• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • FISK78

Cirkel: TACK Jobbigt att S oxå har ont i magen Hoppas det är övergående! Vi kör med Sempers magdroppar, Minifom, rapning. Sedan kör jag sedan 1,5 månad med helt mjölkproteinfri kost vilket innebär ingen mjölk, youghurt, ost, smör osv ALLT som innehåller mjölkprodukter vilket är MASSOR. Vill du ha mer specifikt så kan jag länka till bra sidor. Annars undviker jag det vanliga såsom vitlök, lök, starkt kryddad mat, allt rött såsom paprika, tomater, bär, ketchup osv, ärtor, bönor, kål - äter inte heller så mycket frukt och grönt på rekomendation av akupunktören. Nu har jag släppt lite på just det senare, vill ju ändå äta nyttigt

Som sagt har flera länkar till bra sidor angående kosten om du vill veta mer specifikt!

Kram igen på er alla

• Joffe
    ProPPens skrev 2009-04-15 21:21:30 följande:
    Flikar in lite i försäkringspratet...Många bolag är super kinkiga när det gäller minsta lilla... Vi har Salusansvar för Ve o dom har satt "klausul" för problem med hennes ena tå som sitter lite konstigt! Det upptäcktes ju redan på förlossningen o står i hennes journal, alltså vet dom om den o vill inte ge ersättning för problem som uppkommer av den. Jag själv har likadant i min försäkring angående mina eksem... Så jag gissar det är samma för dom flesta bolag. Man ska helt enkelt försäkra bebisen i ungefär samma sekund den är ute, så man inte får något i journalerna som kan ställa till problem!!! Har läst om föräldrar som itne fått försäkra sina barn för BVC tex skrivit lite torr i huden... Kul va?!
    Jag har också hört det ang huden, skrämmande!! Jag skulle ju naturligtvis ha försäkrat honom innan screeningen gjordes men det glömdes bort tyvärr.
    Tycker väl dock att de kan vänta tills undersökningen är gjord, än så länge vet de ju inte om det tex bara beror på fosterfett eller allt hår
    Jag har ännu ej kollat andra bolag, vill se vad de säger i morgon på undersökningen så att jag har mer på fötterna.

Maja, vilken härlig dag och kul med en sådan vinst när er sits är som den är, trots att det är från TH
    Attans med alla sjukdomar som avlöser varann men nu kommer våren och alla bacillerna flyr sin kos!

Firren, milda makter vilken pärs, vet dessvärre inte svaret på din fråga

Essi, skönt att Bolls utslag börjar ge med sig, de ska alltid finnas några eftersläntrare och så även i vattenkoppsland!
    Ni verkar ha fått en bestämd dam i hushållet, vem brås hon på tro?
    En Ferdinand och en Lotta på bråkmakargatan, det blir ju superbra!

Leon trivdes så bra på sin förra förskola så jag hoppas att detta går över snarast.
    De säger att gråten ger sig på ett kick men det känns ändå olustigt.
    I dag var mormor och hämtade honom och han gick helt frivilligt till sin plats och tog på sig kläderna och det hände inte på det andra stället och sen när jag kom hem så verkade han så besviken på mig och ville bara kramas hela tiden och när något gick snett så fick han utbrott
    Får se hur morgondagen blir, då ska i alla fall hans far lämna.

Jag var på efterkontroll i dag och det blev godkänt, hon ville dock inte ge mig något p-medel pga av mitt "bagage" så även jag ska till en läkare innan de bestämmer sig för vad som passar min knepiga kropp!
    Hon tyckte att det var ganska otroligt att jag lyckats bli gravid trots min journal... Endo, PCO, Myom & en fungerande äggledare.
    Ett läkarbesök till bokas in i kalendern.

Återkommer i morgon efter hörselkontrollen
  • Minna72

Hej i solen!
    Hoppas det går bra med lille E på kontrollen idag. Och det känns verkligen nedrigt med försäkringsbolagen... Vi hade sån tur att vi kunde teckna en barnförsäkring som skulle tecknas senast (!) 6 månader in i graviditeten. Detta innebar t.ex. att alla utlägg vi behövde göra när Öki föddes förtidigt täcktes. Det var alltså inte en graviditets-/förlossningsförsäkring eller vad det heter, utan Ökis egen försäkring (som vi nu alltså fortfarande har). Jag tror inte att motsvarande försäkring går att teckna i Sverige. Och Joffe (ang alla "diagnoser" du har), båda dina barn ÄR verkligen mirakel! {#lang_emotions_heart}

Lider med Fisk och Essi och Cirkel m.fl. som får tampas med diverse krämpor hos de små. Kramar på er! Håller med maja vad gäller dig Öz, så underbart att du slipper dras med depressionen på samma sätt nu med Elias. Njut!

Essi, du frågade om min rygg {#lang_emotions_kiss}, den är bättre nu tack. fast jag börjar inse att jag inte är 20 år längre och att jag måste vara försiktig med ryggen i fortsättningen. Man blir liksom inte yngre nu...

Maja, åååååååh vad jag är avis på att du börjar känna fladder! Mysigt! Krya på dig med alla förkylningar etc och tänk på att du snart kan sitta under din maja-ek och njuta på en picknick-filt med Viran och bumlingen i magen.

Aetti 26 mars 2007
  • maja under eken

Håller tummen hårt för Eddie idag!
    Jäkla skit att ni missade o försökra honom innan allt detta uppdagades! Men visst borde dom OK:a honom efter allt e klart m undersökningarna!? Hur många ungar går inte annars oförsäkrade!?

Sannerligen att Joffes guldungar e mirakel. D e en sån historia jag aldrig kommer glömma, den dan d meddelades att Joffe väntade Leon. Så jävla coolt! Har tjatat om d här förr.. jag vet

Ja, Minna, snart ska jag sitta, frisk som en nötkärna, under min ek. Kanske gunga i soffan vi hängt upp i rep i eken.

O ne, du blir inte yngre. Men sluta tänk att du börjar bli gammal!

Va mkt ni måste avstå ifrån o hålla koll på m maten o amningen. Jag tror inte jag undvek nåt alls. Vilken lyx jag hade! Givetvis e d värt allt men tusan va bökigt när man vill slänga i sig nåt snabbt så man dämpar hungern när barna skriker o man e trött! Hoppas magarna på era små e som bomull snart!

Fisk, ditt PC borde ställa till endel. Kan du kanske gå t Apot o köpa typ Ventrux lr andra piller m bra baciller i?? O dricka ProViva o sånt??

Sitter i växel idag, fan va d ringer. Kram kram

Elvira - Livets Solstråle!
  • Özlem

Maja:Grattis till vinsten!Vad kul o vinna ngt.
    Skönt att har gett me sig.

Fisk:Skönt att höra att allt e bättre hos er.

Stackars alla gasiga barn.Inte lätt att veta hur man fjärtar

Naffe:Prata med din bm om din blivande förlossning.Hoppas att du oxå får en bättre förlossnings erfarenhet o att du mår bättre efteråt men se till att prata innan o planera.

Joffe:Vi har trygghansa.
    Så sjukt att de inte vill försäkra för minsta lilla grej.
    Mirakel barn e vad du har

Essi:Ha inte dåligt samvete för att du beklagar dig.
    Man måste kunna få prata ut annars skulle vi explodera till slut.
    Luna kommer säkert underfund med hur hon ska göra när hon ska somna.

Tack alla för kommentarerna i gästboken om Elias o de ni skriver här inne.

• Özlem

Jag tänkte igår kväll hur overkligt är det inte att plötsligt är vi en/två barns föräldrar. När hände det här?Så fort tiden går.

• maja under eken

Ja Öz, visst e d helt galet hur ens liv e nu. Inte likt d förra spec mkt. O bara t d bättre!! Förutom städbiten dårå.... Tänk va lätt d e o prioritera bort!!

Tiden, den går alldeles för fort!! blä!

• Nafrung

Tänkte bara flika in ang Trygg Hansa. De försäkrade t med klausul för hans hål i hjärtat. Men nu när vi är friskförklarade är klausulen borttagen. Hoppas du får bättre hjälp snart, Joffe! Och hoppas det går bra för E!

• Rossy
    Özlem skrev 2009-04-16 12:56:12 följande:
    Jag tänkte igår kväll hur overkligt är det inte att plötsligt är vi en/två barns föräldrar. När hände det här?Så fort tiden går.
    maja under eken skrev 2009-04-16 13:42:57 följande:
    Ja Öz, visst e d helt galet hur ens liv e nu. Inte likt d förra spec mkt. O bara t d bättre!! Förutom städbiten dårå.... Tänk va lätt d e o prioritera bort!! Tiden, den går alldeles för fort!! blä!
    Jag flikar också bara in .
    Jag håller med!!! Vad var det som hände egentligen? Häftigt, eller hur? Hur kul är inte 2-årsåldern egentligen, charmigare barn får man leta efter .
    Och städa är tråkigt (och bortprioriteras allt för ofta här också).

och kram från en trött och sliten, men ändå glad och nöjd, morsa som känner sig riktigt j-la höggravid fastän det är tre månader kvar.
  • maja under eken

Ja, denna ålder e hur häftig som helst. Nu börjar personligheten nyanseras lite o d framträder en mer o mer ilsken dam.. Envis o bestämd.. VEM har hon ärvt d av?? Känns som vattentätt fall där både mor o far bär på generna...

Igår flyttade jag tex en Mannafrutti f att hon skulle ha den framf sig o inte långt bort t vänster så hon knappt nådde. Iiiiiiiih!! {#lang_emotions_yell} blev svaret o så flyttade hon tbax den... Sen skitnöjd dam...

Men jag tycker d e skitcharmigt o väljer vilka fajter jag ska ta, orkar jag inte lr orkar inte hon så smeker jag katten medhårs...

Va härligt att du e glad o nöjd rossy, d låter som om du mår bra! Coolt o va höggravid, respect!

När ska du kolla upp sköldkörteln? (lr blandar jag ihop folk o folk?)

Kram

Svar på tråden Minnas XI