ryggmärgsbråck/mmc del 4
För oss med ryggmärgsbråck/mmc i omgivningen!
Pepp- och stödtråd, men också en massa massa glädje för alla framsteg!
För oss med ryggmärgsbråck/mmc i omgivningen!
Pepp- och stödtråd, men också en massa massa glädje för alla framsteg!
Christina77: Det är ok att du inte skickat bilder men jag tänkte mer på den ni hade innan. ( den som jag fick bilder på )?
Det var vi m rullstol. Vi har bara pratat om d, ska till HAB på Måndag och ha HAB plan. Vi får väl diskutera mer då!
Först måste vi hitta en ute stol. Tittade på panthera micr, tror jag den hette, men d verkar som man bara kan ha inne.
johlinn: skönt med lite vuxenliv
Jag ska skjuta på mitt jobb börjande 2 v och hoppas allt blir bra nu!
Ni andra, har ni gjort analtryckmätning på era barn? Hur gamla var de?
Idag har vi bara hållt oss inne och myst, mmmmmm
Imorgon ska vi till barnmott och ta prover, hoppas lever proverna är bra!
Rafiiki:Skönt att ni mår bättre.
Sonens inskolning har gått bra,men i dag gick rik inte så bra för resursen hoppas det går bättre i morgon. urotera.hade varit på besök där och tyckte att sonen skulle sitta upp vid rik. Är det nåt ni vet nåt om,vilken ålder började ni? Har försökt nån gång men han drar bara ut katetern.
johlinn: Jag fick tips från en vän och frågade när vi var inlagda och dom hade faktiskt samma metod för gas i magen. Man kan köpa ett lavemangskit. Det är som en kateterpåse och längst ute sitter ett plaströr ( pip ). Det är en ihåligplastgrunka med en kula längst framme. Fungerar kanon till gaser plus att man slipper lirka runt så mycket som man måste göra med ex. febertermometer.
Christina: Skriver öppet nu och håller tummarna att det inte klassas som reklam. Jag har Ace till Melvin. Det var det enda bolag jag hört om som tecknar med ''sjuka'' barn. I den ingår olycksförsäkring, engångssumma vid cancerdiagnos, dagsersättning vid alla inläggningar som inte rör bråcket som man har 1 års karens på. Men 1 år efter man skaffat försäkringen gäller den även för ALLT som rör bråcket. 75:-/mån betalar jag för den.
Rafiiki: Den tror jag heter lilltoa, det var ett litet speciallbygge som de föreslog i g-borg.
Jag har folksam till lilla I. Hoppas inte detta heller är reklam! Medlemsförsäkring genom facket men jag tror bara d är olycksfall!. Det var den enda försäkring jag fick ta! Ärligt talet vet jag inte vad den täcker, usch d lät inte bra!
Oskis: Vi skulle börja sätt I upp då hon kunde sitta, kanske runt 8-10 mån men vi gjorde ett ultraljud för att kolla och vi tömmer hennes blåsa lika bra som då hon ligger så vi har fortsatt med det!
Enligt HAB ska vi börja sätta henne på toa runt 2 år!
Tycker detta m klyxs äe scårt!
Gav I det vid ca 17 och efter 20 min trodde jag hon var klar. Nu vaknar hon och har lagt världens laddning, igen! ??
Hon sitter i knät eller vi bär på henne då hon bajsar efter klyxet.
Blir d bättre eller?
Fröken W - ja, febertermometer har ALDRIG fungerat för E. Jag kanske gör fel, har inte "grunkat" runt nåt
*följer noga era diskussioner om rik för något äldre barn, toastolar och när de kan hjälpa till osv*
Vilken "ICD"kod har ryggmärgsbråck?
hman: Q05 (spina bifida), Q03 (hydrocefalus)
hman:
Q05.0: Cervikal spina bifida med hydrocefalus
Q05.1: Torakal spina bifida med hydrocefalus
Q05.2: Lumbal spina bifida med hydrocefalus
Q05.3: Sakral spina bifida med hydrocefalus
Q05.4: Icke specificerad spina bifida med hydrocefalus
Q05.5: Cervikal spina bifida utan hydrocefalus
Q05.6: Torakal spina bifida utan hydrocefalus
Q05.7: Lumbal spina bifida utan hydrocefalus
Q05.8: Sakral spina bifida utan hydrocefalus
Q05.9: Spina bifida, ospecificerad
Om du har maxkoll och behöver exakt uppgift.