• Licens To Kiss

vuxna med adhd add as

Länk för Föräldrar till barn med ADHD
    beta.familjeliv.se/Forum-3-60/m40166290.html

Länk för Vuxna anhörig till ADHDARÈ
    beta.familjeliv.se/Forum-4-51/m39833594.html

{#lang_emotions_flower} Hej och välkommen till oss. {#lang_emotions_flower}

Vi är ett gäng som håller ihop. Ibland blir vi osams men oftast är vi bara snälla och gulliga {#lang_emotions_innocent} Dela med dig utav dina härliga och skitdagar. härliga och skitdagar.

Välj en signatur då du vill vara anonym.

I min tråd tillåts OT-inlägg.

INFORMATIONSLÄNKAR (ADHD, ADD)
    spexor.homestead.com/files/kriterier.htm
    attention.vgl.se/index.php&task=view&id=37&Itemid=29
    psychcentral.com/addquiz.htm
    www.expressen.se/1.682011
    sv.wikipedia.org/wiki/ADHD
    www.nyfikenvital.org/
    www.adhdforum.se/

INFORMATIONSLÄNKAR (AS)
    aspergerkontakt.mylava.net/
    www.psykologitest.se/test/asperger.php
    sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

ALLA MÖJLIGA FUNKTIONSHINDER (CHATT)
    www.klubbfh.se/
    Mamma Flata och Partner
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 19:57
    Forum för oss i tråden! Glöm inte att behålla din signatur så du har samma i forumet som här på FL.

vimedadhdaddas.forum24.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 16:26
    NY TRÅD!! TYDLIG OCH FINARE!! VÄLKOMMEN IN:

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m43990781.html
  • Svar på tråden vuxna med adhd add as
  • Licens To Kiss

Jag har varit sjuk några dar här men känner mig helt bra. Tog tag i hemmet som förfalligt sen i måndags. Dammsugit, tvättat golv, skurat köksluckor, putsa fönster i köket och tog elementet på samma gång. Har bytt sängkläder i sängar också. Duschdags snart {#lang_emotions_tongue_out}

• Aquagreen

Fjärilen - Jo det är samma läkare

(HEJ) - Nej de borde det ju inte vara, men alla reagerar olika, en del kanske klarar gå upp på höga doser direkt medans andra inte, har din läkare rekomenderat ngn dos el provar ni er fram?

Ensamhemma - Åh skönt att ha de gjort innan helgen, ngt gott middags förslag? ska oxå iväg o handla. sugen på kött till middag

Jag hoppas faktiskt jag loosar 10 kg, visst är jag löjlig..

• Anonym (fia)

Anonym (Skåne) skrev 2009-04-15 21:29:20 följande:

Jag klarade det.. jag lyckades ta mig till gyn fick både en glad nyhet och en mindre bra nyhet. Mitt blodtryck är ok.. det ligger på 130/80 så det fick godkänt av sköterskan. Sedan så var det bara något som sa mig att jag borde kolla mitt järnvärde då jag känt mig lite tröttare än vanligt.. kan säga att det var inte konstigt att jag har varit så trött och yr.. mitt järnvärde låg på 103 första tagningen och 111 andra.. oas vilket man än väljer att gå på så är det åt helvete för lågt.. så det blev riktigt blodprovs tagning.. de ska tydligen kolla mig för en massa sjukdommar nu :-s men troligast är att det är min koppasspiral som gör att jag blöder mera och därav så får jag dessa låga värdena. så nu går jag tills vidare på niferx.. så får vi se hur jag mår.. min Gyn ville ta ut spiralen redan idag och hon sa rakt ut att om jag på något sätt mår sämre eller börjar blöda mer så ska jag genast ta kontakt med henne så de kan ta ut spiralen. hon tycker att jag ska sätta in en hormonspiral istället för den kopparspiralen som jag har nu. men jag vet inte hur jag ska göra.. för när jag gick på p-piller så mådde jag så dåligt av hormonerna. men min gyn menar på det att denna hormonspiralen inte innehåller östrogen så därav så ska jag inte må dåligt av den. men jag vet inte... jag vet ärligt inte vad jag ska göra.. för jag vill verkligen inte bli med barn och att använda endast kondom känns inte så säkert..det enda positiva som kom ut av detta är att jag nu vet att min orkeslöshet beror på något och att det går att fixa.. så ge mig nån vecka och jag kommer att orka leka och ta hand om lilltjejen igen
    Bra tjejen! Jag menar att du tog dig dit o klarade det! Bra gjort.
    Jag tänkte bara tillägga att angående hormonspiral så var jag jätteskeptisk och velade ett par år för jag har sån hormonfobi. Men sen fick jag lära mig att hormonerna i spiralen enbart håller sig i livmodern, alltså sprids inte runt i kroppen som andra hormonpreparat utan stannar där de ska verka. Det innebär att inget annat i kroppen påverkas av dem. Jag har haft den i sedan augusti förra året och har inte märkt av den alls, ingen påverkan på nåt sätt förutom att inte ha blivit gravid då. Inget på varken humör hud eller vikt. Inget mensblod heller. Lycka till med vad du väljer att våga dig på. Och lycka till med blodbristen så du får piggna till stackars!
  • Anonym (fia)
    Aquagreen skrev 2009-04-17 15:04:17 följande:
    Fjärilen - Jo det är samma läkare (HEJ) - Nej de borde det ju inte vara, men alla reagerar olika, en del kanske klarar gå upp på höga doser direkt medans andra inte, har din läkare rekomenderat ngn dos el provar ni er fram?Ensamhemma - Åh skönt att ha de gjort innan helgen, ngt gott middags förslag? ska oxå iväg o handla. sugen på kött till middag Jag hoppas faktiskt jag loosar 10 kg, visst är jag löjlig..
    Nej det är väl inte så löjligt att hoppas det. Jag tror inte jag kommer gå ner i vikt, men mig gör det inget bara jag inte går upp. Concertan gör så jag kan äta utan att få ångest (gammal fastklistrad anorexi skit som faktiskt försvinner magiskt med concerta eller annan cs) så det blir nog relativt oförändrat tror jag. Men de får väga mej utan att jag ser på, för klarar inte att veta vikten utan att börja mixtra med den. Aptiten dämpas ju på de flesta säjer dom ju. Så det kan ju båda gott om du nu vill minska.
    Jag tänkte på en annan grej jag tror du sa, att du äter dom utan recept eller va menade du? För dom verkar ju ändå va inblandade i vilken dos du ska ta? Hur får du tag på dem då? Eller gällde detta förr i tiden eller vad?
  • Ysta

Är det nån som vet ifall en kurator kan skriva ut Atarax och sömntabletter? Jag har tid hos en kurator på VC nästa torsdag så det hade varit bra om hon kunde förnöja mina recept istället för att jag ska måsta betala för en läkartid också...

• Fjärilen72
    Ysta skrev 2009-04-17 18:03:52 följande:
    Är det nån som vet ifall en kurator kan skriva ut Atarax och sömntabletter? Jag har tid hos en kurator på VC nästa torsdag så det hade varit bra om hon kunde förnöja mina recept istället för att jag ska måsta betala för en läkartid också...
    Kuratorer, sköterskor och psykologer har ingen förskrivningsrätt. Det är det bara läkare och psykiatriker som har.

Så du lär nog tyvärr få betala för en läkartid med.
  • Ysta
    Fjärilen72 skrev 2009-04-17 18:09:02 följande:
    Kuratorer, sköterskor och psykologer har ingen förskrivningsrätt. Det är det bara läkare och psykiatriker som har. Så du lär nog tyvärr få betala för en läkartid med.
    Ja då får jag skippa besöket hos kuratorn och försöka få en läkartid istället.. Har inte råd med både och nästa vecka
  • Aquagreen

Anonym (fia) skrev 2009-04-17 16:09:51 följande:

Nej det är väl inte så löjligt att hoppas det. Jag tror inte jag kommer gå ner i vikt, men mig gör det inget bara jag inte går upp. Concertan gör så jag kan äta utan att få ångest (gammal fastklistrad anorexi skit som faktiskt försvinner magiskt med concerta eller annan cs) så det blir nog relativt oförändrat tror jag. Men de får väga mej utan att jag ser på, för klarar inte att veta vikten utan att börja mixtra med den. Aptiten dämpas ju på de flesta säjer dom ju. Så det kan ju båda gott om du nu vill minska.Jag tänkte på en annan grej jag tror du sa, att du äter dom utan recept eller va menade du? För dom verkar ju ändå va inblandade i vilken dos du ska ta? Hur får du tag på dem då? Eller gällde detta förr i tiden eller vad?
    Ah okej,du blir mindre manisk av Concertan?
    jag hoppas verkligen jag rasar i vikt, kan väl inte säga att jag väger för mycket nu men 2 täta graviditeter o några extra kilon som jag gärna vill ha bort, min aptit har inte försvunnit än, men jag är ju igång mer nu sen dosen höjdes så håller en tumme o tå *S*
    Jag har fått tag på dem på "annat sätt" innan jag nu i veckan fick mina egna.

Ysta - Gå då hellre till läkaren om det är medicin du behöver, har du haft Atarax tidigare? isf skippa läkar besöket o skicka en recept förfrågan på www.nll.se sök vårdcentraler och "förnya recept" detta kan bara göras på medicin du tidigare haft, om du inte har en schyst läkare som skriver ut ngt annat iaf. *Kram*
  • Fjärilen72
    Ysta skrev 2009-04-17 18:11:07 följande:
    Ja då får jag skippa besöket hos kuratorn och försöka få en läkartid istället.. Har inte råd med både och nästa vecka
    Men så ska det ju inte behöva vara.
    (Jag vet dock precis hur det är eftersom jag sitter i samma situation själv)

Jag har några gånger fått recept utskrivna och/eller förlängda på telefon, kanske det kan vara någonting?

I landstinget jag bodde i förut så tog dom inte betalt för det men det gör odm i det landsting som jag bor i nu så jag vet inte hur det är i ditt landsting men det kanske kan vara värt att kolla upp?
  • Fjärilen72
    Aquagreen skrev 2009-04-17 18:36:50 följande:
    Anonym (fia) skrev 2009-04-17 16:09:51 följande: Ah okej,du blir mindre manisk av Concertan? jag hoppas verkligen jag rasar i vikt, kan väl inte säga att jag väger för mycket nu men 2 täta graviditeter o några extra kilon som jag gärna vill ha bort, min aptit har inte försvunnit än, men jag är ju igång mer nu sen dosen höjdes så håller en tumme o tå *S* Jag har fått tag på dem på "annat sätt" innan jag nu i veckan fick mina egna. Ysta - Gå då hellre till läkaren om det är medicin du behöver, har du haft Atarax tidigare? isf skippa läkar besöket o skicka en recept förfrågan på www.nll.se sök vårdcentraler och "förnya recept" detta kan bara göras på medicin du tidigare haft, om du inte har en schyst läkare som skriver ut ngt annat iaf. *Kram*
    Mindre manisk av Concerta? Hmm, det borde kanske jag pröva då. Ritalinet gör mig helt "spejsad" ibland.

Vad är egentligen skillnaden på Ritalin och Concerta? Har försökt läsa mig till det men blir inte klokare för det.
Svar på tråden vuxna med adhd add as