• Licens To Kiss

vuxna med adhd add as

Länk för Föräldrar till barn med ADHD
    beta.familjeliv.se/Forum-3-60/m40166290.html

Länk för Vuxna anhörig till ADHDARÈ
    beta.familjeliv.se/Forum-4-51/m39833594.html

{#lang_emotions_flower} Hej och välkommen till oss. {#lang_emotions_flower}

Vi är ett gäng som håller ihop. Ibland blir vi osams men oftast är vi bara snälla och gulliga {#lang_emotions_innocent} Dela med dig utav dina härliga och skitdagar. härliga och skitdagar.

Välj en signatur då du vill vara anonym.

I min tråd tillåts OT-inlägg.

INFORMATIONSLÄNKAR (ADHD, ADD)
    spexor.homestead.com/files/kriterier.htm
    attention.vgl.se/index.php&task=view&id=37&Itemid=29
    psychcentral.com/addquiz.htm
    www.expressen.se/1.682011
    sv.wikipedia.org/wiki/ADHD
    www.nyfikenvital.org/
    www.adhdforum.se/

INFORMATIONSLÄNKAR (AS)
    aspergerkontakt.mylava.net/
    www.psykologitest.se/test/asperger.php
    sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

ALLA MÖJLIGA FUNKTIONSHINDER (CHATT)
    www.klubbfh.se/
    Mamma Flata och Partner
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 19:57
    Forum för oss i tråden! Glöm inte att behålla din signatur så du har samma i forumet som här på FL.

vimedadhdaddas.forum24.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 16:26
    NY TRÅD!! TYDLIG OCH FINARE!! VÄLKOMMEN IN:

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m43990781.html
  • Svar på tråden vuxna med adhd add as
  • Ysta

Nej jag har faktiskt aldrig tänkt på att ta kvitton på det!! Går det att ordna sådant i efterhand så man får frikort? Fast antagligen inte... Jag har så dålig koll på såna saker.

• Anonym (Hej)
    Ysta skrev 2009-04-17 22:47:45 följande:
    Nej jag har faktiskt aldrig tänkt på att ta kvitton på det!! Går det att ordna sådant i efterhand så man får frikort? Fast antagligen inte... Jag har så dålig koll på såna saker.
    På en 12 månaders period så ska man inte betala mer än 900kr. På alla de ställen som du vart på kan du ringa/besöka och be att få kopior på betalada besök och sen lägga ihop dem till ett högkostnads kort.

så de går att ordna nu i efterhand kanske lite "extra" jobb för sura och griniga kärringar, men de har dem betalat för.

sen är högkostnads skyddet för sjukresor på 1800kr/år
  • Anonym (Hej)

tänk på att  komma ihåg ställerna du vart på som ja nämnde ovan

:Läkare av alla slag
    :Pyskolog
    :Kurator
    :Undersköterska (om du betalat de)
    :Sjukgymnast
    :Vårdcentralen
    :Dietist
    :Distrikt sköterska

(iom jag har  gratis tandvård så får ja räkna in kostnaderna då jag går dit)

• Ysta

Åh vad bra! Då ska jag absolut ta och kolla upp det på måndag... Jag har också tandvård till sjukvårdstaxa så betalar bara 150 kr per besök där så det ska jag också ta kvitton på. Eftersom jag har problem med minnet så fastnar inte såna här saker i mitt huvud men nu ska jag allt ta och skriva ner det

• Anonym (Hej)
    Ysta skrev 2009-04-17 23:01:47 följande:
    Åh vad bra! Då ska jag absolut ta och kolla upp det på måndag... Jag har också tandvård till sjukvårdstaxa så betalar bara 150 kr per besök där så det ska jag också ta kvitton på. Eftersom jag har problem med minnet så fastnar inte såna här saker i mitt huvud men nu ska jag allt ta och skriva ner det
    Aha så du får också all nödvändig tandvård gratis då?  ska få hjälp o dra ut en visdomstand i slutet av månden om min kropp orkar med allt psykiska press
  • Fjärilen72
    Aquagreen skrev 2009-04-17 19:24:48 följande:
    Min psykläkare säger att det inte är ngn skillnad alls, men att en del reagerar bätre på ritalin än concerta o tvärtom. Har hört de som blir påtända av ritalin men inte av concerta så ngn skillnad måste de vara, kanske i våra hjärnor Jag är nu lite rädd, ligger i sängen med världens smärta bak mot ryggen (njurarna?) det svartnar för ögonen o kommer då o då, vad händer? :-O
    Hmm, om du blir sådär av medicinerna kanske du skulle kontakta din läkare? Jag ska forska vidare lite i vad som är skillnaden mellan Ritalin och Concerta.
    Ysta skrev 2009-04-17 21:59:57 följande:
    Det har löst sig så att jag kan låna pengar till läkarbesök och kuratorn så det fixar sig *skönt*. Ni här i tråden som jobbar, vad jobbar ni med och hur fungerar det för er? Vad har ni lätt/svårt för i arbete? Vad skulle ni vilja ändra i er arbetssituation om ni kunde? Jag ska på möte på onsdag och prata om arbetsträning med AF men är lite skraj för det för jag misstänker att de vill sätta mig på "vuxendagis", sist vi träffades så pratade psykologen om att sätta mig på ett ställe där det är personer med grava psykiska och sociala funktionshinder och jag känner bara att jag passar inte in där.
    Jag har alltid (i alla fall största delen av de nästan tio år jag har varit yrkesverksam) jobbat inom restaurangbranschen. Både som "finare" servitris, i bar, snabbmatsrestaurang mm.

Det har väl fungerat sådär, kan bli lite kaos i huvudet när det blir mycket på en gång men samtidigt så gillar jag när det inte "står still" utan händer saker så ja, jag vet inte riktigt.

Det har väl fungerat hyfsat fast jag skulle önska att jag vissa gånger fick lite mer hjälp och gehör det skulle jag vilja ändra på plus att jag skulle vilja ha möjlighet till rast/att gå undan en stund när det blir som värst kaos i mitt huvud.

Är du absolut tvingad till att börja på detta "vuxendagis" eller kan du säga nej?
  • Fjärilen72

När jag satt och försökte googla fram fakta om ifall det är någon skillnad på Ritalin och Concerta egentligen så hittade jag en sida där det har skrivits en lång artikel om:

- Att Ritalin och Concerta är samma sak som droger (vilket det inte är)

- Att i princip alla som tar "adhd mediciner" blir våldsamma och eller maniska/psykotiska

- ADHD och ADD egentligen inte finns (Under kommentarerna så är det till och med en snubbe som "fördömer" ALLA psykiatriska diagnoser)

- Att föreningen Attention är "köpta" av läkemedelsbolagen och "bara springer deras ärenden" (Samma sak gäller för ALLA psykiatriker OCH Läkemedelsverket)

Och det är bara en del av det som står. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till artikeln men jag blir minst sagt fundersam. Vill ni att jag länkar?

• Anonym (Hej)
    Aquagreen skrev 2009-04-17 19:24:48 följande:
    Min psykläkare säger att det inte är ngn skillnad alls, men att en del reagerar bätre på ritalin än concerta o tvärtom.Har hört de som blir påtända av ritalin men inte av concerta så ngn skillnad måste de vara, kanske i våra hjärnor Jag är nu lite rädd, ligger i sängen med världens smärta bak mot ryggen (njurarna?)det svartnar för ögonen o kommer då o då, vad händer? :-O
    vilken sida gör de ont på? höger?
  • Anonym

jag vet vad de är för skillnad på ritalin och concerta, ritalin håller bara i ca 6 timmar(korttidsverkande) medans concerta är starkare och håller i 12-14 timmar,
    inga biverkningar av ritalin som jag fick i alla fall men av concerta tappade jag matlusten, mådde illa osv, detta ska gå över efter ett tag men jag orkade inte vänta så jag tog tillbaka ritalin, tar 40 mg på morgonen och 20 på eftermiddagen. OBS är ej beroendeframkallande som folk tror (finns säkert någon) men jag slutade tvärt en gång och jag fick inte någon abstinens eller nåt. säkert olika från person till person kanske

• Fjärilen72
    Anonym skrev 2009-04-18 01:14:45 följande:
    jag vet vad de är för skillnad på ritalin och concerta, ritalin håller bara i ca 6 timmar(korttidsverkande) medans concerta är starkare och håller i 12-14 timmar, inga biverkningar av ritalin som jag fick i alla fall men av concerta tappade jag matlusten, mådde illa osv, detta ska gå över efter ett tag men jag orkade inte vänta så jag tog tillbaka ritalin, tar 40 mg på morgonen och 20 på eftermiddagen. OBS är ej beroendeframkallande som folk tror (finns säkert någon) men jag slutade tvärt en gång och jag fick inte någon abstinens eller nåt. säkert olika från person till person kanske
    Tack! Nu fick jag en lite klarare bild i alla fall.

Alla de biverkningar som du beskrev att du fick av Concertan har jag nu på Ritalinet. Kanske skulle funka omvänt för mig, byta till Concerta och slippe biverkningarna jag har nu.
Svar på tråden vuxna med adhd add as