• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • förväntan

God morgon!!

Maja håller med om att det blir svårt för de små med snart. M är på dagis och vid frukosten pratade vi om dagis och sedan hängde han på dörren med skorna på i en halvtimme innan vi kunde åka . Försökte avleda med bilar ock traktorer, men det ända han ville var att åka till dagis. Men det är så kul att de har en egen vilja och visar vad de vill.

M har haft en jobbig period när han vägara att ta av sig kläderna och blöja. Har varit så jobbigt att byta kläder morgon och kväll, och blöjor att gå ut och komma in, . Men nu är det som tur är bättre.

Minna är det idag mötet är?? Hoppas allt kommer att kännas bra efteråt.

Är så trött i hela kroppen. Fattar inte hur jag ska orka samla ihop mig och jobba i em och imorgon. Ska till dr på tors och nu hoppas jag verkligen att jag blir sjukskriven. Har bara drygt 1,5 v kvar att jobba innan Hp på 50%, men tror ärligt talat att jag inte kommer fixa det Känner mig helt tung och trött i hela kroppen och har fått en hel del s-dr så fort jag går på jobbet.... Bläää!! Och imorgon åker C iväg utomlands i 2 v.....

• Minna72

Tittar in och berättar att mötet var på morgonen och gick bra. Berättar mera när jag hinner!

• maja under eken

Hej!

Va skönt Minna!! Ser fram emot o se dig mer här när du hinner

Ja, d där m byxors o blöjors vara lr icke vara... Djiiiises! BYYYYYYYSAAAAA! Ylar hon när man tar av... O sen när man ska ta på, då var d visst himlabra o va utan: NÄ, bill inte byyyyssaaaaa!!! NAAAAAAKEN!!

D låter väldigt jobbigt förväntan. Tror du att du måste gå tbax o jobba 50 lr hinner ni få nytt besked på om du får hel hp? Vart ska C? va lyxigt f honom o va jobbigt f dig! Kram!!

Elvira - Livets Solstråle!
  • Mirren

Minna: Vad bra att ni fick ett givande möte! Ser precis som Maja fram emot att höra mer om detta .

• cirkel

Maja: Det har du rätt i att de har svårt med att förstå tid. Emma förstår dock "sen" och brukar kontra med det när vi vill att hon ska äta ngt och hon vill äta ngt annat först.

Blöjbyte och påklädning är ingen favorit här heller. Man får lirka med henne. Byxorna kan hon ta på själv om man hjälper henne att dra upp dem över baken.

Hon säger mycket "jag kunde själv" nu, fast hon säger det innan hon har gjort något.

Minna: Skönt att det gick bra! Ska bli roligt att höra om det. .-)

Förväntan: Hu vad jobbigt med sd och trötthet. Hoppas att det ordnar sig så att du inte behöver jobba mer.

Sofia har börjat komma in en del rutiner nu, hon sover 4 timmar mitt på dagen och lägger sig kl 20. Tyvärr upptäckte T igår att hon har glömt hur man använder nappflaska. Jag var iväg för att köpa lite blommor till trädgården mm och hade sparat ihop en massa mjölk. Hon fick inte i sig många droppar och när jag kom hem var det maratonamning.

• maja under eken

Ja, d ska ideligen klä på sig o klä av sig. Hon kan hålla på i över en halvtimme. D kan bli flera mössor o tröjor o pappas kalsonger, ja allt hon hittar... D ligger just nu mer kläder utspritt än leksaker. O skor! Skulle plocka undan vinterskor, men vips låg dom lite varstans på nedervåningen.. Hon grejar så hon blir svett o stönar högt o dreglar, så koncentrerad e hon..

Hoppas Sofia lär sig flaskan snart igen, jobbigt om hon inte får i sig nåt när du får pysa iväg en stund.

• Joffe

Vad kul att höra hur alla barnen är och vilka exter de har för sig

Toppen att M trivs på sitt dagis och verkligen vill åka dit Förväntan
    När jag lämnade L i går var han nästan panikslagen och vägrade ta av sig kläderna, fröken fick ta av honom efter en stund när han lugnat sig, det gör ont i mitt hjärta att lämna honom, det går dock över efter en stund men i går var han som värst
    Jag hoppas verkligen att det är åldersrelaterat eller har med den nya situationen att göra och inte beror på att han inte trivs.

Cirkel, vad bra med lite rutiner!

I går hade L ett utbrott på ca 30 min då han bara skrek, han ville att jag skulle köra runt min fars ladugård med bilen när vi kom hem från förskolan men det kan man ju inte hålla på med Skrek så han nästan kräktes, vilken dramatik

Detta var mina 3 min av egentid, Leon vaknade!

Återkommer

• Mirren

Cirkel: C har aldrig tagit flaska - han visste inte hur man skulle suga (eller så ville han inte, vad vet jag). Min man kom då på att han kunde klämma på nappflaskan så att mjölken sprutade in i munnen på C, det fungerade okay. Det krävs ju förstås att det är en "mjuk nappflaska" men det brukar nappflaskorna som hör till mjölkpumpen vara. Kan vara värt att testa. Sedan kan man ju alltid testa pipmugg, om inte nappflaska fungerar. Som parantes vill jag också säga att jag tror att man kanske inte behöver vara fullt så orolig för att "slå ut amningen" som man ofta får höra. Jag använde till exempel inte nappflaska, tvättade inte brösten med tvål och använde inte parfym det första halvåret. Kan bara konstatera, så här i efterhand, att när vi slutade amma vid femton månader så krävdes det betydligt större åthävor än så.

• Minna72

Inte helt enkelt att sammanfatta diskussionen på dagis idag men det blev ju ganska klart att mötet inte var tänkt som nån slags "katastrofmöte" där de ville "tala föräldrarna (dvs oss) till rätta" som jag lite kände det som i fredags. Grejen var väl också att det var M, och inte jag, som var med vid hämtningen i fredags och alltså inte själv hade pratat med pedagogerna som ville att vi skulle ses.

Vi hade turen att få prata med den pedagog vi känner mest förtroende för och det kändes bra. Dessutom visade det sig att alla barns föräldrar kallas till sådant här möte under våren och i vårt fall råkade denna kallelse sammanfalla med att Öki ändrat beteende på vissa sätt.

Just det att han ä-n-d-r-a-t beteende var viktigt att höra, och inte att han skulle vara en generellt knepig unge eller så. Det var alltså särskilt under förra veckan som han varit svårare att hantera än vanligt. Det gällde bl.a. att han blev fruktansvärt arg om han ville att ngn pedagog skulle komma till honom eller göra som han ville och de inte gjorde det. Eller om de gick sin väg när det inte passade honom. Han hade också börjat med att inte vilja sitta kvar i "pottrummet" om pedagogen gick ut för att t.ex. hjälpa ngn annan (Öki hasade helt enkelt ut ur rummet med pottan inunder till det rummet där pedagogen gått ). Det där att han blir arg när vi inte kommer eller inte gör som vi vill händer ju hemma också. Vi kunde tillsammans konstatera att det är "en bestämd liten herre" vår Öki. Däremot hade han varit argare och även gnälligare än vanligt under veckan som gick (bl.a. vägrat klä på sig eller samarbeta vid utgåendet) och det kan vi ju se som en 2-åring som vill visa vart skåpet skall stå. Jag märkte också under veckoslutet att han sov oroligare än normalt och i sömnen ropade efter mig (och efter borrmaskinen ). Öki varit extremt mammig på sistone, och som pedagogen sa idag, så är mamma ofta extremt viktig för 2-åringen. Och, simsalabim, jag var ju i Spanien på resa med jobbet i tre dygn söndag-onsdag, så det kan ju hända att jag åkte bort vid en väldigt känslig tidpunkt!

Hon berättade också att Öki kan vara en vilding, men också leka väldigt lugnt och eftertänksamt. Tydligen är en favvolek just nu att "stoppa in ved" i "vedugnen" till "bastun". Sann finne det där... och sedan finns det en 4-årig tjej som tycker Öki är så himla söt att hon bara måste komma och klappa honom på huvudet flera ggr per dag. Då blir han irriterad och föser bort hennes hand.

Summa summarum var väl "larmet" i fredags överdrivet, men det gav oss (pedagogerna och oss) en möjlighet att diskutera och prata om vår lille Öki och även om rutiner. En konkret följd har ju också blivit att vi återgått till mer fasta matrutiner hemma, så att vi alltid sitter vid köksbordet och äter och inte sticker till honom småsaker att äta hela tiden.

Nu återstår det att se hur dagen idag har gått. De kommer just och hämtar mig från jobbet och Öki har nåt roligt att se fram emot: M skall ta honom till biltvätten!

Kram på er alla!!

• maja under eken

Ojojoj, e han så skitig ungen så d e biltvätten som gäller!!

Tycker d lät som ett himla bra möte, skönt o reda ut lite ? fr allas sidor.

Jag väntar på att vi oxå ska besluta oss för att bara sitta vid matbordet. Jag varnar f att min mage inte pallar o tryckas ihop när vi ska äta vid soffbordet men jag får inget gehör alls. Har en karl som tycker d e värt att jag kan äta mindre o en unge som gör dsamma o springer runt... Bara han får glo på tv..

Joffe, d låter som om Leon har d rätt tufft nu. Många förändringar på samma gång. Hoppas han finner sig till rätta på dagis o att d lugnar ner sig snart. Tror helt klart d har o göra m nya dagiset o nya brorsan. Du får boka av lite egentid m honom o bara köra runt runt runt garaget lr vad han nu villl göra

Kram alla!

Svar på tråden Minnas XI