• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • Minna72

Joffe, låter som L är av samma 2-årsvirke som Öki! Alltså detta med att skrika om man inte gör "absolut nödvändiga saker" som att köra runt ladugården...
    Vad gäller dagiset är jag ganska säker på att det är en kombination av nytt dagis, ny situation och 2-årsålder. Det blir bättre, helt säkert!

Maja, kul med Virans klädaffär (eller nåt)! Pappas smutsiga (urk) kalsonger har dragits på här hemma också... Och biltvätten ja, har jag glömt berätta att Öki ÄR en bil???

Cirkel, trist med flaskan. Men om hon har tagit den en gång så kommer hon kanske snart på igen hur det funkar?

• maja under eken

Nu ska jag slutbetala resan som morfar, jag o Virus ska göra i juni. Cala d'Or på Mallis ska vi till, verkar va så himla mysigt område m massa grönt, många pooler, lekparker o många olika stränder. O lite värme!

Ska bli så roligt o skönt! För fy tusan va kallt d har varit sen helgen!! Brrrrrrrr!!!!

Minna, Viran e smart nog o riva ner de rena kläder jag lagt på trappen för att de ska tas m upp nästa gång nån passerar... Fast fick hon tag på de smutsiga skulle nog dom oxå åka på...

Börjar jag bli gammal? Sätter ofta på Go'kväll när d inte finns nåt bättre på tv o slappa framför såhär dax... Tantvarning i kvadrat!!!

Kram

Elvira - Livets Solstråle!
  • Essi73

Hallå sötisar !

Hoppar in som hastigast och tackar er hjärtligt för alla fina ord om Luna ! Jag blir så glad och stolt(are). Önskar verkligen att jag hann svara er alla var och en men jag inser mig besegrad på den punkten.

Luna skriker fortfarande, jag vägrade in i absurdum nästan inse eller tro att det är/var magen men jag får nog inse mig besegrad där också. Det finns nog inget jag inte har testat än och ändå kvarblir de värsta skriken. Ett par har jag fått bot på, tjejen har olika skrik till allt, men när hon sen river frenetiskt med armarna så ÄR det ju för att hon har ont.

Boll skrek ju lika mkt han, bara det (bara och bara..) att Luna skriker än högre och sen är jag mer ensam med henne än vad jag var med Boll då J var hemma hans 12 förta veckor. Känner mig lagon ensam i det här kaoset nu..
    Har bett Fisk om nr till akupuntören så det blir nog en tripp dit för oss också, så här kan det inte fortsätta.

Ibland misströstar jag och undrar varför i all sin dar J och jag inte kan få en sån där bebis som bara äter och sover Ibland vill jag bara ha allt ogjort och undrar vad fasen jag tänkte på, men det är trötta vanmäktiga tankar och känslor.
    När hon inte har ont/skriker så är hon så himla ljuvlig, så himla söt. En liten Rumpnissa som tittar intensivt.

Måste gå nu; åter igen, JÄTTE tack för alla fina ord!!

• maja under eken

Usch va jobbigt m dessa skrikperioder! Jag skulle gå av, e så imponerad av er alla som klarar d. Har sagt d förr, men tål o upprepas.

Va bra att ni kan ringa akup! En kompis har haft en dotter som skrikit i 4 mån i rad, sover typ bara 2*20 min på dan o inet mkt sömn på natten men mkt mkt skrik. Här i Ö-o verkar vi inte ha nån akup o d e så trist!! Heldumt!

Testa o lägga Luna tvärs över dina lår när du sitter. Kör sen fram benen växelvis, fr höften liksom.. Svårt o förklara o dra m händerna över ryggen samtidigt. Då kommer tarmarna o sånt igång o hon kan må bättre. Min Osteopat visade mig detta trix när Viran var nyfödd.

Kram

• Essi73

Maja just det, nu minns jag att du tipsade Fisk om den övningen! Tack!
    Bara för förtydligandets skull, jag är bra väck i skallen nu...
    Luna tvärs över mina ben = 90 grader mot mina ben, alltså om mina knän pekar rätt fram så lägger jag henne tvärs och INTE så att hennes huvud ligger på mina knän. Rätt?

Kör sedan fram benen växelvis = liksom vickar på höften så att mina knän åker rätt fram, inte upp och ner, utan fram och sen bak mot rumpan igen så plant det går. Rätt?

• maja under eken

Hon ska ligga m huvudet åt ena hållet o fötterna åt andra, på tvärsan liksom. Du sitter rakt så dina lår e vågräta. Sen kan man ju föra benen fram o tbax typ 10 cm lr nåt, då får hon som magmassage, o så handflatorna tvärs över ryggen o skuldrorna.

Inte huvudet mot knäna, nej

Så svårt o förklara m text!!

• cirkel

Maja, vad bra, nu förstod jag också! Förra ggn du skrev trodde jag det var barnets ben som man skulle greja med.

Essi: Hoppas att akupunturen gör susen för Luna också!

Mirren: Tack för tipset! Vi har ingen mjuk nappflaska, men vi får väl köpa en om hon inte lär sig igen.
    Tvätta med tvål gör jag och har inte varit rädd för att använda nappflaska, men sa blev det väl lite för glest. Hon har nog bar ätit 2 ggr ur nappflaska, med Emma så gav vihenne spillmjölken nästan varje kväll för att göra henne nöjdare.´

Nu har vi varit och hälsat på kompisar och Emma slocknade på 3 minuter i bilen hem. Bra, för det är bara 3,5 km hem.

• cirkel

Morrn!

Verkligen tråkigt att Luna har fått kolik, stackars liten. Det gör så ont i en och man känner sig så totalt maktlös när man ser hur ont de har.

Förväntan: Hur har det gått hos doktorn idag?

Maja: vad härligt med en resa! Får du fortfarande flyga då? Jag vill SÅÅÅ gärna åka till ngt varmt ställe och bada massor! Får se om det blir ngn höstresa kanske.

• förväntan

Hello!!

Har varit hos doktorn, tack som frågar Cirkel , och blev sjukskriven till 100% i 3 v och sedan förlängt om jag inte får 100% hp. Känns på något sätt lite sorgligt också att vara sjukskriven, jag älskar ju verkligen mitt jobb, men kroppen orkar inte påfrestningarna längre och stressen. Fint väder iallafall .

Maja, C åkte till Inodnesien. Han och hans bästa 4 kompisar i australien har planerat en surfresan sedan 1 år. Tanken var väl att jag också M skulle hänga med. Man kan flyga utan läkarintyg fram till v 28, därefter behövs läkarintyg fram till typ v 36?? Vad häligt att åka på semester

Nu är har vi ett barn här som vill leka med mamma igen, mot sandlådan.

Svar på tråden Minnas XI