x)
    ☆ ★Ricardo★ ☆
  • lokisse
    funfactory skrev 2009-03-11 18:08:38 följande:
    lokisse? Vad?
    Något som jag och min storebror störde oss på var att han hade köpt ett flak öl och tjatade på våra lillebror (14år) att ta en öl.
    Vi sa nej, han får inte dricka han är för ung.
    "Men vadå?? han måste ju bli man någon gång"

(då kan jag påpeka att ingen i vår familj är så förtjust i sprit eftersom vi har dåliga erfarenheter av det)

Men jag har ingen aning om han var Zigenare eller inte. Oavsett vad så passade han inte in i vår familj =)

jag gissar att du inte ser det själv men du skriver typ
    Vi sa att han var zigenare för han betädde sig illa och vi ville inte att han skulle var med varan mamma
    De omnibus rebus et nonullis aliis
  • funfactory

Jag har föresten varit med om en konstig sak här i Göteborg.
    Ibland när jag åker spårvagn så hoppar det på en kvinna/flicka och spelar på något instrument, oftast ett dragspel. Så går hon igenom hela spårvagnen och spelar och stannar vid varenda person och stirrar på en samtidigt som hon spelar och pekar på pengarburken som hänger nedanför. Sjukt irriterande. Sen när hon har gått igenom vagnen två gånger så ställer hon sig i hörnet och är tyst, räknar sina pengar och sedan hoppar hon av på nästa hållplats och väntar på en ny spårvagn.

Jag vet inte om det är Zigenare, men det är väldigt många som säger det enligt ryktena.