• Bellabimba

Tror du på Darwins evolutionsteori?

Detta stod att läsa p åAftonbladets hemsida, och 86% hade svarat ja, resten nej.

Men hur kan man i moderna Sverige INTE tro på evolutionsläran? Är den inte tillräckligt "sexig"?

? "Orsaken är att Darwins teori har politisk kraft, säger Fredrik Sjöberg (Aftonbladet). Att religiösa människor backar inför det naturliga urvalet är kanske inte så förvånande. Darwins värld är blodig, styrs av blinda krafter och har inget mål. Där finns ingen plats för några gudar, och människan är bara en djurart bland andra."

Jag blir alltid lika irriterad då människor förkastar evolutionsläran därför att den inte passar in i deras rosa-fluffiga sockersöta dröm om ett himelskt liv bortom detta och en snäll farbror Gud som tar hand om oss alla.

• Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?
  • millipore

Jag har som synes uppenbarligen gett upp felstavningskontroll och skiljetecken. Det går för fort. Ska skärpa mig.

• lokisse
    Eisa skrev 2009-02-02 17:19:18 följande:
    Vem säger att ovanstående troende person lägger sig i hur samhället utformas?Är det sjysst att utgå ifrån att någon tro är förstörande?
    kolla pa usa där det finns hela stater som har gat ifran darwin och kämpar för att införa/ har infört att gud skapade jorden pa 6 dagar och den 7 vilade han
    De omnibus rebus et nonullis aliis
  • SkåneP

Eisa skrev 2009-02-02 17:40:14 följande:

Vilken tur att jag inte vädrar min tro då.
    Tja, är den helt befängd och du vill inte ha den ifrågasätt är det nog en bra ide att inte trumpeta ut den på ett öppet forum.
  • Eisa
    SkåneP skrev 2009-02-02 17:43:18 följande:
    Eisa skrev 2009-02-02 17:40:14 följande: Tja, är den helt befängd och du vill inte ha den ifrågasätt är det nog en bra ide att inte trumpeta ut den på ett öppet forum.
    Men sluta låt så nedvärderande. Jag blir nästan lite ledsen.
  • Eisa
    lokisse skrev 2009-02-02 17:40:59 följande:
    kolla pa usa där det finns hela stater som har gat ifran darwin och kämpar för att införa/ har infört att gud skapade jorden pa 6 dagar och den 7 vilade han
    Men det är extrema människor.
  • SkåneP

Free Spirit skrev 2009-02-02 17:42:29 följande:

NEI, inte alls på Darwins religion..
    Haha. Grejjen är ju att hade Darin presneterat det som en religion...

"Efter änglalik uppenbarelse har jag fått en inre övertygelse, förmedlad av Gud, om att arterna bär ett släktskap"

...så hade du antagligen accepterat den.

Tyvärr som presententerade han bara evidens
  • Free Spirit
    Eisa skrev 2009-02-02 17:47:16 följande:
    Men det är extrema människor.
    Hvorfor det?
  • SkåneP

Eisa skrev 2009-02-02 17:46:36 följande:

Men sluta låt så nedvärderande. Jag blir nästan lite ledsen.
    Vaddå? Jag håller ju med dig.

Vill du inte ha din tro ifrågasatt så publicera den inte.
  • Eisa
    Free Spirit skrev 2009-02-02 17:48:06 följande:
    Hvorfor det?
    Om man kämpar med att överta samhället med sin tro, och få andra att tro samma, då är man extrem.

Om man har den i hemlighet och samtidigt accepterar vetenskapen (som de flesta) så önskar jag man kunde bli bemött med ödmjukhet och inte med agg.
Svar på tråden Tror du på Darwins evolutionsteori?