• Svar på tråden Ålandstråd 8
  • Trollvinter

Jag e lite avundsjuk på Jessys, nu sitter jag här o känner mig som en albinoval. En spolformad vit mask.

• Garageänkan

Trollvinter skrev 2009-02-19 20:07:23 följande:

Jag e lite avundsjuk på Jessys, nu sitter jag här o känner mig som en albinoval. En spolformad vit mask.
    Jag också men jag har ju lååångt kvar
  • Garageänkan

Alla ni som har fler barn än 1:
    Orkar nån svara lite på några frågor?

1. Hur gammal var stora när lilla kom?
    2. Blev det någon svartsjuka?
    3. Hur funkade rutinerna sen, bebisen har ju knappast samma rutiner som stora barnet?
    4. Har era barn fått vara med och sköta bebisen och hjälpa till om det funkat bra mellan dem?
    5. När har stora börjat gå på dagis/park (om den börjat gå igen) alltså hur många v var ni hemma allesammans?
    6. Hur har ni gjort med syskonvagn om det är ganska tätt mellan barnen?

• LuMa

L var 1½ när M kom.

Nej, det har det aldrig varit. Dom som vet säger ju att barn som är så här nära blir pseudotvillingar, L minns ju inte tiden ensam före M.

3. Hur funkade rutinerna sen, bebisen har ju knappast samma rutiner som stora barnet?
    Rutinerna funkade bra, M fick hänga på bara.

4. Har era barn fått vara med och sköta bebisen och hjälpa till om det funkat bra mellan dem?
    Ja, L fick vara med och hämta blöjor, slänga blöjor osv..
    Han fick göra sånt han kunde helt enkelt.

5. När har stora börjat gå på dagis/park (om den börjat gå igen) alltså hur många v var ni hemma allesammans?
    Vi var hemma ett halvår tillsammans innan L blev två år och började på parken.

Vi hade en syskonvagn men vi använde den typ fem gånger.
    Var i princip aldrig ut och gick ändå och då funkade det bra med ståbrädan istället.

• Garageänkan
    Svar på #94
    Tack för svaren. Nu kommer ju M att vara precis 3 år så det kanske blir lite mer svartsjuka... Han är iaf helt på det klara att han ska hjälpa till och mata och så. Och att han ska hjälpa till med blöjor och att bebisen ska få sova me oss för att den skriker om natten
  • LuMa

Garageänkan skrev 2009-02-19 20:34:48 följande:

Svar på #94Tack för svaren. Nu kommer ju M att vara precis 3 år så det kanske blir lite mer svartsjuka... Han är iaf helt på det klara att han ska hjälpa till och mata och så. Och att han ska hjälpa till med blöjor och att bebisen ska få sova me oss för att den skriker om natten
    Naaw! Sötis!
    Ja, treåringar kan ju *host* vara rätt roliga ändå så risken finns ju att det kan bli lite knarr..
  • Garageänkan

LuMa skrev 2009-02-19 20:40:25 följande:

Garageänkan skrev 2009-02-19 20:34:48 följande:
    Naaw! Sötis! Ja, treåringar kan ju *host* vara rätt roliga ändå så risken finns ju att det kan bli lite knarr..
    Jag hoppas att han har sitt nu och blir snäll sen han är helt omöjlig nu så...

Ibland undrar jag var dom får allt ifrån förresten: En kväll låg han och funderade i sin säng och så frågade han vad bebisen heter. Då svarade jag att det vet vi inte. Då frågade han igen: Men mamma vad heter den? Ingen vet sa jag det får vi se när den kommer fram ur magen. -Jaaaa! utbrast han. Då kan jag ju fråga den va den heter

Och så frågade han när den kommer. Då sa jag att bebisen kommer på sommaren, mamma far in till sjukhuset så doktorn får se att allt är Ok. Då undrade M om bebisen är sjuk när den ska ha doktor. Nej sa jag bebisen är nog inte sjuk doktorn ska titta så att det går bra för mamma och bebisen. Aha sa M. Så doktorn ska laga när det blir hål i mammas mage och i rumpan?

(han har ju NÄSTAN rätt ju )
  • AasaC
    Garageänkan skrev 2009-02-19 20:28:02 följande:
    Alla ni som har fler barn än 1: Orkar nån svara lite på några frågor?

2,5 år var Viktor när Amanda föddes.

Nej, det blev det aldrig. Viktor visade aldrig någonsin nån svartsjuka gentemot Amanda. Han var världens gulligaste storebror. Inte kan det ha varit så lätt för honom alla gånger, men ändå tog han aldrig ut någon ilska på Amanda. Kanske därför som Amanda alltid avgudat honom så mycket också. Nu, när de är lite äldre, så är de som bästa kompisar.

Viktor var så pass lugn och mogen när Amanda föddes, så det funkade rätt bra. Om jag var trött på dagen och ville sova när Amanda sov, så fick Viktor titta på TV. Jag hade spelat in en full video med Teletubbies, som han älskade då, så den brukade han få titta på. Sen, när vi fick Disneychannel, så började han titta på det. Hemsk mamma, som använder TV:n som barnvakt. Sån är jag. Men jag behövde ju verkligen sova ibland. I början försökte jag få Viktor att sova med oss, men han slutade ju att sova middag när Amanda föddes.
    I övrigt så var det väl inget konstigt. Vi körde nog på rätt mycket som vanligt.

Ja, ibland så ... fast han var inte så jätte intresserad av att hjälpa till med henne. Men nog försökte jag få honom involverad.

Nu bodde ju vi i Sverige när Amanda föddes och där finns ingen park ... och de första pappadagarna är 10 stycken. Nu föddes ju hon veckan innan påsk, så vi var ju hemma allihopa till annan dag påsk ... och kanske även veckan efter. Men sen fick Viktor gå tillbaka till dagis igen och gick då 15 timmar i veckan (tisdag, onsdag, torsdag) och Peppe var pappaledig varje fredag det första halvåret. Det var skönt att ha honom på dagis den första tiden ... särskilt när hon krånlade så dant. Men sen, när Amanda var 4 månader, så fick Viktor sluta på dagis. Han ville inte längre och då tyckte vi han lika gärna kunde få vara hemma. Så då fick han vara hemma med mig och Amanda tills min mammaledighet tog slut.

Vi har ju inte haft så jätte tätt och tyckte inte det var nödvändigt med syskonvagn. Viktor fick börja gå och cykla mycket istället (på sin 3-hjuling). Sen hade jag en bärsele också. Amanda gillade ju inte att åka vagn, så då fick Viktor ibland åka vagn och Amanda fick vara i bärselen.
  • Emilia82

-ca1 år och 7 månader (J var ju 6 när Tuwa föddes,men hon är så mycket äldre och inte alltid här ju så skriver om C&T...)

- nej inte vad jag märk...men så var T ju så liten så hon minns nog inte tiden som hon var 'ensam'...

- de funkade bra, C somna vid halv 20 på kvällarna,så man kunde/kan natta henne före T osv. och tex gröt fick C först vid 10-11 på dagarna sedan,och sen när hon sov ute i vagnen åt T & jag lunch osv....funkade smidigare med alla rutiner än jag trott det skulle göra med 2 små:)

- T titta på när vi bytte blöja,hjälpte mata litegrann osv. sen gosas vi ofta (T blev så glad ibland tex om jag och C varit någonstans så hon visste ej hur hon skulle hantera lyckokänslorna när vi kom hem igen,så då kunde hon klappa C lite hårt tex,men då förklara jag att man kan kramas och pussas istället m.m. och de är gosiga med varandra )
    fortfarande vill T hjälpa till och är så gullig mot C,och tvärtom oj va långt detta blir....

-T började nu när hon snart ska fylla 3...så vi alla 3 va hemma ca ett år då?! tyckte T mest sku börja dagis halvtid så hon fick komma och pyssla/leka ute mer än vi hann med här hemma,är mycket som ska 'göras' med C ...mata,sova i vagnen osv,så kändes som man jämt måste säga åt T "vi gör det sen, sen när C sover" osv...och så tror jag det är bra när man är ca 3 år att 'öva sin sociala utvecklig' på dagis m.m.

vi har en beg. men använde den mest förra sommaren när min systerdotter var här...nu har vi en ståbräda åt T när vi ska gå hem från dagis osv...sku vi va rika sku vi säkert köpa en syskonvagn....men känns onödigt just nu..

• LindaMa

Garageänkan skrev 2009-02-19 20:28:02 följande:

Alla ni som har fler barn än 1:Orkar nån svara lite på några frågor?1. Hur gammal var stora när lilla kom?2. Blev det någon svartsjuka?3. Hur funkade rutinerna sen, bebisen har ju knappast samma rutiner som stora barnet?4. Har era barn fått vara med och sköta bebisen och hjälpa till om det funkat bra mellan dem?5. När har stora börjat gå på dagis/park (om den börjat gå igen) alltså hur många v var ni hemma allesammans?6. Hur har ni gjort med syskonvagn om det är ganska tätt mellan barnen?
    Tänkte sätta igång och svara men nu är det en liten som inte är riktigt nöjd så jag gör det i morrn i stället!
Svar på tråden Ålandstråd 8