• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • Minna72
    Joffe skrev 2009-04-15 11:24:23 följande:
    Innan jag loggar ur .. Hej minna Vår förskola har stängt 4 veckor på sommaren och då blir de barn som måste ha plats flyttade till ett annat stället men sen är det bara stängt röda dagar.
    Hej Jogge! Ja det är ju vettigt och förståeligt, men hos oss är det alltså oftare än så.
    Aetti 26 mars 2007
  • Minna72

jag missade länken till nya VISP. Var är det de håller till nu?

Aetti 26 mars 2007
  • Essi73

*Skriver jäääkligt snabbt innan Damens radar slåss på *

Öz åååh vad jag käner IGEN det du beskrev, "vem skall man låta ramla" sammanfattar typ det vi genomlever här hemma. Jag har hört att det är detta som ingår i och kallas för "Tvåbarnschocken". Här är det "Vem skall jag låta skrika nu då" mellan varven. Luna är en tokkrävande dam, eller så upplever jag henne så för att jag inte har klurat ut alla hennes behov än. Hon är söt som socker men skriker värre än en sopran på Opera! Jag är säker på att vi snart hittar våra rutiner båda två och då låter vi oss själva ramla nästa gång *s*
    Vad härligt att höra att du mår bättre den här gången, så roligt

Förväntan åh Bolls utslag är väl.. bättre. Jo de är bättre, 2-4 minikoppor som inte har skorpat sig än. Retar gallfeber på mig. Tydligen så är det ett helt gäng barn på hans avdelning som har fått koppor och vissa har det så hemskt som triljooooners koppor, runt ögonen osv osv. Så i det stora hela har vi kommit "lindrigt" undan.

Joffe naj, diggar inte L dagis?! Gud så olika de är de små. Du måste verkligen lyckas med det bästa när du har hand om dem båda hemma. *Imponerad* och vill genast gå kurs hos dig!

Minna hur är det med ryggen?
    Dagis här, jo vårat är stängt under Påsk & Jul och såna högtider. Under kommande sommar är det Bolls dagis som kommer att vara öppet, så områdets dagisbarn kommer att gå där tillsammans med tillhörande personal. Bra och dåligt, bra för han får gå på sitt dagis men det är inte säkert att hans fröknar är där hela tiden (de måste ju också ha semester).

Här är det smått panik- och kaosartat ännu. Luna har en benägenhet att skrika skrika skrika för att hon får för sig att hon inte vet hur man gör när man skall somna. Så fort hon har ätit och skall somna gott så kommer ariorna igång. Ibland misströstar jag och undrar varför vi inte kan få lugna normala ungar som alla andra (vilka nu "alla andra" är) som äter och sover. Nej då, vi får skrikbarn som är bärfisar och vi blir alldeles handlingsförlarmade typ. Känner mig, liksom Joffe, som sämsta morsan i Sthlms'området och blir frustrerad för jag vill SÅ jävla gärna bara vara lugna mamman istället. Sen får jag dåligt samvete för att jag beklagar mig. En ond cirkel.

• maja under eken

Hej på er!!

Jag har haft en ledig dag m Viran på landet. Vi åkte t kompisar m kor o oxar o kalvar o hund o traktorer - WOW! Korvgrillning o sandlåda o annat roligt.

E d nån som vet dagsläget m Olivia o Fisk? Blir så orolig f hur d e m orken, jag hade inte pallat hälften.

Elias e ju helt galet fin, så söt!!! Fint namn oxå! Men allra gladast blir jag av o höra att du mår så mkt bättre denna gång Öz, så underbart, d e dig väl förunnat!

Grattis Jyväskylä (säkert minst ett ä för lite...)!! Roligt m bankett o snygga karlar i kostym!!

Jag var ju magsjuk förra veckan o innan dess var jag ju förkyld o dynghes o före d var jag oxå sjuk m snor o sånt o före d influensan o före d magsjuk o sen e vi tbax ända t januari.... Nu har jag superont i halsen o har känningar i bihålorna........
    HALLÅÅÅÅÅ!!!!!!!!!! D här e ett skämt, d kan inte va sant att man blir sjuk en gång i veckan!? Jag hinner va frisk i 4-5 dar innan d e dags igen...

Jaja, jag tror inte jag blir däckad så jag måste va hemma iaf. O sen e gravidillamåendet som bortblåst! Samma vecka som m Elvira. Välkommen v17 säger jag! 16+6 kände jag rörelser m Virus, 16+4 e jag idag.. Jag har nog känt lite fjärilar o ev nån buff samtidigt som jag spydde i tisdags, men d kunde ju lika gärna varit upprörda tarmar efter ett antal kräkningar o rännskita... Men jag räknar d inte riktigt, jag hade säkert känt Elvira då oxå om jag visste hur d kändes, så jag räknar fr tydliga buffar..

Fick ett roligt samtal igår m en överaskning! Vi tävlade i Trygg Hansas monter på mässan i Karlstad o igår ringde dom o sa att vi vunnit! Vi vann entré t Kolmården o delfinarie, minns inte om d var nåt mer. D kommer så himla väl t pass m Skalman som e going to be arbetslös o jag på mammapenning. Vi ska t Kolmården m mormor o morfar var d redan tänkt. Äntligen vinner man en gång!!

Elvira - Livets Solstråle!
  • cirkel

Grattis till vinsten, Maja! Vad roligt!

Minna: Wow, bankett, kul!

Labi: Oj, jag avundas INTE 40 grader... Tur att ni har pool! Vad roligt med en ny bästis som dessutom har en bästis till Adam!

Joffe: Vi har Trygg Hansa. Vilka idioter som vägrar försäkra Eddie! Tråkigt att Leon är så negativ innan han kommer till dagis. Han kanske har superkul där, fast han inte vill avslöja det?

Förväntan: Håller tummarna för ett bättre BT imorgon. Jag var också trött under graviditeten, det kanske blir så när man redan har ett barn? Har du kollat sköldkörteln?
    Jag får fortfarande äta medicin för den, ska boka tid hos VC för att kolla värdena igen.

Essi: Kan det vara så att L har gaser i magen? S har fortfarande det, men hon har inte lika ont nu när vi börjat med Sempers magdroppar. Började dessutom med Minifom idag efter råd från BVC. Gaserna stör henne när hon ska sova på dagen.
    Det dröjde ett tag innan jag kom på att hon hade så ont i magen.
    Hoppas att ni hittar nyckeln till L snart!

Naffe: Prata du med din BM. Hoppas att det blir som med Öz att du kommer att må mycket bättre denna ggn.

Sen en helt otrolig länk. Titta även om det är 7 minuter långt, man får sig en överraskning.

• maja under eken

WOW WOW WOW!!! Jag har sett Les Miserables i London o den e så vacker o hon sjöng låten helt galet bra! D trodde inte ögat direkt..

Jag avundas 40 grader, shit va skönt! Jag fryser jämt o ständigt o alltid för jämnan! Vad himla roligt att du hittat en bästis Labi!!!

cirkel, Virus sandlåda e oxå liten. Sån liten billig m lock fr k-rauta. Tycker inte d behövs en gigantisk. Den e 1,20*1,20

Joffe, vill dom inte ens försäkra honom efter öronen e kollade? Va säger andra bolag? Ska man verkligen ha en helt prickfri unge f o få den försäkrad, va e d för jävla system!? Nu blir jag lite arg på TH som nyss låg bra till...

kram

Elvira - Livets Solstråle!
  • ProPPens

Flikar in lite i försäkringspratet...

Många bolag är super kinkiga när det gäller minsta lilla... Vi har Salusansvar för Ve o dom har satt "klausul" för problem med hennes ena tå som sitter lite konstigt! Det upptäcktes ju redan på förlossningen o står i hennes journal, alltså vet dom om den o vill inte ge ersättning för problem som uppkommer av den. Jag själv har likadant i min försäkring angående mina eksem... Så jag gissar det är samma för dom flesta bolag. Man ska helt enkelt försäkra bebisen i ungefär samma sekund den är ute, så man inte får något i journalerna som kan ställa till problem!!! Har läst om föräldrar som itne fått försäkra sina barn för BVC tex skrivit lite torr i huden... Kul va?!

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. Thats why we call it the present.
  • FISK78

Tack för respons allihop Ni är såååååååååå bra!!! Har bara inte hunnit in med rapport ännu.

Det är bättre med oss alla, Olivia är bara hostig och lite snorig nu och jag går på antibiotika för bihåleinflammationen. Så sakta men säkert försöker vi komma tillbaka till verkligheten igen... Detta var en pärs utan dess like - IGEN! Olivia har dessvärre tappat en del i vikt, eller snarare inte gått upp något vilket inte är så bra eftersom hon är så liten ändå. Men jag ammar så ofta hon vill, mer kan man ju inte göra...

Olivia har JÄTTEONT i magen igen, kan det vara pga antibiotikan jag äter? Någon som vet?

Kramar till er alla, hinner inte skriva mer nu... Är ensam med barnen, Mr D jobbar kväll. Har sövt om Olivia sååååå många gånger ikväll Och två nätter nu så har hon vaknat ca 1 gång/timme och mellan dess viftat med armar och ryckt... Måste vara magen för det kurrar och bubblar därinne, suck!

Kommer snart in igen...

• cirkel

Fisk: Om du orkar får du gärna tala om vad det är för mat som du ska undvika. JAg tänkte försöka undvika en del för Sofia har massor av gaser i magen också...
    Skönt att det ni är på väg upp till ytan igen. Stackars lilla O som har så jobbigt. Kanske ett besök till hos akupunktören hjälper?

Maja: Ja, en sån sandlåda är det vi har tänkt oss. Hur mycket sand behövde ni till den?

Natti! Jag är supertrött för natten var inget vidare, massa mer amning mot vad det brukar vara.

Svar på tråden Minnas XI