• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • labilina

haha, jag skrev ¨ha en trevlig lördagskväll¨ . fullt förståeligt om ni tror jag lost it! mohahahaaaaa. vi har haft holiday idag med men imorgon är det jobbardag. därför kändes det som om helgen precis skulle ta slut. söndag är ju arbetsdag, ni vet. snurrig förklaring.

*mot tv-soffan*

• förväntan

Hello!!

Maja, tjohoo, vad kul med en så söt liten flicka till, Viran är ju så fin . Men då hade jag ju nästa rätt först

Hej Labi, skönt att ni har lörd hos er . Vad jobbigt att bo på undervåning. När vi bodde i lägenhet gjorde vi det också och våra grannar ovanför hade en stor hund som de kaste runt en boll till under allla dygnets timmar. Gissa om vi höll på att bli galna....

Här har vi haft en underbar dag, varmt och gott här på västkusten.

M ska på utflykt med dagis imorgon och behövde en ryggsäck. Han valde själv den han tyckte var finast i affären, en med massa traktorer på. Han ville nästan sova med den på .

Även här flyger mat ibland, men bara om man försöker mata, så det har vi slutat med helt. Då sitter M och äter fint och mkt. Lite kladd här och där men det kan man ju alltid torka upp.

Fick också veta idag att jag fick beviljat 100% hp istället för 50 efter att jag skickat in ett kompletterande brev. VÄldigt skönt i själen.

• maja under eken

Har AJAJAJ i ögonen igen men ville läsa igenom..

snabbt GRATTIS förväntan!!! Så skönt! Men jag säger som Gunde: Nära skjuter ingen hare! Du hade fel fel fel fel fel!!

Gå upp o fråga grannarna om du ska hjälpa t o bära... Kanske fattar dom vinken..

God natt!!

Elvira - Livets Solstråle!
  • FISK78

Grattis Maja, vad jättekul med en lillasyster

Kramar här oxå till Essi och familjen men skönt att det har vänt för er oxå, usch det är ju sååååååå jobbigt att de små kan ha så jäkla ont. Nu fattas bara en hel del sömn och som du säger komma på fötterna med rutiner och allt igen. Men snart så...

Olivia började kräkas som 17 igår kväll så pass så att vi var tvungna att åka in akut. Hon körde väl 14 kräkor på ca 5 timmar och blev helt slö som spaghetti, jätteläskigt. Vi blev inlagda och lillan fick dropp eftersom hon inte fick behålla någon vätska. Nu är vi iaf hemma igen på permis, ny telekontakt imorgon. Bättre idag iaf om än väldigt matt och några kräkor har det blivit även idag. Troligen bara en vanlig magsjuka, men sånt slår ju ut sådanna här små krabater...

GODNATT på er, skickar kramar till alla

• maja under eken

God morgon!

Men lilla söta Olivia, vilken otur hon ska ha o vilka stora spår en vanlig liten kräksjuka sätter i såna små. Får hon i sig vätska nu? Hoppas hon kryar på sig riktigt snabbt o snart ökar som tusan i vikt igen. Kram t familjen!

O så blev jag så glad av o läsa att Luna e så gott som botad i sin lilla mage, så himla skönt för henne och för er! Jag har en kompis som haft d så kämpigt m sin lilla Minna, i 4 mån har hon haft jättejobbig kolik o inte en akup i närheten.. Då skulle man bo i Sthlm! Snart har ni lärt er vad hon menar o hon blir bättre på o förmedla sig, då blir d lugna gatan tror jag o ni undrar va 17 d e så tyst för..

Skalman började tidigare idag så jag kunde få ha bilen o slippa cykla t VC m mitt öga. Så jag har ff Viran hemma, sovmorgon, tänkte jag. Bra m tanke på den förmodligen lite senare kvällen... Men upp o hoppa kl 6,42: Ia ha lälling, Mamma!!! Nu har hon fått välling o sitter ist o tjatar om: Macka mamma! Ia ha macka o joggu m kuddar! O tröja o byssor, mössa, jacka, Mamma! Ingen rast o ingen ro... Men hon e sötare än vanligt idag så d gör inget, shit vilken go unge jag har!

Ha en bra dag! O vad säger man? Glad Valborg??

• förväntan

Fisk, nej fy så jobbigt, Vad ni råkar ut för mkt. Hoppas verkligen O kryar på sig fort och går upp i vikt. Ni är verkligen värda lite lugn och ro och inga sjukdomar på ett bra tag.

Essi, fasen var otroligt att akupunkutur kan var så bra mot kolik. Hoppas friden snart infinner sig med sköna fungerande rutiner.

Maja ja visst är våra små barn helt otoligt charmiga och goa. Till M stora lycka imorse kom en stor grävskopa och parkerade utanför vårat hus .

Nu kommer C hem om 1 v. Har gått ganska fort såhär långt och vi ska hem till mina föräldar i helgen så då får jag lite avlastning.

Nu måste jag ut och få lite sol.

• cirkel

Grattis Maja till den kommande flickan! Kul att jag hade rätt.

Fisk: stackars er och lilla O... Skönt att hon mår bättre nu iaf. Kram!

Kun: Hoppas att det löser sig på ett bra sätt. Om du inte blir sjukskriven så hoppas jag att förskolan har förståelse iaf.

Här har det varit superväder igår och idag. Shortsväder!

Tyvärr ha Emma fått ögoninflammation... Är det torkning med saltvatten som gäller, ni som har erfarenhet? .-?

Intressant att läsa om bordskick! Vi har samma problem här och inte blir det lättare av att jag ibland måste gå ifrån bordet och amma... Vår nya taktik är att ge en varning och sen ta bort maten.
    Innan har vi gjort helt fel och gått med på att ge henne mat när hon inte är vid bordet men nu ska det bli andra bullar!
    Hon har haft en period (vet inte om den är över än) med att hälla ut glas och plaska med handen i det.

Glad valborg på er!
    Kram!

• Minna72

Oj! Ser att ni är många som har problem med maten. "Skönt" att höra att det inte bara är vi som har ett trotsigt barn. Ni kanske minns "alarmet" som kom från dagisfröknarna. Det har blivit lite bättre nu på dagis men han gnäller fortfarande mycket vid av-/påklädning och kan skrika fruktansvärt argt om nån vuxen går iväg från honom osv osv. De har också nämnt att han kan vara besvärlig vid maten, fast hur har jag inte riktigt förstått. Tror mest han skriker och tjoar. Här hemma tycker jag faktiskt att måltiderna funkar bra. Visst vill han leka med maten ibland och då får man ju säga ifrån, men vi slipper ändå en hel del av det ni beskriver. Så de visar sin bestämda vilja på olika sätt, våra söta 2-åringar!

Jag har inte varit inne på länge här (har bl.a. varit på barnfritt dygn på resa med M ) så jag har inte hunnit uppdatera mig. men jag ser ändå att Maja får en liten skrutta till och jag (som varit hemma hos Maja o co) kan bekräfta att hon bor i ett Carl Larsson-hem! Gläder mig också att höra att Lunas kolik börjar ge med sig och att det låter som att mamma och pappa klarar skivan. Kram till Fisk också och till våra gravvosar som börjar känna sig tunga.

Nu sitter Öki (äntligen lugn) på golvet framför Myror i brallan. Han älskar den här programledaren vad-han-nu-heter sedan Stava med skägg gick på TV i vintras. Det programmet kunde han seom och om igen på svt play när det fortfarande låg där. Lite gulligt är att, om jag t.ex. skriver Ökis namn på ett papper med stora bokstäver, så börjar han sjunga på signaturmelodin till Stava med skägg (i det programmet var ju den röda tråden dessa stora vita bokstäver som såsmåningom bildade ett ord). Annar är det mest yksi, kaksi, kolme, viisi som gäller nu, där neljä (fyra) alltid glöms bort...

• maja under eken

God morgon!!

Men va härlkigt Minna! Berätta om va ni gjort! Lr ja, utelämna vissa detaljer kanske..

Cirkel, här har vi haft ögoninflammation i kvadrat! D smittar nåt så in i bängen!!! Saltvatten låter lite svidit, men kanske funkar. Jag har bara haft ljummet vatten på tvättlapp lr bomullspad. Supranettes, tror jag d heter, finns på apoteket. Rätt dyra våtservetter som tydligen ska va mkt bättre än vatten. Jag hade kunnat köpa d när Viran hade d, men jag får allt nöja mig m vatten.
    Jag köpte Ocunlentum Simplex, tror jag d hette, på Apoteket. D e en salva m vaselin som smörjer o lenar den grusiga känslan. Sen finns d Noviform som har lite verkande effekt, Oculentum lenar enbart fick jag veta hos läkare igår. Går d mer än 5-7 dar så kan man få antibiotikadroppar.
    Annars e d tvätta tvätta som gäller. Egen handduk o egen tvål, handsprit underlättar. Misstänker man att nån m ögoninflammation torkat sig på hendduken som övriga använder - släng i tvätten!
    Solljus gör skitont o solglasögon e kanon! Elvira var bara lite irriterad o tyckte d var jobbigt m klegget i ögonen, medans jag har haft skitont! Hela ögonhålan har värkt.

Nu ska vi klä oss o åka o titta på fårutsläpp o fika o köpa blommor på Tant Grön här i byn bredvid.

Kram!

• Nafrung

Grattis till ännu en tjej under eken!

Känner igen det ni skriver om maten. T äter ännu inte så fantastiskt bra själv... (Antagligen för att han ej börjat dagis ännu, och jag hatar kladd ) I vilket fall så kladdas det vilt om han kommer åt.

Var också ute och åt brunch idag med mormor och morfar. T älskade det, och välte bara en vattenflaska.

Fick också ett dåligt besked i veckan. Blev nämligen erbjudna plats i augusti på det enda dagiset i området jag absolut inte ville ha - där de haft TBC nyligen. Konstigt va, där finns det minsann plats eftersom INGEN vill gå där!!! FÖRBANNAD!!!

Men vi har beslutat att T förmodligen får vara hemma även i höst, och att sambon får dra ned arbetstiden, för han ska INTE gå där. Sen ska jag försöka tjata in honom nånstans i januari. Ska ringa runt till dagmammor och så på måndag redan...

Sorry för egoinlägget!

Hoppas förresten att lilla Olivia mår bättre nu. tycker familjen Fisk fåttt lite mcket skitsjukdomar nu på sistone. Hoppas på en helt frisk sommar!!!

Svar på tråden Minnas XI