Inlägg från: JePaLuLi |Visa alla inlägg
  • JePaLuLi

VI från Linköping Del 3!!!!

Familjetrollet skrev 2009-03-30 16:24:30 följande:
    alla familjer fungerar olika.alla väljer olika.jag hade csn ett tag när jag var ensamstående med sonen och det gick runt hur bra som helst. trist att du inte fick hjälp.vi bråkade i 4 år med skäggetorps vc om lillans öron.i ryd fick vi remiss till öron på första vc besöket.vc i ryd undrade hur vc i skäggetorp kunde ha struntat i att remitera tösen till öron.
    Att vara själv med ett barn är lite skillnad på att ha en hel familj att försörja.
    Dessutom vill jag inte behöva vända på varenda krona utan mina barn ska ha det bra. Jag har ingen lust att gå på bidrag och skit. Vi har det bra ställt nu och ännu bättre blir det när jag också får ett jobb.
    Alla är ju som sagt olika och jag vill kunna ge mina barn nya fina kläder, jag vill att vi ska slippa äta nudlar och blodpudding osv...
    Man vänjer sig vid en viss standard helt enkelt.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-03-30 16:47:53 följande:
    allt är inte pengar och nya prylar.folk med bidrag är ju inte sämre människor.folk får priotera vad de tycker är viktigast.i dagens samhälle är folk tokiga i alla nya saker.allt ska vara nytt hela tiden.det har verkligen gått till överdrift.allt måste inte vara nytt för att ex barn ska vara nöjda och glada.en begagnad cykel kan göra ett barn superglad trots att den är inte är ny och inte är den hetaste modecykelndet finns ju de som inte ens har råd att köpa något till sina barn i detta land.tyvärr så ska alla numera vara skryta om allt nytt de handlar jämt.har grannen ny bil ja då måste granne 2 köpa en ännu värre bil att skryta ompengar är inte allt...
    Jag skulle aldrig välja att gå på bidrag. Det skulle verkligen vara sista utvägen.
    Folk kommer undan alldeles för lätt med bidrag.
    Nä, pengar är inte allt, men det underlättar ju otroligt mycket att ha dem. Men man väljer ju själv vad man vill satsa på, en utbildning och jobb, eller att gå hemma och jäsa. Det är lätt att skaffa barn, men man ska kunna ta hand om dem också.
    Alla gör ju sina val, jag väljer att mina barn ska ha det bra och inte gå i begagnade trasor.
    Dessutom täcker inte CSN ens hälften av våra räkningar så det skulle liksom inte funka.
  • JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-03-30 17:22:29 följande:
    bidrag vill ingen gå på.här slipper vi det.begagnat är ju inte alltid trasor.då skulle ju blocket och tradera gå i konkurs direktalla som går hemma gör det inte av slöhet.det finns ju orsaker till varför vissa går hemma.de gör det knappast för att rulla på tummarna eller för att håva in bidrag!kan ju bara tala för mig själv.jag har gått till flera läkare pga min enorma värk som kommer och går,de finner inte felet men ser hur jag lider när värken är som värst.jag är hemma pga värken och för att kunna vara med barnen.barn är bara barn en gång i livet.jag är inte lat för att jag är hemma.att ta hand om sina barn och hemmet är ett jobb oxå.ja alla väljer vad de tycker är bäst för deras familj.vissa familjer väljer att jobba mindre för att kunna vara med sina barn och andra jobbar jämt och knappt ser sina barn.att klanka ner på de med bidrag,som inte har fin utbildning,handlar begagnat eller lägre inkomst är fult tycker jag.alla har lika mycket värde oasvett de har för kläder,standard,inkomst osv
    Ja, men jag förstår då inte varför du tar åt dig? Jag menar såna som KAN jobba, men inte vill.
    Att ta hand om hemmet och barnen får ju alla göra, oavsett om man har ett jobb eller inte.
    Jag har inte sagt nåt om mindre värde, jag har sagt hur jag vill och inte vill ha det. Det är skillnad!
  • JePaLuLi
    thelifesaviour skrev 2009-03-30 17:38:34 följande:
    Att gå på bidrag är verkligen den allra sista utvägen, fy, det är min stora skräck. Jag vill kunna ta hand om mig själv och min familj. Men annars håller jag med familjetrollet i begagnat-frågan. Jag tycker det är helt fantastiskt hur det utvecklas med Tradera, Blocket, Ebay, andra-hands-affärerna. Det är någonting vi ska ta vara på, dels ur ekonomisk synpunkt, men fram för allt ur en miljöekonomisk synpunk! Jag tycker det är fantastiskt att köpa, sälja, byta med varandra, saker som är hela rena och fungerar kan få ett nytt hem där det behövs, till ett bra pris! Underbart!
    Absolut, jag skulle aldrig kunna tänka mig det.
    Jo men det är ju jättebra att det finns såna som er, men nån måste ju köpa det nya först
    Fru T skrev 2009-03-30 17:39:37 följande:
    ååå blodpudding som är så gott
    Näää fy! Men det är ju väldigt nyttigt. Fast jag skulle aldrig klara av att ens ta det i min mun...
  • JePaLuLi
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-30 20:56:30 följande:
    Jobbigare o jobbigare vet jag inte om det kanske blir med flera barn. Jag tycker att vi alla här inne klarar av att vara bra mammor till våra barn så så kan man ju inte heller säga. Jag sätter mina barn i första hand oxå fast jag "bara" har två.
    Exakt. Jag tror nog att alla sätter sina barn främst, konstigt vore väl annars.
  • JePaLuLi
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-30 22:01:51 följande:
    Alltså, det där är så olika. O jag tycker både ock. Det stämmer det du säger att det var större omställning med första barnet, men ändå så går det ju inte att komma ifrån att det blir mera att göra med ett barn till, o till o med det är olika för alla för det beror ju på hur ens barn är o vilken ålderskillnad det är.Leo har alltid varit superlätt att ha o göra med o skött sig själv o han är tre år äldre än Vincent så han kan ju verkligen göra saker själv.Leo var dessutom superlätt när han var bebis, så för oss var det inte så stor omställning att få vårat första barn, han sov bra från början o kunde ligga jättemycket själv på golvet o underhålla sig själv.Medans Vincent är en helt annan person, visst, han är o var ganska lätt ändå jämfört med en del andra bebisar, men han är inte alls den där bebisen som villl o kan ligga o leka själv, han har jämt varit extremt mammig o jag har inte kunnat göra nåt utan honom hemma, han måste se mig hela tiden när jag är hemma. Det är nu det börjar bli bättre, nu när han kan gå en del själv.Så för oss var det faktiskt en omställning att få barn nummer två, eftersom vi var vana vid Leo som var extremt lätt. Men därmed inte sagt att vi har tyckt att det varit jobbigt eller så, utan det är bara fakta att våra barn är olika trots att de är syskon.
    Precis. Med första så har man bara det barnet att tänka på och man kan lägga all tid och kraft på det. Med andra så dyker skuldkänslorna upp som du säger, det blir ju automatiskt att den lille hänger med för han har inte lika stora behov som den större. På BVC sa de att så länge den lille får vara med så är det bra. De är ju oftast nöjda bara de får vara med där det är lite liv och rörelse. Nu är det ju lite annorlunda för mig eftersom Lucas fortfarande är liten, men ändå... Min bm sa att de allra flesta upplever störst skillnad att få barn nr 2. Just det här att känna att man inte räcker till osv... Trean och fyran går mer på rutin
  • JePaLuLi
    dinana skrev 2009-03-30 23:29:02 följande:
    Så trevligt. I och för sig så går jag ju hos BM varje vecka, så det är inte så speciellt längre. Var ju där igår och skall dit på måndag igen. Sen skall jag på tvUL veckan därpå och BM igen torsdagen den veckan. Så här har man fullt upp. De tyckte till och med lite synd om mig som måste fara fram och tillbaka dit. Men jag tycker det är skönt att de tänker på mig vill hålla koll på mig.
    Det är ju deras jobb att göra det.
  • JePaLuLi

Grattis Maria84 och alla ni som går in i nya veckor och trimestrar och allt vad det är

Tack Marayah och skorpan för en jättemysig dag!!

Man ska nog inte räkna med att bebisen kommer så mycket tidigare än utsatt tid, då kan det bli väldigt långa veckor på slutet.
    Sen är det ju faktiskt bra om bebisen får bli färdigbakad innan den kommer ut. Ingen vill väl frivilligt ligga kvar på sjukhuset?

• JePaLuLi
    Firstandhappy skrev 2009-03-31 15:20:53 följande:
    nä precis, bättre att nästan räkna med övertid o sen får man se, ju längre barnet stannar i magen desto bättre för det... Låg på sjukhuset 4 dagar efter willes födsel o tyckte det räckte gott o väl..
    Exakt! Ja vi låg i 6 dagar med Lucas eftersom han hade gulsot och behövde sola och det var mer än tillräckligt.
  • JePaLuLi
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-31 15:43:32 följande:
    Är väl ingen som vill ligga kvar på sjukhuset mer än nödvändigt, men jag tycker ändå att Diana gör rätt i att ha i åtanke att bebisen KAN komma för tidigt eftersom Molly gjorde det, likaväl som hon kan gå över tiden oxå.
    Den KAN komma för tidigt ja, men det låter ju som att hon tar det för givet.
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!