• Minna72

Minnas XI

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-X)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv. Våra små börjar snart närma sig 2 år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är flera av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2 och vissa av Minna-barnen har t.o.m. hunnit få småsyskon.

Tråden är nu inte på sin elfte (!) version! Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html

Aetti 26 mars 2007
  • Svar på tråden Minnas XI
  • cirkel

Tack för tipsen Maja! Går det fortare över om man torkar ofta?
    Emma är inget fan av torkande... Nu har äver T fått det på ena ögat.

Idag åker vi hem från svärföräldrarna. Igår hittade vi en brant rutchkana som Emma älskade. Hon åkte minst 20 ggr! Det var rolig klättring för att komma dit också.

Hoppas att ni har haft en mysig helg!

• cirkel

Naffe: tridt med dagiset. Hoppas att det dyker upp en annan plats innan hösten.

• förväntan

Här har det varit ganska lungt.

Hoppas alla mår bra. Vi har varit hos mina förläldara i helgen och blivit lite bortskämda. Väldigt skönt, men alltid skönt att komma hem också. M gillar mina föräldar jättemkt, men han var glad imorse när vi kom hem igen att leka med sina bilar och traktorer C kommer hem på lördag, ska bli så himla skönt, vågar inte riktigt göra allt utan tar det ganska lungt för att kunna orka kånka på M när det behövs.

Har bokat in oss på andningsprofylax om 2 v, ska bli jättekul. Känns så skönt att C ska få lära sig massa bra saker så han kan stödja mig under fölossningen. Jag har varit lite orolig ibland när jag tänker på förlossningen, men nu är det som någon har suddat i min hjärna oc h jag LÄNGTAR massor. Det är ju så himla häftigt och så kommer det ut ett barn!!! Drömmer också mkt om att föda barn för tillfället .

Naffe, vad jobbigt med dagis, men vad skönt att ni kan lösa det genom att sambon är hemma lite mera. Skulle igentiligen vilja att M var hemma med mig och bebis hela hösten, men man vill ju inte heller förlora platsen. M får visa själv vad han vill, de är ju ganska duktiga på att visa sin vilja . Hur mår din mamma nu??

Cirkel, hoppas ögonen bli bättre för er. Det är ju så himla smittsamt.

• cirkel

Hoho?! Vore roligt omdet blev liiite mer fart på tråden!

Förväntan: Oj, vill du ha båda barnen hemma heltid?! Vilken tuffing du är!

Jag tycker just nu att det är rätt jobbigt de dagar Emma inte är ngt alls på dagis. Särskillt kring lunchtid är det kaos och jag blir frustrerad.
    Det är rätt jobbigt när jag försöker få Sofia att somna och hon skriker för att hon är trött samtidigt som Emma skriker för att jag inte kan ägna mig åt henne eller att hon vill hjälpa till att vagna Sofia (vilket inte blir tillräckligt effektivt) samtidigt som jag försöker laga mat åt mig och Emma i tid. (idag var en sån dag)

Jag ska se om jag inte kan hitta några bättre rutiner som att komma ut tidigare på dagen så att Emma kan vara i sandlådan och jag kan få Sofia att somna utomhus i vagnen.

• Joffe

Nu ska vi se om jag får 5 min i fred vid datorn
    När Leon är hemma så får jag inte sitta ifred men just nu så vilar han så jag får passa på (han gick upp 5,30 så han blev trött tidigt

Hoppas att alla ögoniflammationer, magsjukor och förkylningar blivit bättre!
    Både L och E är förkylda här men jag hoppas det är på bättringsvägen, Leon får dock en hemsk hosta varje gång han blir förkyld och det låter så illa.

Vad med rutchkana cirkel Jag vill också hitta en stor o bred som vi kan ha i vår branta slänt som går i från huset, det hade varit perfekt, får se om kommunen ska byta ut någon så att jag kan"få" den gamla.

Maja, grattis till en liten tös till   Viran får att göra när lillsyrran ska sno hennes grejer o kläder sen

Jag tycker det funkar bra att ha barnen hemma men jag tycker det är kanon att ha möjligheten att kunna lämna Leon på förskolan då man ska göra ärende osv, det är lite smidigare att göra utan en rymningsbenägen 2 åring och speciellt nu när jag ränner på sjukhuset så är det bra att få "barnvaktshjälp"
    Cirkell, du får göra matlåda till dig & E som ni kan äta till lunch så att du bara kan värma och slippa matlagningen i alla fall till lunchen.

Här funkar det mesta bra, Eddie är en solstråle
    Leon trotsar en del och har börjat bita o riva mig och jag vet inte hur jag ska hantera det, säger jag till så skrattar han bara.

I går var vi på drottning silvias barnklinik på östra då det var dax för Leons röntgen, har bävat för denna dag!!

Vi åkte hemifrån 7,30 och hade tid kl 9, då fick han bedövningssalva på 4 olika ställen och det fick verka drygt 1 timme, sen var vi tillbaka och de skulle sticka in en slang för att spruta in ett radioaktivt ämne som gör att njurarna ska synas på röntgen.
    Han var så modig och tittade på då o då medans jag försökte avleda honom, han satt med gråten i halsen och sa " Bla Eon, duttig jag" (Bra Leon, duktig jag)
    Han satt och berömde sig själv
    Efter ett par försök så fick de in slagen och sprutade in ämnet som skulle verka minst 3 timmar.

Kl 13,30 var vi tillbaka igen och då skulle han ligga på en madrass som blåstes upp runt hans kropp så att han skulle vara still, han var lite ledsen men inte hysterisk som han varit ibland.
    Fick ligga och titta på Bamse och slicka på en klubba i ca 20 min och grät lite då o då men det gick superbra.
    Tog en stund innan han kom på vad han skulle göra med klubban men till slut så...
    Hans stygga mamma övertygade honom dock senare att vi skulle slänga den och köpte en glass istället
    Han verkar inte tänka på det nu och han fick en hundralapp av morfar för att han var så modig

Detta blev lite långt men jag ville dela med mig

Nästa sjukhusbesök blir på torsdag så nu har jag 2 dgr "ledigt" sen blir det ytterligare ett den 13 maj.

Leon på sin grävmaskin i sin nya sandlåda
    Grävmaskin
    Nya solhatten
    Leon i sin nya solhatt
    Lyckliga Eddie
    Lyckliga Eddie

• Joffe
    Hans stygga mamma övertygade honom dock senare att vi skulle slänga den och köpte en glass istället
    Han verkar inte tänka på det nu och han fick en hundralapp av morfar för att han var så modig

Med ovanstående så menade jag inte att han skulle tänka mer på att mamma slängde hans klubba utan själva sitationen
  • maja under eken

Hej vänner!

Ni skulle bara veta vilken fin familj jag såg i tidningen idag! Tänkte på Jj när jag satt o kissade (bara för att man hinner tänka lite just då, inte f att hon har nåt samband m mina toabesök) o undrade vart hon höll hus egentl. Förmodligen fullt upp o alldeles f lite tid över f o ha en chans o hinna m datorn. Julia har blivit så stor liten tjej o så galet söt! Hon var söt redan när hon låg i badbaljan o relaxade efter babysimmet för ett år sen. Men nu var hon om möjligt ännu sötare, så näpet ansikte o så vackra ögon. Lilla Olivia var givetvis en riktig liten pärla hon oxå, dom ser så nöjda ut båda två. Ja, hela familjen såg bra lyckliga ut!

Joffe, Leongubben orsakar tårar här på jobbet! Sitter här m blöta kinder efter att jag läst att han hade gråten i halsen men berömde sig själv o övertygade sig om att d inte var nåt farligt. Hur SÖÖÖÖT får man va då!?!? Lilla kloka unge! Han e värd en hel glassbytta tycker jag! När får ni svar på dessa tester? Såg dom d på en gång kanske?

Jag kikar in mer sen, ska nog jobba lite...

kram

Elvira - Livets Solstråle!
  • cirkel

Joffe: vilken modig och duktig kille du har! Jag kan tänka mig att du satt med tårarna nära. Och vad glad Eddie är, wow vilket leende!

Dagen idag har gått både bra och dåligt. E fick vara hemma idag också och tyvärr visade det sig att ögonen inte är bra än. Jag hoppas innerligt att de är bra till på torsdag som är nästa dagisdag.
    Det blev ingen sömn för Emma idag så på kvällen var det hysteriska utbrott och gallskrikande. När T väl kom hem mycket senare än vanlig var hon enormt mammig.
    Är era små också mammiga nu eller har det med detnya syskonet att göra?

En annan fråga: Hur länge kan man eg ha halsont?! Jag har haft det sedan torsdag em... Brukar ju vara max 2 dagar, iaf för mig.

• maja under eken

Hej vänner!

Var håller alla hus!?

Jag hade ont i halsen superlänge senast jag var förkyld! Håll ut!

D kan nog både ha m åldern o syskon o göra, mammigheten. Sen kan dom bestämma sig för saker o banne mig att dom ger sig. Hon skulle va hos mamma kanske, d bara va så.. Tycker d blir spec så om dom e trötta o kanppt orkar m sig själva.

Kram

Elvira - Livets Solstråle!
Svar på tråden Minnas XI