• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • Joffe

Hej

Det där med försäkringen kommer jag väl banna mig själv för länge, det blir väl till att ringa runt för att kolla alt.

Özlem skrev 2009-04-16 12:56:12 följande:
    Jag tänkte igår kväll hur overkligt är det inte att plötsligt är vi en/två barns föräldrar. När hände det här?Så fort tiden går.
    Den tanken slår mig titt som tätt

Rossy, härligt att vara höggravid såpass länge

Maja, visst är deras idéer alldeles underbara

Dagens besök blev väl inte heller helt lyckat, gjorde mätningar i nästan 2 tim och efter det gick vi till läkaren, hos läkaren satt även en psykolog med.
    Läkaren förklarade i alla fall testres och E har en måttlig nedsättning på höger öra o en lindringare på vänster, detta innebär nytt test om ca 1 mån och om det visar samma så kommer han få hörapparat snarast för att inte missa något.
    Vi ska även till en hörselpedagog, psykologen erbjöd också samtalshjälp men jag avböjde.
    Han proppsade dock på att i alla fall ha ett samtal så kunde jag få slippa sen, jag kanske ändrar åsikt.
    Det känns just nu mer jobbigt att det ska åkas ytterligare turer utöver de jag gör med barnen till sjukhus och det stressar mer än hjälper.
    Läkaren "förvarande" lite att detta skulle bli en lång resa.
    Det är ju bara att hänga med, jag har ju lovat Eddie att morsan ställer upp på allt! (för L också såklart)

Nu ska jag försöka njuta av helgen, ska få besök i morgon av en gammal kamrat som ringde i går, vi har ej setts på 1½ år.
    Häromdagen ringde dessutom en barndomskamrat som jag även var tärna till på deras bröllop, vi har ej setts sen de flyttade till Dubai för över 4 år sedan, nu bor de på tjörn så vi ska dit på lörd kväll, hoppas det blir trevligt!

Sorry, blev lite ego
  • cirkel

FISK: Tack så mycket för svaren! Du får gärna dela med dig av länkar!
    Sofia tycker iaf om minifom, hon tystnar och smaskar i sig.

Joffe: Hoppas att undersökningen gick fint idag och att Eddie har fått ok-stämpel.

Emma har också undantag för torr hud och mjölkallergi (som hon aldrig hade) i sin försäkring. Vi har nyss skickat in papper för att bli av med allergibiten.

Nu är jag supertrött... Kram på er alla!

• cirkel

Joffe: Usch vad tråkigt att det inte gick helt bra. KRAM!

• Joffe
    cirkel skrev 2009-04-16 20:42:59 följande:
    Joffe: Usch vad tråkigt att det inte gick helt bra. KRAM!
    Tack

Undrar om minifom är godare än sempers?
  • Rossy

Vad tråkigt med E´s små öron . Samtidigt bra att det går att upptäcka när bebisen fortfarande är så liten att han får de hjälpmedel som behövs på en gång. Vad menade läkaren att det blir en lång resa? Ska det undersökas om det går att operera?
    Det är klart morsan (och farsan) ställer upp för kidsen med allt de behöver hjälp med här i livet. Även om man får tycka att det är jobbigt, stressigt och eländigt i största allmänhet.
    Nu håller vi tummarna att E´s långa resa med familjen resulterar i ett par öron med riktigt bra hörsel .
    Bra inställning att njuta av helgen , vad roligt att du ska träffa gamla, goda vänner.

Maja, sköldkörteln är inte jag . Vem ska kolla upp den?
    Och visst är de coola med sina bestämda åsikter. Bara en sån sak, vart grejerna ska stå på bordet .

Den här höggravidgrejen är inte så lattjo måste jag säga. Idag har jag dammsugit och fixat lite här hemma på kvällen och jisses vad kroppen värker nu. Jag har ju ändå 12 veckor kvar för tusan. Var ska detta sluta??!!

• Essi73
    Joffe skrev 2009-04-16 20:50:44 följande:
    Tack Undrar om minifom är godare än sempers?

Minifom och Sempers är 2 olika preparat. Minifom tar sönder gasbubblorna medans Sempers är goda bakterier för magen. I vuxen jämförelse; Minifom är typ som Samarin och Sempers som Bifilus.
    Smaken däremot vet jag inget om, Boll stordiggade Minifom, Luna mest grimaserar

Vilken jäkla klippa du är Joffe, så klockrent du "Klart att morsan finns där för Eddie", så KLOCKRENT du! Finns det ngt som däckar dig?? Jag säger det igen, du är en klippa!
    Hemskt tråkigt att höra att testerna blev som de blev och jag tänker inte kackla ngt om "Meningen med ditt och datt" utan jag säger bara; läckert att det finns hjälpmedel till så små och ni är fantastiska hela bunten!

Mitt inhopp blir inte längre än så, jag skall bege mig i sänd nu nu nu ty J jobbar och jag alone with the kids. Första natten själva, uj uj!

på er!!

• Joffe

Labi skulle kolla sin sköldkörtel

Jag vet såklart att alla skulle göra samma sak för sina barn, det var mest tankar på vägen hem i bilen och att jag och pratade med E och det var då jag sa så till honom... klart vi fixar detta grabben, morsan é här  (men det kommer en räkning på div utlägg)

Man ska verkligen vara glad för att de införde screeningen 2007 och att detta upptäcks i tid.
    Just nu försöker jag få min bror att ställa upp lite, skyller nedsättningen på honom eftersom det oftast är ärfligt och trol var hans hörsel också dålig redan från födeln.

Ang resan så vet jag inte exact vad hon menade men kan tänka mig att hon menar att detta är inget man fixar bara sådär utan att det kommer bli en process under lång tid.

Min knepiga fråga om smaken berodde på att jag gav nämligen L några droppar semper och han höll på att kräkas

Essi, hoppas din natt blir bra! Sover Mio bra nu eller är det lite oroligt?

Rossy inte dammsuga, lättare att plocka upp råttorna med händerna när de är större.... säger pedanten joffe

• Serendipity

Apropå försäkringar så blev Teodor bara olycksfallsförsäkrad genom Trygga Hansa eftersom de inte beviljade resten av försäkringen då han kräktes så mycket första året (omogen magmun och mjölkproteinallergi första 18 månaderna).

Han är fortfarande bara olycksfallsförsäkrad, i journalerna står det ju fortfarande inte att det är "bra" eller "avslutat" och när jag frågade läkarna menade man att så skriver man inte.

• Nafrung

Joffe. Så trist me E:s öron. Men som tidigare nämnts så är det ju bra att han kan få hjälp och hänga med som alla andra redan från bärjan. Men man hoppas väl på en bättring vid nästa test så klart. Och självklart är du en stålmorsa!!

(Kan säga att jag INTE var nån stålmorsa när Ts lilla hjärtfel kostaterades, jag grät fasiken en flera veckor TROTS att läkaren sa att det fanns en bra chans att det skulle växa bort och att han troligtvis aldrig skulle lida av det... Jag vet så klart att det inte är jämförbart med E:s öron, men det ÄR svårt att höra att det är nåt som är lite på tok...)

Det var Labi som skulle kolla sköldkörteln och jag med. Har tagit blodprov men inte fått svar. Har dock mått skit skit skit idag, så jag undrar lite var svaret blir... Först är jag så trött så jag tror jag kan svimma och sen kan jag inte sova.... vad är detta?

• Minna72

Joffe, trist att höra om Eddie, och jag förstår att det känns tufft med extra resor och annat. Men OM det är till ngn tröst, så är jag född med måttlig nedsättning på båda öronen. Detta upptäcktes inte förrän jag var 4 år (man hade ju inte lika fina mätinstrument då) och jag fick hörapparater först vid den tiden. Trots detta har jag klarat mig fint i livet och jag är säker på att Eddie kommer att få hög livskvalitet trots nedsättningen. Kramar!!

Angående 2-åringar. Håller med om att det är en underbar ålder. MEN, trotsåldern har gjort inträde här med dunder och brak. På dagis igår vägrade han reolut  att ta på sig kläderna när de skulle ut, så till sist fick han "som han ville", dvs stanna kvar inne. Men efter en stund insåg han ju att det kanske vara smartare att trots allt ta på sig kläderna och följa med ut... Samma sak hände sedan på e.m. Och inatt ville Öki ha mjölk kl 02.30 och när jag förklarade att det var natten och det inte skulle bli någon mjölk blev han rosenrasande och skrek nåt vansinnigt av ilska.

Härliga trotstider stundar...

Aetti 26 mars 2007
Svar på tråden Minnas XI