• Licens To Kiss

vuxna med adhd add as

Länk för Föräldrar till barn med ADHD
    beta.familjeliv.se/Forum-3-60/m40166290.html

Länk för Vuxna anhörig till ADHDARÈ
    beta.familjeliv.se/Forum-4-51/m39833594.html

{#lang_emotions_flower} Hej och välkommen till oss. {#lang_emotions_flower}

Vi är ett gäng som håller ihop. Ibland blir vi osams men oftast är vi bara snälla och gulliga {#lang_emotions_innocent} Dela med dig utav dina härliga och skitdagar. härliga och skitdagar.

Välj en signatur då du vill vara anonym.

I min tråd tillåts OT-inlägg.

INFORMATIONSLÄNKAR (ADHD, ADD)
    spexor.homestead.com/files/kriterier.htm
    attention.vgl.se/index.php&task=view&id=37&Itemid=29
    psychcentral.com/addquiz.htm
    www.expressen.se/1.682011
    sv.wikipedia.org/wiki/ADHD
    www.nyfikenvital.org/
    www.adhdforum.se/

INFORMATIONSLÄNKAR (AS)
    aspergerkontakt.mylava.net/
    www.psykologitest.se/test/asperger.php
    sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

ALLA MÖJLIGA FUNKTIONSHINDER (CHATT)
    www.klubbfh.se/
    Mamma Flata och Partner
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 19:57
    Forum för oss i tråden! Glöm inte att behålla din signatur så du har samma i forumet som här på FL.

vimedadhdaddas.forum24.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 16:26
    NY TRÅD!! TYDLIG OCH FINARE!! VÄLKOMMEN IN:

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m43990781.html
  • Svar på tråden vuxna med adhd add as
  • Anonym (Hej)
    Aquagreen skrev 2009-04-16 18:20:58 följande:
    Anonym (Hej) skrev 2009-04-16 14:57:12 följande: Vill inte pressa dig att berätta om du vinte vill, men vill du prata om de så lyssnar jag/vi Himmelkropp - se där, de hade jag ingen aning om alls, kan bli en match att medicinera den grava ADHD'n då.Pratade med min kontakt på psyk idag o hon sa att vi höjer dosen nästa vecka, vad äter ni för doser av CONCERTA, ni som äter?
    inte bli gravid:( jag tar idag 36g på morgonen och 10mg ritalin 4 timmar efter att jag tagit concerta. Men vill höja.. så jag får höra på tisdag hur läkaren ställer sig till det. tror ju inte de är några problem då han säger jag får pröva mig fram och hitta mig en dos som passar mig. han anser att man ska inte gå efter en manual vad vissa ska äta utan ta den dos man känner man behöver
  • Fjärilen72
    Kaxelina skrev 2009-04-16 20:36:46 följande:
    Fjärilen: Hur har dina tics eller tvångstankar varit?
    Tics: För mig yttrar det sig mest i att jag "flyger ut" med högerarmen och/eller ryckningar i nacken. Vänsterarmen håller sig för det mesta stilla men det händer att den "lever sitt eget lilla liv" den med. Annars så har jag tics i ansiktet av och till.

Tvångstankar: Jag har alldeles för mycket tvångstankar för att det ska vara bra egentligen. Jag räknar hur många bokstäver det är på tex reklamaffischer när jag åker kommunalt, jag "räknar med fingrarna" men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, allting måste ligga på sin "rätta" plats, jag måste göra saker i en viss ordning mm.

Vissa dagar är värre än andra och då kan det ta mig mer än en timme extra att ta mig hemifrån medan jag andra dagar kan hoppa upp ur sängen, dr på mig kläderna och gå hemifrån utan någon vidare tanke bakom det.

Det var väl det jag kom på såhär spontant, var det något mer du undrade över?
  • ensamhemma

jag fick byta till ritalin idag ska ta 3 ggr 10mg om dagen...känns bra o hoppas nu att det funkar bättre.
    fick även propavan som jag ska ta 2 timmar innan läggdags och sen circadinet.

så läkarbesöket gick jättebra o jag ska få byta till en kvinllig psykolog för han jag har nu e ju helt väck.
    han har satt 2 störningar på mig som diagnos utifrån ett samtal eller kanske 2.får dom göra så?att sätta diagnos utan utredning??

• Fjärilen72

Och nu så kommer all min galla angående psyk..

I början på februari så var jag där och blev sjukskriven till den 28/2 och min psykiatriker lovade att han skulle höra av sig i slutet på februari men jag hörde ingenting. Ringde i mitten på mars och fick besked om att min psykiatriker skulle ringa, vilket han inte gjorde.

Lackade ur totalt i början på april och ringde dit igen och då fick jag faktiskt en telefontid dagen därpå, men dom kunde inte säga vilken tid utan jag fick helt enkelt sitta vid telefonen och vänta hela dagen enligt dom. Satt där med telefonen i högsta hugg men blev verkligen tvungen att springa på toa och självklart så ringer det precis då! Min psykiatriker lämnade ett syrligt meddelande på mobilsvaret om att han minsann inte skulle hinna ringa tillbaka till mig senare för han hade ju sååå många patienter.

Ringde dom dagen efter och då var det enda dom kunde erbjuda mig en telefontid, jag tänkte att det är ju bättre än ingenting så jag sa ja. Sen när jag frågade när han skulle ringa så säger hon som jag pratade med att det visste hon inte, det kunde lika gärna bli imorgon som om tre veckor.

Så när jag var hos min psykolog idag (inte samma person, av olika anledningar så går jag hos en "privat" psykolog) så fick jag reda på att dom hade skickat remiss angående mig därifrån till psyk, den 9/3! Arg som ett bi ringer jag psyk idag igen men hon kunde inte göra någonting sa hon för dom hade inga besökstider osv. Jag sa då att det mest akuta just nu är att min medicin (Ritalin) håller på att ta slut. Hennes lösning var då att han skulle skicka ett elektroniskt recept till apoteket imorgon. Och som jag fattade det så ska detta göras utan någon som helst kontakt med mig! (Jag fick tjata mig till att dom skulle ringa och meddela mig när dom skickat receptet!)

Det som dyker upp i mitt huvud är:

1. Ritalin är ju narkotikaklassat! Det kan man väl inte bara skriva ut sådär "hux flux"!?

2. Eftersom jag fått min första omgång Ritalin utskrivet av läkaren som "tillhör" den mottagning som min psykolog jobbar på så vet dom inom psykiatrin inte vilken sorts tabletter jag tar, vilken dos jag har osv.

3. Han har inte haft någon som helst kontakt med mig sen jag började ta medicinen så dom vet ju heller ingenting om eventuella biverkningar, om den funkar bra på mig, om dosen behöver höjas/sänkas osv.

Hur tänker dom egentligen!? Och det här är inte det första dom "hittar på" heller!

Eller är det jag som överreagerar? :S

• Fjärilen72
    ensamhemma skrev 2009-04-16 21:21:52 följande:
    jag fick byta till ritalin idag ska ta 3 ggr 10mg om dagen...känns bra o hoppas nu att det funkar bättre. fick även propavan som jag ska ta 2 timmar innan läggdags och sen circadinet. så läkarbesöket gick jättebra o jag ska få byta till en kvinllig psykolog för han jag har nu e ju helt väck. han har satt 2 störningar på mig som diagnos utifrån ett samtal eller kanske 2.får dom göra så?att sätta diagnos utan utredning??
    Han kan ju uppfatta att du har problem med vissa saker och skriva in i journalen att han misstänker det eller det men nej han får inte sätta diagnos på dig efter två besök. Låter ju helt snurrigt. :S
  • Aquagreen

Anonym (Hej) skrev 2009-04-16 20:48:45 följande:

inte bli gravid:( jag tar idag 36g på morgonen och 10mg ritalin 4 timmar efter att jag tagit concerta. Men vill höja.. så jag får höra på tisdag hur läkaren ställer sig till det. tror ju inte de är några problem då han säger jag får pröva mig fram och hitta mig en dos som passar mig. han anser att man ska inte gå efter en manual vad vissa ska äta utan ta den dos man känner man behöver
    Min läkare var tydlig med att jag skulle upp i dos o det inte var några problem att gå upp mot 100 mg concerta, jag känner ju inget av de 72 mg jag nu ta (annat än bakfyllan/avtändningen morgonen efter.
    Ni som ätit conerta, har ni gått ner i vikt?

Fjärilen - Verkar inte vara så "noga" jag ska få min dos höjd o nya tab bara via telefon :-O
  • Fjärilen72
    Aquagreen skrev 2009-04-16 22:01:24 följande:
    Anonym (Hej) skrev 2009-04-16 20:48:45 följande: Min läkare var tydlig med att jag skulle upp i dos o det inte var några problem att gå upp mot 100 mg concerta, jag känner ju inget av de 72 mg jag nu ta (annat än bakfyllan/avtändningen morgonen efter. Ni som ätit conerta, har ni gått ner i vikt? Fjärilen - Verkar inte vara så "noga" jag ska få min dos höjd o nya tab bara via telefon :-O
    Fast i ditt fall är det väl samma läkare som skrev ut concertan från början? Om inte tycker jag att det är lite knasigt.
  • Anonym (Hej)
    Aquagreen skrev 2009-04-16 22:01:24 följande:
    Anonym (Hej) skrev 2009-04-16 20:48:45 följande: Min läkare var tydlig med att jag skulle upp i dos o det inte var några problem att gå upp mot 100 mg concerta, jag känner ju inget av de 72 mg jag nu ta (annat än bakfyllan/avtändningen morgonen efter.Ni som ätit conerta, har ni gått ner i vikt?Fjärilen - Verkar inte vara så "noga" jag ska få min dos höjd o nya tab bara via telefon :-O
    Okej men då är de nog inga problem så att ja höjer heller.  jag tappade i början matlusten men återfick den sen.. men sen beroende i menscykeln så kan ja knappt äta pga av illamående och vissa perioder i cykeln "jämnt" vara hungrig..
    Jag skulle egentligen inte beh. träffa läkaren för att höja, men behöver en mindre dos förp. utskrivet för att inte höja för mkt. sen om han ska fortsätta utreda mig. men ja skulle nog få lite "panik" tt behöva åka till psyk läkare så fort man skulle justera dosen
  • ensamhemma

har verkligen fått saker gjorda idag,tvättat dammat skurat golven o diskat,vattnat blommorna.
    nu ska tvätten bara torka sen är det vikning kvar.

måste iväg o handla men kommer inte på nåt gott att laga till middag.

Svar på tråden vuxna med adhd add as