Garageänkan skrev 2009-02-19 20:28:02 följande:
Alla ni som har fler barn än 1: Orkar nån svara lite på några frågor?
1. Hur gammal var stora när lilla kom?
2,5 år var Viktor när Amanda föddes.
2. Blev det någon svartsjuka?
Nej, det blev det aldrig. Viktor visade aldrig någonsin nån svartsjuka gentemot Amanda. Han var världens gulligaste storebror.

Inte kan det ha varit så lätt för honom alla gånger, men ändå tog han aldrig ut någon ilska på Amanda. Kanske därför som Amanda alltid avgudat honom så mycket också. Nu, när de är lite äldre, så är de som bästa kompisar.
3. Hur funkade rutinerna sen, bebisen har ju knappast samma rutiner som stora barnet?
Viktor var så pass lugn och mogen när Amanda föddes, så det funkade rätt bra. Om jag var trött på dagen och ville sova när Amanda sov, så fick Viktor titta på TV. Jag hade spelat in en full video med Teletubbies, som han älskade då, så den brukade han få titta på. Sen, när vi fick Disneychannel, så började han titta på det. Hemsk mamma, som använder TV:n som barnvakt. Sån är jag.

Men jag
behövde ju verkligen sova ibland. I början försökte jag få Viktor att sova med oss, men han slutade ju att sova middag när Amanda föddes.
I övrigt så var det väl inget konstigt. Vi körde nog på rätt mycket som vanligt.
4. Har era barn fått vara med och sköta bebisen och hjälpa till om det funkat bra mellan dem?
Ja, ibland så ... fast han var inte så jätte intresserad av att hjälpa till med henne. Men nog försökte jag få honom involverad.
5. När har stora börjat gå på dagis/park (om den börjat gå igen) alltså hur många v var ni hemma allesammans?
Nu bodde ju vi i Sverige när Amanda föddes och där finns ingen park ... och de första pappadagarna är 10 stycken. Nu föddes ju hon veckan innan påsk, så vi var ju hemma allihopa till annan dag påsk ... och kanske även veckan efter. Men sen fick Viktor gå tillbaka till dagis igen och gick då 15 timmar i veckan (tisdag, onsdag, torsdag) och Peppe var pappaledig varje fredag det första halvåret. Det var skönt att ha honom på dagis den första tiden ... särskilt när hon krånlade så dant. Men sen, när Amanda var 4 månader, så fick Viktor sluta på dagis. Han ville inte längre och då tyckte vi han lika gärna kunde få vara hemma. Så då fick han vara hemma med mig och Amanda tills min mammaledighet tog slut.
6. Hur har ni gjort med syskonvagn om det är ganska tätt mellan barnen?
Vi har ju inte haft så jätte tätt och tyckte inte det var nödvändigt med syskonvagn. Viktor fick börja gå och cykla mycket istället (på sin 3-hjuling). Sen hade jag en bärsele också. Amanda gillade ju inte att åka vagn, så då fick Viktor ibland åka vagn och Amanda fick vara i bärselen.