• Svar på tråden Ålandstråd 8
  • Garageänkan
    Svar på #479
    Hitta nån snäll tant som stickar åt dig

Det var lite kul en gång på jobbet när jag tyckte att en kille hade så fina vantar (hemmastickade lovikka) så sa jag att jag skulle vilja ha såna men svarta för det finns aldrig nån som stickar åt mig. Då kom han efter nån vecka med hemstickade lovikka i svart som hans mormor stickat åt mig 10 euro fick jag dem för. Det var sååååå gulligt tycker jag. Såna saker glömmer man aldrig Tyvärr försvann den ena vanten så jag får fråga nån annan stickande tant
  • Garageänkan
    Svar på #480
    Jag berundrar de som orkar och inte typ skiljer sig osv. En eloge till er verkligen!
  • LuMa

Garageänkan skrev 2009-02-28 21:11:18 följande:

Svar på #480Jag berundrar de som orkar och inte typ skiljer sig osv. En eloge till er verkligen!
    Det är inte färdigt ännu.
    Man ska inte ropa hej osv...
  • Garageänkan
    Svar på #483
    Det är klart men ändå... Som sagt, beundrar alla som orkar
  • LuMa

Garageänkan skrev 2009-02-28 21:16:32 följande:

Svar på #483Det är klart men ändå... Som sagt, beundrar alla som orkar
    Ja, det är inget jag kan rekomendera. Så mycket kan jag ju säga..
    Visst, bygg hus men hyr in folk som gör mycket.
    Det är liiite tungt att jobba heltid på dagarna, ha pressen på sej att bygget står och väntar och en familj hemma som också vill ha uppmärksamhet någon gång.
  • Garageänkan
    Svar på #485
    Jag har förstått det...

Vi är nog ganska glada över vårt hus som iofs behöver rustas men man kan bo här och ta lite i taget osv. För guben jobbar ju massor och jag har ju magen så jag skulle inte kunna hjälpa till, undrar om jag ens kan måla om i Ms rum nu när han byter eller om det är för farligt med alla ångor?

Hantverkare kostar ju massa pengar men vi tänkte försöka göra lite dealar med gubens vänner. Tex om nån som är bra på att bygga kommer och fixar vårt staket så kan han komma och fixa elen i huset/garaget eller så. Det finns ju alltid en massa el man kan behöva fixa... Badrummet vet vi inte hur vi skall göra med men gubens mamma och pappa fixade sitt själva och de är ganska rutinerade på det efter att ha byggt eget samt renoverat två hus så. Jag har ingen aning om hur man gör sånt så jag håller mig borta. Måla och tapetsera kan jag, och lägga klickgolv men inte just nu med ryggen som bråkar. Så om nån är bra på att kakla kök eller så så kan jag komma och måla eller lägga klickgolv eller fixa i trädgården eller nåt
  • Garageänkan

Gubens bror skulle fixa nya stuprännor åt oss i utbyte att vi kommer och hjälper till att måla hans jättehus i sommar. Bra deal tycker jag!

• LuMa
    Svar på #486
    Ja, det är jättebra att ha kontakter när det gäller sånt här!
    Talkor brukar funka bra också när det är nåt större på gång.
    Vi drog ihop lite gäng när vi skulle måla huset och garaget och det gick i ett litet nafs då. Det blev färdigt på två dagar och vi stod för mat och dricka under tiden.
  • Garageänkan
    Svar på #488
    Alldeles rätt, så skall det vara. Ibland förväntar sig våra husbyggarvänner och renoverarvänner att min gube skall komma som samarit och hjälpa dem utan att de ger något tillbaks. Som när vi behövde hjälp med flytt osv var alla bortblåsta fast de hade innestående tjänster så man borde skriva kontrakt med vissa

Min kompis Al gav mig ett presentkort på "några timmar av mitt liv" så jag utnyttjade honom att hjälpa till att renovera utedasset på stugan det var en bra present

Men mat och dryck ska man bjuda på om man har talka. En gång när jag skulle renovera köket så erbjöd sig några killar att göra det så jag köpte hem mat och öl och for på jobb. Det slutade i att de bara drack öl och slirade omkring och klottade färg i köket så man måste ju tänka på att alla inte klarar "frihet under ansvar"
    Och ge ölen EFTER att jobbet är klart hehe, men man lär sig ju me åren
  • Garageänkan
    Svar på #488
    Alldeles rätt, så skall det vara. Ibland förväntar sig våra husbyggarvänner och renoverarvänner att min gube skall komma som samarit och hjälpa dem utan att de ger något tillbaks. Som när vi behövde hjälp med flytt osv var alla bortblåsta fast de hade innestående tjänster så man borde skriva kontrakt med vissa

Min kompis Al gav mig ett presentkort på "några timmar av mitt liv" så jag utnyttjade honom att hjälpa till att renovera utedasset på stugan det var en bra present

Men mat och dryck ska man bjuda på om man har talka. En gång när jag skulle renovera köket så erbjöd sig några killar att göra det så jag köpte hem mat och öl och for på jobb. Det slutade i att de bara drack öl och slirade omkring och klottade färg i köket så man måste ju tänka på att alla inte klarar "frihet under ansvar"
    Och ge ölen EFTER att jobbet är klart hehe, men man lär sig ju me åren
Svar på tråden Ålandstråd 8