• Bellabimba

Tror du på Darwins evolutionsteori?

Detta stod att läsa p åAftonbladets hemsida, och 86% hade svarat ja, resten nej.

Men hur kan man i moderna Sverige INTE tro på evolutionsläran? Är den inte tillräckligt "sexig"?

? "Orsaken är att Darwins teori har politisk kraft, säger Fredrik Sjöberg (Aftonbladet). Att religiösa människor backar inför det naturliga urvalet är kanske inte så förvånande. Darwins värld är blodig, styrs av blinda krafter och har inget mål. Där finns ingen plats för några gudar, och människan är bara en djurart bland andra."

Jag blir alltid lika irriterad då människor förkastar evolutionsläran därför att den inte passar in i deras rosa-fluffiga sockersöta dröm om ett himelskt liv bortom detta och en snäll farbror Gud som tar hand om oss alla.

• Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?
  • Tussiluskan

Ursäkta, men nu blir jag faktiskt lite putt! Visserligen så är jag kanske lite käftig, men jag ställde ju bara det som en motfråga till DIG, då är väl DU lika käftig själv i sådana fall? Det var ju du som krävde bevis för att någon art skulle ha uppkommit genom evolutionen, då vänder jag bara frågan till dig. Verkar ju lite överkänsligt att bli stött då, tycker jag...

Jag vet inte vad du menar med att du inte fattar vad jag pratar om, jag skrev en hel del, fattade du inte ett ord? Jag kan bli lite ivrig ibland...

Bevis för chimpansen ska jag försöka länka. Men visst måste du väl kunna se det med egna ögon? Att det finns arter som är mer besläktade än andra? SER du inte att du är mer släkt med en chimpans än med en hund, att hunden är närmare vargen, att katten är närmare tigern, osv? Blir du alltså förvånad över att när man testar DNA så ser man att det verkligen är så?

The Chimpanzee Sequencing and Analysis Consortium (2005). "Initial sequence of the chimpanzee genome and comparison with the human genome". Nature 437: 69?87. doi:10.1038/nature04072.

hemligt skrev 2009-02-02 17:10:15 följande:
    Tussiluskan skrev 2009-02-02 17:06:35 följande:
    Vad pratar du om??? You lost me! Ge mig bevis för schimpansen tack! =)
    [/citat]
    hemligt skrev 2009-02-02 17:11:10 följande:
    [citat]
    Tussiluskan skrev 2009-02-02 17:08:47 följande:
    Jäklar vad käftig du är. Ska du kriga så gå nån annan stans tack!
  • Free Spirit
    Eisa skrev 2009-02-02 17:50:21 följande:
    Om man kämpar med att överta samhället med sin tro, och få andra att tro samma, då är man extrem. Om man har den i hemlighet och samtidigt accepterar vetenskapen (som de flesta) så önskar jag man kunde bli bemött med ödmjukhet och inte med agg.
    Aha..

Men hvorfor skal en ha det beste for seg selv? Det er helt naturlig å ville gi det videre til alle.

Dessuten så er inte vitenskapen noe som en blir kvit i samfunnet selv om mennekser blir troende, det er en del av samfunnet og går aldri ut på dato, men er alltid på vandring.
  • Themis

Mutationer och urval av mutationer är ett helt fantastiskt koncept!

Annars hade vi inte kunnat få t ex tre olika enzym för att bryta ner alkohol, skärformade blodkroppar som skyddar mot malaria i Afrika, ljusare hud för att kunna bilda mer D-vitamin i solfattiga Norden, immunitet mot kräksjukevirus genom mutation av enzymet Fut2 som fäster en sockerart på cellytan som viruset annars förankrar sig vid osv osv osv.

Det är galet komplicerat och helt fantastiskt, och om gud vet nåt om saken så håller han i alla fall väldigt tyst om det.

Vad är "meningen" med att groddjurens hjärta har två kammare och ett förmak och blandar syrerikt och syrefattigt blod, Gud? Eller är det möjligen för att det är ett evolutionärt mellanstadium på vägen mot fyrkammarhjärtat? Vad är Guds mening med blindtarmen? Eller med att 15% av befolkningen inte kan smaka fenyltiokarbamid?

Antingen är gud en klåpare eller kunde han bara ingen biokemi.

• Eisa
    Free Spirit skrev 2009-02-02 17:55:11 följande:
    Aha..Men hvorfor skal en ha det beste for seg selv? Det er helt naturlig å ville gi det videre til alle. Dessuten så er inte vitenskapen noe som en blir kvit i samfunnet selv om mennekser blir troende, det er en del av samfunnet og går aldri ut på dato, men er alltid på vandring.
    Jag förstår inte utrikiska så jag kan inte bemöta det där
  • Eisa
    Free Spirit skrev 2009-02-02 18:00:42 följande:
    utrikiska???
    Ja vad skriver du? Norska? Jag är skitdålig på att läsa sånt.
  • Tussiluskan

Även jag har en hel del flummiga känslor och tankar som är svåra att sätta fingret på och förklara. Men jag skulle aldrig av dem dra slutsatsen att universum är skapat av en gud istället för på naturlig väg, förmodligen därför att jag har läst psykologi och vet hur hjärnan fungerar.

Jag tror mest att våra hjärnor är mer komplicerade än vad vi själva klarar av att förstå, men det betyder inte att det finns övernaturliga grejjor med i spelet, jag tror mer att allt är helt naturligt, att alla våra upplevlelser är framkallade av en mängd kemiska grejjer i hjärnan, trots att det låter himla trist.

Jag känner istället en stor vördnad för naturen och hela den otroliga kraft som finns. Det är som om att hela naturen liksom brummar och surrar av liv och små atomer och jag och du är en del av detta otroliga. Och att en dag är vi borta precis som allt annat biologiskt på den här planeten. Att vi inte är något särksilt, att vi bara är en pytteliten del av allt. *flum, flum*

Airlee skrev 2009-02-02 17:22:24 följande:
    Tussiluskan skrev 2009-02-02 17:09:48 följande:
    Samma frågor som jag ställer mig själv hela tiden. Nej men, det är otroligt svårt att sätta ord på. Jag pratar sällan om det för det är så personligt och färgat av mina egna upplevelser. Men jag kallar den kraften "Gud" för jag känner att det passar bäst, trots att jag inte betraktar den som en person (och definitivt inte som en gubbe med skägg, i den mån min Gud har ett kön så har den kvinnlig prägel). För mig visar den sig i allt det vackra som är skapat och allt vackert som vi, som är skapade, i vår tur själva skapar. Poesi, konst, musik, sådant som berör vårt innersta och lyfter oss till en högre själslig nivå. Och den fantastiska kraften i våra känslor som ibland är så stark att den liksom går utanför oss själva, både kärlek och hat, lycka och sorg. Det är gudomligt för mig. Det är egentligen mer en åskådning, ett sätt att se världen, än en tro. Vad syftet är vet jag inte och jag tror inte att det är meningen att jag ska veta det heller. Men ibland hoppas jag att syftet är nuet, varje ögonblick. Att det någonstans i världen i den här sekunden händer eller skapas någonting så underbart att det väger upp för och rättfärdigar vår existens med allt lidande den kan innebära. Det var den korta versionen.
  • Free Spirit
    Eisa skrev 2009-02-02 18:01:35 följande:
    Ja vad skriver du? Norska? Jag är skitdålig på att läsa sånt.
    Ja, norska..

Noen her som vil oversett til svenska for mig?
  • Eisa
    Free Spirit skrev 2009-02-02 18:07:18 följande:
    Ja, norska..Noen her som vil oversett til svenska for mig?
    Ändå har jag en norsk vän och får norska SMS, men lär mig ej
Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?