1. Hur gammal var stora när lilla kom?
1år och 5 månader
2. Blev det någon svartsjuka?
Nej, storskrutt var så liten så hon förstod sej inte på sånt
3. Hur funkade rutinerna sen, bebisen har ju knappast samma rutiner som stora barnet?
Vi försökte hålla storskrutts rutiner och lillan fick anpassa sej efter det, man fick planera tiden så att man ammade lillan strax före storans mattider o.s.v., men ibland skrotade det sej. Den stora tog ju alltid så mycket tid hela dagarna, så i början brukade vi natta henne först på kvällarna så att lillan också skulle få ha oss för sej själv nån gång, men hon var så kvällstrött så hon somna strax efter storan ändå. Det enda sättet för att jag skulle orka med hela lasset hemma (byggde hus samtidigt) var att lära lillan att sova länge och på samma gång som storan på dagarna, så jag fick en stund för mej själv. Lillan ville inte sova på nätterna när hon var liten, men det lärde vi också henne ganska snabbt, pappan hjälpte till ett par nätter med vattenflaskan, sen sov hon hela nätter i syrrans rum från att hon var 5 månader. Visst är det mysigt med en gurglande glad bebis i sängen på nätterna, men man ska ju orka vara mamma på dagarna också...
4. Har era barn fått vara med och sköta bebisen och hjälpa till om det funkat bra mellan dem?
Storskrutt var så liten så det förstod hon inte heller, men visst fick hon ju alltid med när man bytte blöjor och ammade o.s.v
5. När har stora börjat gå på dagis/park (om den börjat gå igen) alltså hur många v var ni hemma allesammans?
När lillskrutt var 7 månader började storskrutt parken, så tills dess var jag ensam med båda på dagarna. Pappan var pappaledig några dagar när jag kom hem från BB, men hjälpte till på sin kusins husbygge, så vi flickor fick nog klara oss själva från början. Ja undrar nog nu efteråt hur man överlevde... Pappsen var dock pappaledig på fredagarna en tid, så veckorna blev ju lite kortare i alla fall.
6. Hur har ni gjort med syskonvagn om det är ganska tätt mellan barnen?
Utan syskonvagnen hade jag absolut inte överlevt! Ja är en som alltid promenerat mycket, så utan den hade jag kännt mej helt isolerad och till slut hamnat i "runda rummet där norröver".