• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • maja under eken

1: Du e tamejtusan ingen dålig morsa bara för att du e trött, orolig o sjuk!!!
    2: D e nog bara du som tar d som kritik när dom säger att M e väldigt aktiv. Ta d som en komplimang! Han e försigkommen o kommer klara sig bra i livet. TV:n när ni e hemma kan väl bara va bra, då får han ju varva ner ordentligt en stund. Dagis e ju kul o massa kompisar, klart han blir aktiv där! Kanske e d nån trött gammal dagistanta som längtar t pensionen som säger d m en suck som avslut. Men då e HON på FEL plats o inteM!!
    3: BLÄ för bihåleinflammation!! Jag gillar inte heller penicillin men nu verkar du verkligen behöva d o du äter d inte ofta så d kommer inte skada. Känn d braiga i att snart bli frisk. Då kommer orken o lusten ska du se.
    4: Jag tror alla som väntar/fått barn nr 2 känner igen sig i att man inte njuter alls på långa vägar på samma sätt som m 1:an. Man hinner inte o orkar inte. Men dom kommer bli lika älskade för d!
    5: Har ni nån kollega m barn som e runt 16-20 år o vill sitta lite barnvakt ibland? Har grannarna nåt barn i den åldern lr vill kanske grannarna sitta barnvakt om ni frågar? Många bara längtar ju efter att få ro om en liten en stund. Kan ni kolla på nätet lr tidning efter annonser? Sätta upp lapp på nåt gymnasie i närheten o söka "barnflicka"?
    Kan ni flytta närmare släkt som kan vara barnvakt o stötta er?
    6: Jag förstår oron inför förlossningen, nu vet vi ju vad som händer o hur ont d gör. Jag har inte heller glömt. Jag kommer nog oxå bli skraj när d närmar sig. Äv om jag hade en kanonförlossning som gick snabbt, utan att smärtlindring behövdes, utan kateter o tänger o saxar osv. D enda var att Virans hjärtljud gick ner lite nån minut som gjorde att jag blev rätt ordentligt orolig (i onödan). Prat prata prata om d, när d e dags tror jag du kommer känna annorlunda.

O du, jag har ett lugnt barn. Men hon e inte duktigare än nån annan unge o varf sträva mot att ha ett duktigt barn? Prata lär dom ju sig alla. Din M kör motoriken först o kommer klå Elvira på gympan m hästlängder Faktum e att jag själv önskar att jag pratade mindre o rörde mig mer...

Varmaste kramarna på dig!!! O du, jag VILLE responsa! Krya på dig!!

Elvira - Livets Solstråle!
  • Essi73

Kun igen, som Minna säger - prata med en kurator! Jag har min att tacka för att jag inte har gått under nu under dessa 9 månader. Super underbart att ha haft henne!

Minna jajamen en liten gnista av hopp har tänts hos mig. Sleeeeemproooooopp

Förväntan det blir snitt för mig i vilket fall, det skall mkt till innan jag går med på en vaginal variant

• maja under eken

Men usch va gråtmild man blivit sen man blev mamma, jag var d innan men värre nu. O sen m graviditeten som grädde på moset...

Elvira har varit på VC, hon har ff feber så jag ringde 1177 igår o fick tid idag. Skalman traskade dit o d visade sig att hon har öroninflammation. Inte konstigt d gör ont när hon hostar o att hon e ledsen en massa. Mammas lilla plutta!

Vet inte om tårarna stiger av lättnad f att dom hittat orsaken o fixat åtgärd lr om jag bara e överhopad av mamma-empati...

Så fånig man e! Lite öroninflammation e ju ingen katastrof. Hela vår familjs första öroninflammation, förutom Mormor som haft d en gång..

Tips om vad man kan locka m i matväg mottages tacksamt. Hon vill INTE äta o har inte gjort d sen i förrgår.. Drickar vatten på natten gör hon iaf. Lite sämre på dan men dock lite iaf.

• Kun
    Tack alla kloka! Ni hade ju inte behövt responsa, men är glad att ni gör det förstås
    Kloka svar från er! Tänkvärt!!!!!!! 

Jag skulle precis gå och lägga mig för att vila, då ringde dom från dagis och sa att M är sjuk (feber) så nu är vi 2 sjuklingar härhemma
    Nu sover han efter en gröttallrik och lite alvdedon, ska joina hnom snart

Vet inte om ni förstod det men jag går och pratar med en kvinna nu redan, motsvarande Aurorasamtal söderut, det ger mig mycket och vi pratar om mer än bara förlossning.
    Men det är även skönt att ni finns!
    En av orsakerna till varför jag sökte mig hit för länge sedan var just för att få ha någon att prata med och då hittade jag ju er till slut

Nu ska jag ta en filtallrik och en äggmacka sedan blir det vila.

Maja, Usch för öroniflammation!  Mattips från mig:
    Dryck - Proviva fruktdryck med mangosmak, M loves it! Bättre än saft och innehåller endast 5% socker!
    Att tugga på:
    Wasa delikatess, pålägg: "kalles färskost med räkor".
    Är M kinkig så slinker alltid detta ner!
    Krya på sig!
    Det bästa en far kan göra för sina barn,är att älska deras mor
  • cirkel

Kära Kun! Roligt att se dig igen, men tråkigt att du inte mår bra.
    KLART att du är en toppenmamma! Och det är lika bra att du vänjer dig med att det blir en del tv-tittande, för det blir det när lillan/lillen har tittat ut!
    Emma får se mycket mer på TV nu än innan.

Så jobbigt att mannen är bortrest. Jag kan säga att det är T som har tagit mest hand om E på kvällar, helgen och nätter när jag var gravid. Man ORKAR inte mycket när man har en stor mage, är gravidtrött och dessutom sjuk, så det så!
    Hoppas att PC gör susen snabbt!

Maja: Usch för öroninflammation... KAn man ha det utan att ha feber? Emma har ju varit snorig i 4½ vecka och hon drar sig lite i ena örat då och då. MEn det borde väl märkas tydligare?
    GRATTIS till KUB !

JOffe: Vad mysigt det lät med picknickkorgen! Och vilket bra tag Leon har om Eddie! Jag har bara låtit Emma hålla Sofia när hon har amningskudden runt sig.
    Hoppas att röntgen har gått bra idag!

Essi: Härligt med slemproppen! Då blir det lite spännande ändå! OCh kanske inte så lång väntan.

Vi vad på BVC idag och Sofia växer så det knakar. Snart spränger hon 4 kg.
    Passade på att handla lite gott också. Ska baka tårta till helgen och tänkte göra en med nougatfluff. Vet inte riktigt vad jag ska ha i det andra lagret.

• Joffe

då ska vi se hur mkt jag hinner skriva innan någon kräver min fulla uppmärksamhet

Kun.. Först o främst ska du inte ha ångest eller känna att du måste responsa, ibland har man ork o tiden att göra det!
    Jag hoppas verkligen att du får bra hjälp så att rädslan inför FL avtar eller att ni i så fall får fundera på det andra alt sättet att föda barn på.
    Jag kan säga att ganska lång tid under min grav mådde jag skit och Leon var dålig en del, sen när jag blev föräldraledig (innan Eddie var född) så började ju förskolan strula med tider och han var knappt där alls, då kan jag säga att han också såg lite mer på tv än vanligt!
    Vad ska man göra liksom?
    När väl bebisen är född så kommer det gå som en dans.
    Det där med barnvakt är inte lätt, tänker en del på er som inte har någon till hands, vi har ju mormor som granne och det kan inte bli bättre.

Vad bra Maja, nu kommer Viran krya på sig fort, det är så synd om de små bara.

Essi, det är nära nu   Min propp började ju släppa ett par veckor innan och sen natten till fredagen då E föddes så kom hela proppen (typ död råtta i holken)

Fisk

Nu piper båda men sist men inte minst, det gick bra i dag.
    Leon skrek som en stucken gris ett tag men sen låg han still, de gjorde undersökningen med ultraljud och det tog drygt 30 min.

• cirkel

Fisk: Glömde ju gratulera till att akupnkturen gav ett så lyckat resultat med en gång! Fantastiskt! Jätteglad för er skull!

• cirkel

Joffe: Vad gav undersökningen? Var allt bra?

• maja under eken

Proviva nobbades imorse, iofs jordgubb. Men d gillar hon egentl. Kruxet e väl att hon vägrar ta d t munnen o ge d en chans. Hon har bestämt sig redan.
    Mjukost ska vi köpa hem! D har dom ju haft på dagis o jag tror hon gillar d! Tack! Får köpa typ Wasa Delikatessbröd som e lite tunnare o mer lättuggat än "brunt knäcke".

Men visst borde matlusten komma så snart PC ger effekt o d borde vi räkna m att d gör inom ett dygn va? Har ingen aning.. 5 ml 3/ggr om dan vet jag bara..

Cirkel, vet inget om öroninflammation! Elvira har haft feber hela tiden sen i söndags. Rätt hög 39,6-40,2

Joffe, visst kollade ni njurbäckenet efter uvi:n? Minne som en fiskmås.. Lr d kanske e IQ, Guldfisk menar jag kanske..

Jordgubbsmousse cirkel? Fyller nån år? Vad ska du ha som topping?

Svar på tråden Minnas XI