• Svar på tråden Ålandstråd 8
  • Jillsan80
    Emilia82 skrev 2009-02-19 18:05:08 följande:
    äva: jo det beror ju på om man gillar att ve ensam där eller ej Quiet: det är väl i mars värsta ruschen (?) är på bb? midsommarbarnen.. nyss inkomna från pulkåkning...snart ska flickorna sova...C stackarn har ögoninflammation...ska man bara putsa med vatten?
    Vi var 4 som fick barn samma dag i april då Felixen föddes
  • Jillsan80

Nu har jag ju 3, men tar Bianca o Felix

1. Hur gammal var stora när lilla kom?
    1 pr och nästan 7 mån

2. Blev det någon svartsjuka?
    Aldrig!

3. Hur funkade rutinerna sen, bebisen har ju knappast samma rutiner som stora barnet?
    Funkade riktigt bra, har alltid gått att rucka på B.s tider, dock behövde vi inte göra det så ofta.

4. Har era barn fått vara med och sköta bebisen och hjälpa till om det funkat bra mellan dem? Oja, hon mata o hon hämta/slängde blöjor och bädda ner honom m.m.

5. När har stora börjat gå på dagis/park (om den börjat gå igen) alltså hur många v var ni hemma allesammans?
    Vi var hemma 5 månader alla tillsammans, sen gick B i parken 3h 4 dagar/vecka

6. Hur har ni gjort med syskonvagn om det är ganska tätt mellan barnen?
    Vi köpte LuMas syskonvagn och har faktiskt använt den väldigt flitigt. Mest nu mellan pojkarna men även en hel del med Bianca o Felix.  Super!

• MammaEmmaLina

1år och 5 månader

Nej, storskrutt var så liten så hon förstod sej inte på sånt

3. Hur funkade rutinerna sen, bebisen har ju knappast samma rutiner som stora barnet?
    Vi försökte hålla storskrutts rutiner och lillan fick anpassa sej efter det, man fick planera tiden så att man ammade lillan strax före storans mattider o.s.v., men ibland skrotade det sej. Den stora tog ju alltid så mycket tid hela dagarna, så i början brukade vi natta henne först på kvällarna så att lillan också skulle få ha oss för sej själv nån gång, men hon var så kvällstrött så hon somna strax efter storan ändå. Det enda sättet för att jag skulle orka med hela lasset hemma (byggde hus samtidigt) var att lära lillan att sova länge och på samma gång som storan på dagarna, så jag fick en stund för mej själv. Lillan ville inte sova på nätterna när hon var liten, men det lärde vi också henne ganska snabbt, pappan hjälpte till ett par nätter med vattenflaskan, sen sov hon hela nätter i syrrans rum från att hon var 5 månader. Visst är det mysigt med en gurglande glad bebis i sängen på nätterna, men man ska ju orka vara mamma på dagarna också...

4. Har era barn fått vara med och sköta bebisen och hjälpa till om det funkat bra mellan dem?
    Storskrutt var så liten så det förstod hon inte heller, men visst fick hon ju alltid med när man bytte blöjor och ammade o.s.v

5. När har stora börjat gå på dagis/park (om den börjat gå igen) alltså hur många v var ni hemma allesammans?
    När lillskrutt var 7 månader började storskrutt parken, så tills dess var jag ensam med båda på dagarna. Pappan var pappaledig några dagar när jag kom hem från BB, men hjälpte till på sin kusins husbygge, så vi flickor fick nog klara oss själva från början. Ja undrar nog nu efteråt hur man överlevde... Pappsen var dock pappaledig på fredagarna en tid, så veckorna blev ju lite kortare i alla fall.

Utan syskonvagnen hade jag absolut inte överlevt! Ja är en som alltid promenerat mycket, så utan den hade jag kännt mej helt isolerad och till slut hamnat i "runda rummet där norröver".

• Me81

kikar in..måste röja inför kvällen..ha d gott

• pillenojd

Lova var 2 år och 10 mån.
    Nej.
    Det är oundvikligt med gråt ibland om båda råkar vara hungriga och/eller trötta samtidigt, men på det stora hela går det bra. Lova är så stor att hon kan - om hon vill - vänta, göra saker själv etc.
    4. Har era barn fått vara med och sköta bebisen och hjälpa till om det funkat bra mellan dem?
    Lova gillar att krama och "mojsa" med Ella, och vill gärna vara med och se på eller hjälpa till.
    Lova går halvtid hos dagmamma = må-ons 8-ca 14.30. På to och fre är vi hemma och dom dagarna är faktsikt mindre stressiga då man inte har nån tid att passa.
    Vi har ståbräda + en en lånad extra vagn eftersom Lova fortf sover på dagarna ibland.

• MammaEmmaLina

Till er som inte är hundmänniskor och inte förstår sej på oss som vill ha hund som husdjur:

mittklipp.aftonbladet.se/app/viewMovie.action

Förstår ni nu varför man vill ha hund som sällskap? Och att hundarna har mera personligheter än en katt t.ex. Man kan få skratta lika mycket åt en knasig hund som åt ett påhittigt barn...

Mina hundar tycker inte heller om när det är slaskigt ute, men de hoppar på 3 ben då och vilar en tass åt gången När Hector skadade båda högertassarna här tidigare balanserade han fram på båda vänsterbenen, men det där var nog snäppet vassare

• LuMa

MammaEmmaLina skrev 2009-02-20 11:22:25 följande:

Till er som inte är hundmänniskor och inte förstår sej på oss som vill ha hund som husdjur:mittklipp.aftonbladet.se/app/viewMovie.action...Förstår ni nu varför man vill ha hund som sällskap? Och att hundarna har mera personligheter än en katt t.ex. Man kan få skratta lika mycket åt en knasig hund som åt ett påhittigt barn... Mina hundar tycker inte heller om när det är slaskigt ute, men de hoppar på 3 ben då och vilar en tass åt gången När Hector skadade båda högertassarna här tidigare balanserade han fram på båda vänsterbenen, men det där var nog snäppet vassare
    D skickade just det där klippet åt mej också.
    Smart hund ju!

När jag blir stor och är hemma mer så ska jag också ha hund.
    Nu funkar det tyvärr inte när båda jobbar heltid.
  • Emilia82

mammaemmalina: jag är kattmänniska, och har roligt åt katten också och att de har personlighet,jag gillar att katterna är lite mer 'självständiga':)

• Me81

håller m Emilia..klippet ändra nog inte min syn på hundar..visst kan de va roliga ibland..men d kan även andra djur..katten kan få knas-ryck ibland också så man skrattar..sen har man ju dottern som står för mycket underhållning!
    Skulle ej passa att ha hund..bättre m katt som sköter sig själv lite mer..
    Men alla bestämmer ju själva!

• Emilia82

apropå djur...någon som har ideer till en större utekanin bur,som den kan bo i på vinter och somar m.m. ? ska googla lite....tänkte att vi(läs:peter) sku bygga en i sommar/vår:)

Svar på tråden Ålandstråd 8