• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • cirkel

Öz: Fy vilken hemsk upplevelse! Stackars M och dig! Jag känner igen det där med att man känner sig som om man ska misstänkt för att mishandla barnet pga alla blåmärken och skrapsår som de får...

Joffe: Vad kul med killen som du raggade upp! Roligt med en sån bra helg och kul att trädgården snart blir klar! Jag blev väldigt sugen på att göra snirkliga gångar här pga av reklam som kom i lådan, men det är inte aktuellt i år iaf.

Det här med sandlåda: Vi har köpt en, men jag funderar på hur man ska göra. Ska man gräva så att den blir djupare eller kan man bara ställa den på gräsmattan med presenning under?
    Och hur/var köper man smidigast sandlådesand? Hittade sand 25 kg för 50 kr. Det låter som att det blir rätt dyrt... Vi köpte en 1,2*1,2 låda med bänklock på K-rauta.

• Joffe

Öz    Vilken helg  M hade!  Tur att det gick bra!

Historien med hennes man är lite lustig, hon tog t o m över min halvdruckna öl den kvällen

Har ni gräsmatta är det nog bara att ställa den rätt på om man tycker det blir rätt höjd annars kan man gräva ner den lite.
    Sanden tänkte vi köpa på ett ställe här i kungälv som säljer div sten, grus & sand osv, där man man få precis den mängd man behöver och troligen blir det lite bättre pris, jag vet dock inte hur mkt en låda rymmer men det kan nog bli ett gäng säckar.
    Min syster byter & fyller på sand i kommunens sandlådor och de använder en sort som heter bakbarsand.
    Vi kommer slå på stort och bygga en låda som blir 3 x 3, ser framför mig ett gäng grabbar som rumlar runt i sanden och morfar har lovat Leon en stor grävmaskin så han behöver lite yta

Nu mot sängen

• maja under eken

God morgon!

Vilken rolig läsning Joffe bjöd på, så roligt m kompisen o "din" karl
    Såklart ni ska ha en bautalåda, ni har ju stooor tomt!

cirkel, ring närmaste grustag! Hemma har dom tröttnat på alla samtal om sandlådesand o åka ner o behöva öppna bommen så där har dom lagt en hög utanför bommen, så helt gratis kan man hämta ett lass. kalasbra! Köpa sand is äckar tror jag bara Stockholmare fr innerstan gör! Skoja ba, d e skitdyrt o helt galet o göra enligt mig. Låna en kärra o åk t ett grustag, kostar typ inget.

Vi grävde bort gräsmattan, la duk som vi häftade fast på insidan av lådan o sen stenar i höjd m gräsmattan runt om så vi slipper trimra runt när gräset växer upp. Den kändes superlåg när man satte den på gräsmattan, men när man skalat bort mattan o fyllt m sand (vi har så fullt att d e lite svårt o stänga)  så blir d kalasbra, räcker gott o baka både kakor o gräva gropar o göra vägar i!Öz! Fy farao vilken hemsk upplevelse!! Gissar att du ser en voltande M på näthinnan ff. KRAM! Hua hua!

Vi har haft en superhelg, trots att jag e lite trött på min torra karl... På lördan så byggde vi staket mot grannarna, ett lågt m bara två tvärgående ribbor, tryckt virke. Blir himla bra o hindrar väl barnen en liten stund fr o rusa ut på vägen... På eftermiddagen var vi, alla vänner på min sida o allas barn bjudna hem t ett par vänner. Vi åt grekiskt, barnen lekte o vi vuxna försökte hålla koll på vart dom var.. Mina föräldrar hämtade Viran på kvällen, så hon sov där o vi åkte hem missinassen. Så himla kul dag! ALLA i gänget kunde komma, sånär som på en kompis karl som e bonde o pga solen satt på traktorn hela dan... så 17 vuxna o 13 barn...

kram så länge, sitter i växel idag nu börjar d ringa som tusan..

Elvira - Livets Solstråle!
  • Nafrung

Haha Maja. Vi köpte sand på påse förra året!!! Och visst då bodde vi ju i Stockholms innerstad. Men jag tror den var lite billigare än 50 spänn. jag gillade den för att jag visste (eller kanske trodde ) att den var ganska så fräsch... Fniss! Nu ska vi ju fixa ny sandlåda, så vi får väl se vart vi ska hitta sanden i år....

Annars intet nytt på vår front. Jag har fått ryggskott och det hurts like hell om jag lyfter snett...

Öz. Stackars er. Vad jobbigt med fallen. Men vad skönt att allt verkar ha gått bra ändå! T fick ju också åka till sjukan när han föll huvudstupa ur spjälisen. Då röntgade de hans huvud, men allt såg bra ut. De trodde bara att han fått en lindrig hjärnskakning. Men jäkligt otäckt är det.

• maja under eken

Ja, den i säck e ju säkert tvättad o torktumlad o sånt... Klart d i påse måste va bättre...

puss på dig!

• Essi73

Heeej bejbs!

Flikar in med ett livtecken, det är galet fullt upp här hemma. Mest för att Luna är riden av någon slags skrikattacker vilka har i stora delar hållt i sig alla hennes vakna stunder så jag har inte orkat hänga här. Jag loggar in sen loggas jag ut och så loggar jag in och så loggas jag ut i en enda lång session *s*

Bortsett från skriken så är allt bra med oss. Boll är frisk igen men det skär i hjärtat att inte alltid ge honom det utrymmet jag/vi annars har gett honom. Inser att så ÄR det nu, så kommer det att vara och jobbar på att få bort det dåliga samvetet.
    Misstänker starkt att det var den här biten Pikku tyckte var jobbig (också).

Jag har lagt in ett par bilder till på Luna om någon är nyfiken

Har med handen på hjärtat knappt läst allt som har skrivits men hoppas innerligt att allt bara är bra med er alla!
    Nu promenad till dagis, vi köpte förresten en ståplatta till Bolls Bugga. Tummen upp säger jag!! Boll storgillar att åka "bräda", ser ut som värsta surfaren. Ifall ngn undrar så är det en "Buggy Board Maxi", hittade den på Babyland och sitter perfa på vagnen.

på er!

• maja under eken

Å GUUUD!!! Jag blir så bäbissjuk när jag ser så där helt galet söta ungar!! Så himla FIN hon e! Kortet m brorsan som ser SÅ stolt ut e oxå så fint! Nu låter jag nästan religiös.. Men herregud va fina ungar!

Jobbigt att d gråts så mkt, måste fresta nerverna helt galet. Jag har haft en tjej här ikväll som har varit helt knäckt o allt e bara FEL: NÄÄÄÄ; BILL INTEEEE!!!! pust... Hoppas lilla Luna snart inser hur himla bra hon har d o blir en nöjd liten tjej.

Jag somnade när jag nattade Elvira, måste sovit en timme o nu e d gröt i huvudet. Jag verkar inte vakna till, gäspar för hundrade gången nu. Tror jag ska natta mig på riktigt..

Vart e alla idag? D var ju nyss så bra fart på tråden, ho ho - kom tbax!

Puss o kram o godnatt!!

• cirkel

Maja: HÄR är jag iaf! Frågade grannen om var de köpte sand och fick reda på ett ställe alldeles i närheten där mankan hämta med släp. Vad smidigt att ni får hämta gratis!
    Vilken rolig helg!

Essi: Fy 17, stackars Luna och stackars er! Ska ni inte testa akupunktur?
    Vad bra att det funkade med ståbräda för er! Superfina kort!

Naffe: Krya på ryggen!

Emma har blivit omöjlig att ta med till affärer nu. När vi skulle köpa sandlåda berättade vi det för henne. Hela vägen dit gnällde hon "Emma köööpa låååda!" hela tiden. Väl där var det nära att vi inte kunde köpa ngn pga av henne eftersom hon var helt hopplös. Hon gråter/skriker, vägrar gå, springer iväg, sjunker ihop på golvet, vill inte åka vagn...

• maja under eken

God morgon!

Låter som de flesta ungar i denna åldern..

En grej som man gör hela tiden men som egentl e helt fel, d e o tala om vad vi ska göra snart. Dom kan inte referera t "snart" "sen" "efter vi gjort..." E d då nåt jättekul så hör dom definitvit bara just d vi säger, inte när. O sen blir väntan oliiiidlig för dom små.
    Likaså hör dom inte d vi säger först, tex: Nu ska vi äta kvällsmat, sen ska vi bada. BADA tjoar dom oftast då, om dom tycker d e kul... O sen blir matstunden nåt jättetråkigt, för dom vill bara baaada. O dom känner sig lurade av den som sa att dom skulle bada.

Elvira e likadan många gånger, orkar hon lr jag lr pappa ta konflikten så gör vi d. Annars smeker vi katten medhårs o tar den när vi orkar. Dom testar gränser som tusan nu, hur mkt kan jag göra innan mamma får nog? Dom vill bestämma mer o mer..
    Jag har inga bra tips på vad man ska göra, mer än o va konsekvent o försöka undvika de största fällorna. Typ ta rundan runt den där himla roliga helokoptern man kan få åka om man inte har tid lr pengar på sig..

Elvira e hemma m sin pappa idag, ögonfluss i båda ögonen kraken. Men hon var glad som en lärka när jag åkte

kram alla!

Svar på tråden Minnas XI