Romer
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.
Alla romer på fl! Berätta allt ni vet
fast Julia, du får gärna sälja Rico till mig, han är ju så underbart söt
520#
Jag antar det, han nämnde inget om att han var Zigenare, det är kanske inget man säger högt?! Det ordet har en negativ klang. Men jag tror nog han bara var Rumän.
Min mamma är från Polen, hon gillar inte Zigenare alls för fem öre. Vet inte varför, kanske någon dålig erfarenhet av det..
Jag minns när vi var små och var i Polen så satt det en ledsen flicka på marken och bad om pengar, jag tyckte synd om henne och gav henne min peng som jag tänkte köpa glass för. När jag senare kom tillbaka efter 10 minuter så sprang hon och lekte med sin bror och hade massor med leksaker och åt glass/godis. Då blev jag ledsen - kände mig lurad. De hade ju inte ett dugg jobbigt tydligen.
lokisse? Vad?
I Italien o Spanien använder man sig mkt av den sk zigenska takten i musik o den zigenska kulturen har haft ett stort inflytande i dessa kulturer i speciellt då sång o dans. I Spanien har du ju de välkända macarenas som dansar med den fina klänningarna o det vackra uppsatt håret med de fina örhängena. Tänk om det ändå kunde vara så i Sverige som Spanien där man sprider glädje av kulturer o låter de ha ett inflytande dvs man lyfter fram det bästa av kulturer o låter det florera o ha ett inflytande i samhället istället för att stänga ut allt av ren misstänksamhet.
Jag har föresten varit med om en konstig sak här i Göteborg.
Ibland när jag åker spårvagn så hoppar det på en kvinna/flicka och spelar på något instrument, oftast ett dragspel. Så går hon igenom hela spårvagnen och spelar och stannar vid varenda person och stirrar på en samtidigt som hon spelar och pekar på pengarburken som hänger nedanför. Sjukt irriterande. Sen när hon har gått igenom vagnen två gånger så ställer hon sig i hörnet och är tyst, räknar sina pengar och sedan hoppar hon av på nästa hållplats och väntar på en ny spårvagn.
Jag vet inte om det är Zigenare, men det är väldigt många som säger det enligt ryktena.