• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • Essi73

Moorn bejbs! Ser ut att bli en strålande solig dag idag också..
    Här är läget den samma, roade mig med att grovstäda igår och tänkte fortsätta med det idag, allt för att gfå igång en liten förlossning även om jag läste att icke-stress/ta-det-lugnt är det bästa. Slemproppen har iaf börjat gå, ett stort steg för mänskligheten *s*

Maja oj men.. vill säga en massa käcka peppande saker men jag kommer inte på ngt sånt sliskigt. Skittråkigt och minst sagt himla stressande med Skalmans jobb, surt är bara förnamnet! Tänk om det gick att trolla? Trolla allt till rätta, eller tja.. trolla fram en ny nice bil och de andra förnödenheter? Håller tummarna stenhårt för att det skall blåsa förbi som endast ett orosmoln och att allt ordnar sig till juni redan ! Och vad roligt att ni fick se en livlig parvel på KUB, lovely!!

Rossy *s* Tim rockar ju! Alltså, helt underbart att se deras personligheter, jag önskar fortfarande att jag ibland fick jobba bland dem - och naturligtvis bara ha lätta barn med inga bråk etc etc. Nej, de är helt underbara

Joffe hur gick röntgen?

JJ vad kul att se dig och höra om dina dagar, har tänkt på dig och undrat hur det har gått.

• FISK78

Maja: GRATTIS, underbart!!!

Godmorgon Här har vi haft den bästa kvällen/natten sen Olivia föddes efter 4 riktigt dåliga kvällar/nätter med skrik i 8-10 timmar i sträck... Olivia somnade för natten redan vid 21.30 (brukar vara runt 01.00) och vaknade bara upp för amning vid 00.00 och 04.00, HELT PERFEKT! Hon sov i vaggan hela natten oxå!!!

Igår morse åkte vi till akuten eftersom hon hade skrikit 12/17 timmar i sträck och oxå mest för att utesluta något annat än magsmärtor. Diagnosen blev som väntat svår kolik.

Så igår tog vi tag i akupunkturen och Olivia fick sin första behandling. Vågar ju inte hoppas att det ska ta bort koliken men hoppas iaf på lite lindring... Som sagt så skrek hon INGENTING igår kväll och var en lugn och harmonisk bebis. Helt UNDERBART!!!

Vi ska tillbaka på behandling varje dag nu innan helgen, hoppas detta MIRAKEL fortsätter!!!

Har inte hunnit läsa ikapp, ville bara meddela vad som hänt!!! Det var några av er som undrade!!! Går att läsa mer i min blogg!

• Meleah

Maja: Först ett stort grattis till ditt lyckade KUB! Fantastiskt!! Sen...det där med att bli min:ig så tror jag inte att det är tidigt i hennes ålder. Vilya blev det nästa direkt när hon började på dagis. Det tog inte lång tid. I början förstod hon nog inte utan härmade bara, men det var bara ett tag sen märkte man att hon fattade. Jag vet ju att det är en del i utvecklingen och alla barn hamnar ju oftast i den, men jag avskyr verkligen den. Som pesten. Vilya är ändå inte extrem, min kompis dotter liksom hamstrar alla leksaker när dom leker så till slut får inte Vilya ha något för det är bara hennes. Vilya är mer så att hon kan dela med sig. Men ändå...gaaaah, jag blir tokig när två små snuttar bara går runt och säger "min min" och sliter grejerna ur händerna på varandra. Jag tycker annars att jag är tolerant och kanske lite pedagogisk med det mesta, men det där har jag mycket svårt för..jag vet inte varför riktigt. Mitt mål i livet är att lära mina barn att vara generösa!

★ Vilya 070529 ★ Pl. Snitt 090715 ★
  • maja under eken

Men ÅÅÅÅÅ vaad underbart o läsa Fisken!!! Vad glad jag blir. D måste va himlen o ha en nöjd bäbis som sover sin välbehövda sömn o att ni får sova efter så mkt skrik. Jag har svårt att tänka mig att jag skulle klara av d ni går igenom. Ni e döstarka ju!

Tack goa Essi för support. Hittar du en trollstav får du gärna svinga den över oss..

kram så länge fr ett soliga Stortorget i Örebro!

Elvira - Livets Solstråle!
  • maja under eken

Tack Meleah! Du skrev samtidigt som jag höll på o knappra på mitt meddelande.

D här m "min" e jag väl inte så förvånad över. D var "Jag" som hon sa som jag blev så snopen över att jag glömde vad d handlade om. Men hon har bara sagt d en gång så d kan ju bara varit ett sammanträffande, så d gills inte riktigt

Kram, nu e d fikadags

Elvira - Livets Solstråle!
  • Kun

Hej alla
    (OBS gnäll-inlägg!!!!)

Jag är inne här och läser då och då men hinner aldrig responsa! Vilket känns aptrist!
    Vart tar tirden vägen?!
    Måste bara få komma in och skriva av mig lite (så ni behöver alltså INTE responsa eftersom jag inte gör det just nu...).

Jag har inte alls varit lika harmonisk under denna grav, har jättedåligt samvete för det (mest för bebbes skull då)!
    Jag har inte hunnit njuta alls!!!!
    Jag har börjat oroa mig för förlossningen - Jättemycket!!!
    Går och pratar med en barnmorska kring detta och jag får hoppas att det hjälper lite, jag oroar mig för konstiga saker såsom att dom ska sätta kateder på mig igen, att det gör så förbannat ont när dom ska känna hur öppen man är samt att jag oroar mig över krystvärkarna... och mycket mer...
    Vill absolut föda vag ändå och kan då och då få panik när jag tänker på att det kanske blir snitt...
    Jag vill ha full kontroll på ALLT!

Sedan så har jag varit dunderförkyld i över 1 månad och igår blev jag less och uppsökte läkare mest för min dunkande huvudvärk som jag har haft i 1 vecka, det visar sig att jag har bihåleinflammation så han skrev ut penicillin och kortisonspray. Jag är väldigt anti penicillin! Men nu är jag så jäkla less så jag tar vad som helst för att bli frisk!
    Vad var det mera jag skulle gnälla över?
    Jo!
    Är så jäkla less på att inte ha någon barnvakt i vår närhet! Undrar hur alla andra gör som inte har tillgång till barnvakt Man kan ju bli galen för mindre!
    Karln är bortrest och här är man hemma själv med en AKTIV och KRÄVANDE unge och  med min stora-grav-mage och trött hängig med dunk dunk i huvudet!
    Har dåligt samvete för att jag är borta från jobbet några dagar! Jag måste vila men känner mig som en skurk! Har lämnat M på dagis några timmar och även det har jag dåligt samvete för!
    När M är hemma har jag dåligt samvete över att han mest står framför tv:n och glor på Pingu eller snuttefilm! Han kan stå i flera timmat per dag!
    Fan vilken dålig morsa jag är!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Och jag ska ha 1 barn till! suck!
    På dagis säger dom att han är väldigt aktiv och det känns som att dom tycker det är jobbigt när jag kommer dit med honom!
    Är så avundjsuka på alla er som har lugna barn och som kan prata redan och göra andra duktiga saker. Det här är bara ett kvitto på hur dålig morsa jag är!!!!!

Mot sängen!

Det bästa en far kan göra för sina barn,är att älska deras mor
  • Minna72

Hej! Oj vad ni har skrivit sen sist! (Och för att ni inte skall undra så har Maja och jag haft sms-kontakt och bl.a. "pratat" om jobbsituationen (vilket är för j-t; M:s bror blev också plötsligt friställd här för ngn vecka sedan) etc.)

Fisk, jag blev så otrtoligt glad när jag läste om er lugnare kväll/natt! Hoppas verkligen att det håller i sig! Menar du att ni gjorde akupunktur igår? Och att lugnet som infann sig alltså kan ha berott på det? Isåfall är det ju kalas!

Essi - iiiiiiiiiiih! Slemproppsläpp! Hurra!

Måste lägga in nån kort kommentar om det där med språket eftersom jag ju haft kurser om sånt här tidigare. Har glömt en hel del och letade därför upp lite gamla föreläsningsanteckningar och det stämmer som Maja säger, att 'jag' brukar dyka upp senare. 'Min' kommer ju som ni säger ofta tidigt (särskilt om man går på dagis eller har syskon ) men vad gäller andra pronomen så kommer ofta t.ex. han/hon före jag eller du. Det där med jag och du kan vara lite knepigt för barnet eftersom det är beroende på vem som talar. Vi säger ju 'du' till barnet och 'jag' om oss själva, så det är inte helt lätt för barnet att greppa om de själva är 'jag' eller 'du'.

En annan fascinerande sak är att följa utvecklingen av negation: Ofta börjar det med att barnet skakar på huvudet när de vill säga att de inte vill något, inte får etc. Detta lär de sig ganska tidigt. Sen har det hos Öki (och samma princip brukar gälla för de flesta barn) gått över till att skaka på huvudet och säga "neeej". Öki gör så just nu ofta när han vill berätta för oss att han vet att en viss sak är förbjuden (dvs "mamma säger att nej det här får man inte"). Han håller t.ex. fram en snöboll och säger "äta mamma neeej" samtidigt som han skakar på huvudet. Imorse sa han för första gången "inte" samtidigt som han skakade på huvudet för samma betydelse (dvs "mamma säger att så här får man inte göra).

Aetti 26 mars 2007
  • Minna72

Oj Kun. Tänkte faktsikt på dig på vägen till jobbet idag.
    Jag tycker det låter som att du skulle må bra av att få prata med en kurator eller något liknande. Du bär på alldeles för mycket tankar och dåliga samveten (som du inte skall behöva göra). KRAM!

Aetti 26 mars 2007
  • förväntan

God morgon!!

Essi, vad kul med slempropp. Om du hade kommit igång, vill du fortfarande ha snitt eller pröva lite vag?? Ja snart är lilltjejen ute .

Fisk, vad underbart för er med en lugn kväll. Vad fantastiskt om akupunkturen hade så bra effekt på henne med en gång, och pipen . Vad tyckte hon om den??

Maja, grattis till fint KUB. Vad kul med en sprallig liten bebis.

Hej Meleah!!

Kun, vad jobbigt att du har så dåligt samvete hela tiden. Jag tror säkert att du är en alldelses helt fantastisk mamma. Men om du mår dåligt och oroar dig mkt inför förl kanske det är bra att prata med någon utomstående?? Vad jobbigt också med bihåleinfl.

Får kommentera mer senare, M rycker mig i armen . Ut i soleskenet!

• Essi73

Kun, kära Kun. JAG hade kunnat skriva allt det som du just skrev, i princip allt iaf.

-Bihålorna; fy för faaaan vad jag lider med dig!! Jag har just tillfrisknat från min, OM du börjar kräkas och ha dig se till att fort som attans kontakta läkaren och kolla om du kan byta pc. Jag åt "Amoxicillin" och kräktes som en gris.
    -Att sätta killarna framför tv:n för att man inte orkar, geee tell me about it. Nu är ju Boll en medgörlig och förtående liten varelse (ngt gott MÅSTE jag har gjort i mitt liv) som t.o.m. suttit och vaktat på mig när JAG har legat på soffan i sömndvala, alltså nästan sovit.
    -Att ha dem på dagis längre än vad samvetet anser är rimlig. Tell me, jag har Boll där till 15.30 och hade kanske velat ha honom till 16.00 när J jobbar för det ÄR tungt att vara preggo och ta hand om sitt barn.
    -Barnvakt... nej, det har vi inte heller och det är skittrist. Du vet ju min historia med min eminenta super-intresserade-(not)-familj.
    -Ha inte dåligt samvete Kun, ha inte det!! Du bränner bara ut dig själv om du skall hålla på att ha det. Nu har jag sen ett tag tbx förlikat mig med att jag inte orkar så det är lätt för mig att säga allt det här. Men förlika dig du med, man orkar inte vara käcka mamman nu, det går inte! Grav nr 2 är ingen lek, ingen av oss har upplevt något rosa skimmer och lull-lull.

Om du kan så sjukskriv dig. Jag kan inte nog poängtera hur mkt det gör för ens välbefinnande, jag ville inte först men inser nu att banne mig, detta är för så kort tid och det är INTE VÄRT det för 5 ynka ören att ränna till jobb, dagis, affär och Gud vet vad mer bara för att.. vad?? Ja, för vad bejb?? Vem skall vi bevisa VAD för??

Som en tröst så har jag inte hunnit njuta mer än kanske ngn timme var 3e månad av denna grav. Det slog mig IGÅR först att jag inte ens har funderat över Lillbollans fötter, jag har inte fantiserat/visualiserat hur det kommer att kännas att få henne på mitt bröst. Hur hon kommer att dofta eller kännas. Jag har haft fullt upp med allt annat skit rent utsagt att jag inte har hunnit. Så ha inte dåligt samvete, ha inte det!! Inget blir bättre utav det.

Kram till tusen!!!

Svar på tråden Minnas XI