• Licens To Kiss

vuxna med adhd add as

Länk för Föräldrar till barn med ADHD
    beta.familjeliv.se/Forum-3-60/m40166290.html

Länk för Vuxna anhörig till ADHDARÈ
    beta.familjeliv.se/Forum-4-51/m39833594.html

{#lang_emotions_flower} Hej och välkommen till oss. {#lang_emotions_flower}

Vi är ett gäng som håller ihop. Ibland blir vi osams men oftast är vi bara snälla och gulliga {#lang_emotions_innocent} Dela med dig utav dina härliga och skitdagar. härliga och skitdagar.

Välj en signatur då du vill vara anonym.

I min tråd tillåts OT-inlägg.

INFORMATIONSLÄNKAR (ADHD, ADD)
    spexor.homestead.com/files/kriterier.htm
    attention.vgl.se/index.php&task=view&id=37&Itemid=29
    psychcentral.com/addquiz.htm
    www.expressen.se/1.682011
    sv.wikipedia.org/wiki/ADHD
    www.nyfikenvital.org/
    www.adhdforum.se/

INFORMATIONSLÄNKAR (AS)
    aspergerkontakt.mylava.net/
    www.psykologitest.se/test/asperger.php
    sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

ALLA MÖJLIGA FUNKTIONSHINDER (CHATT)
    www.klubbfh.se/
    Mamma Flata och Partner
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 19:57
    Forum för oss i tråden! Glöm inte att behålla din signatur så du har samma i forumet som här på FL.

vimedadhdaddas.forum24.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 16:26
    NY TRÅD!! TYDLIG OCH FINARE!! VÄLKOMMEN IN:

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m43990781.html
  • Svar på tråden vuxna med adhd add as
  • Aquagreen

Anonym (Hej) skrev 2009-04-16 13:41:21 följande:

Då du höjde dosen fick du också "bak fylle" huvudvärk i ett par dagar.Ska nog höja nu efter ja vart hos psyk på måndag.Idag då jag var på sjukhuset bad jag dem i receptionen dra ut alla besök jag har haft på Gyn, akuten, psyk-läkare, psykolog.(kassa kvitton för att samla ihop alla mina sjukresor) Och då hon såg mitt register (bad att få ifrån Juli 08) och hon sa till mig : Herre gud, då behöver jag fylla på massa papper, och en annan person som stod i kön bredvid mig skrattade åt mig och sa "Herregud". Sen sa hon i receptionen att det här kan ta tid. Jag frågade om de var ok att ja kom tillbaka kl 11 då jag var klar. men fick inget direkt svar, hon frågade vart ja skulle, sa bara "jag ska iväg till en kontakt"Kommer kl 11, och då de är min tur går jag fram så säger en annan i kassan: Är det du som skulle ha alla kvitton?-Ja.En annan lucka öppnades och sur kärring slängde bunten till mig och sa -Här har du!Blir så ledsen av att bli bemött sådär.Sen fick jag upp och hämta 3 kvitton ifrån röntgen med.Igår fick jag 29 kassa kvitton ifrån vårdcentralen, alla de ggr som jag vart där sen i Juli 08.Idag fick jag totalt 42 kvitton. Nu ska jag ringa till 2 andra sjukhus o be om kvitton ifrån dem.Fick igår klarbesked ifrån en undersökning jag gjort här omdagen, och mår så jevla dåligt av beskedet
    Jo typ, när jag vaknade imorse så kändes det som jag knarkat i flera veckor tuuung i huvudet o helt skum, har typ tappat minnet, vet inte om jag tagit alla mina piller idag el inte.
    Fan vilket jävla bemötande alltså, det verkar vanligt att de mest ocharmiga surkärringar jobbar i receptionerna på div mottagningar, ring avd chefen o berätta för denna om hur otrevlig personal den har.
    Vad det än är för besked s¨å hoppas jag att det går att lösa, Kram till dig.

Jag blev skit förbannad idag när jag ringde psyk, frågade efter *****.. "ja vem är det som undrar" frågade hon på andra sidan, ja jag heter Linda jag vill prata med ****... Hon är inte här på förmiddagen fick jag ett snäsigt svar, jaha halv skrek jag till henne, jag ringde igår o fick då som svar att jag skulle ringa idag, på förmiddagen.
    Eg ingen stor sak men dom på psyk om någon borde väl inte vara så otrevliga o fyrkantiga av sig.

Jag är nu klar med min utredning o det står grav ADHD o tydlig Aspergers, men vad menas eg med grav ADHD? Klassas den i olika skalor?
  • Licens To Kiss

Aquagreen, adhd finns i olika grader. Du har den "värsta" sorten som troligtvis jag får i diagnos också.

• Anonym (Hej)
    Kaxelina skrev 2009-04-16 14:32:16 följande:
    Hej. Hur har du det i livet? Har du familj och barn? Hur funkat dit arbete? Var det du som föreslog TS eller var det psykologen? Många frågor.
    har aldrig jobbat vart sjukskriven "pensionär" i 10 år. har ett barn o man. jag visste inte ens vad turetts var då ja fick de. de är bara läkare som kommit med diagnosen efter mina probelm. så jag är nog inte rätt  person att fråga vad de gäller att kunna arbeta.. har arbets tränat lite, gått någon enstaka "utbildning".
    Vad de gäller mina tics att mina ena arm o hand kan "rycka" konstigt och jag kan få liknande "rysningar" i kroppen så som man kan få då man fryser. i perioder sämre att de är lite jobbigt i ansiktet. Folk lägger mest märke till mina arm o hand.
  • Felicia6

Fårman ut papper på sin "diagnos"? Eller säger dom bara att man har det eller står det bara en anteckning i journal lr hur är det?

Jag fick veta muntligt att jag får adhd/add diagnos och börjar med concerta i morgon nämligen

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Anonym (Hej)
    Aquagreen skrev 2009-04-16 14:47:24 följande:
    Anonym (Hej) skrev 2009-04-16 13:41:21 följande: Jo typ, när jag vaknade imorse så kändes det som jag knarkat i flera veckor tuuung i huvudet o helt skum, har typ tappat minnet, vet inte om jag tagit alla mina piller idag el inte.Fan vilket jävla bemötande alltså, det verkar vanligt att de mest ocharmiga surkärringar jobbar i receptionerna på div mottagningar, ring avd chefen o berätta för denna om hur otrevlig personal den har.Vad det än är för besked s¨å hoppas jag att det går att lösa, Kram till dig.Jag blev skit förbannad idag när jag ringde psyk, frågade efter *****.. "ja vem är det som undrar" frågade hon på andra sidan, ja jag heter Linda jag vill prata med ****... Hon är inte här på förmiddagen fick jag ett snäsigt svar, jaha halv skrek jag till henne, jag ringde igår o fick då som svar att jag skulle ringa idag, på förmiddagen.Eg ingen stor sak men dom på psyk om någon borde väl inte vara så otrevliga o fyrkantiga av sig.Jag är nu klar med min utredning o det står grav ADHD o tydlig Aspergers, men vad menas eg med grav ADHD? Klassas den i olika skalor?
    Då jag fick diagnos som nästan 18år fyllda så fick jag diagnosen SVÅR damp. med autistiska drag och toruettssyndrom/tics.

Så de finns väl olika svårighetsgrder.
    Jag förstår inte heller varför alla måste vara så otrevliga, är väl inte vårt fel om de har mensen eller inte fått sig något på ett tag *ironi* De behöver inte vara otrevliga. Då jag inte var otrevlig för 5 öre. jag kan inte hjälpa att jag är sjuk och behövt sökt läkare över 60 gånger på 9 månader.. Så det kanske förklarar lite vad jag gör på dagarna?!

jag ringde senast i Måndags Sjukhus chefen för att igår kväll få Chefen på medicin kliniken att ringa mig. Då jag blev tillräckligt arg.

Mina besked kan bara lösas om man besitter pengar, får ihop, har pengar. Ska snart in på ännu en ny operation.
  • Kaxelina
    Anonym (Hej) skrev 2009-04-16 14:51:39 följande:
    har aldrig jobbat vart sjukskriven "pensionär" i 10 år. har ett barn o man. jag visste inte ens vad turetts var då ja fick de. de är bara läkare som kommit med diagnosen efter mina probelm. så jag är nog inte rätt  person att fråga vad de gäller att kunna arbeta.. har arbets tränat lite, gått någon enstaka "utbildning". Vad de gäller mina tics att mina ena arm o hand kan "rycka" konstigt och jag kan få liknande "rysningar" i kroppen så som man kan få då man fryser. i perioder sämre att de är lite jobbigt i ansiktet. Folk lägger mest märke till mina arm o hand.
    Mina tics som jag kommer ihåg är under gymnasietiden spottade jag väldigt mycket. Ibland har det även hänt när jag varit inomhus. Skönt att inte ha det nu.

Nu har jag väl något med armen och handen när jag jobbar. Jag gör någon konstig snurr innan jag lägger "nästa kund" pinne på rännan. När jag skall knappa in någon kod eller liknande som snurrar jag ett varv på handen om jag får en väntetid på minst en sekund. Eller om jag måste vänta på vågen och får ta bort frukten eller grönsakerna från den.

Har kommit på mig själv att grimasera när jag utför "tyngre" arbeten såsom att lyfta en två-pack läsk. Det är vad jag kommer på.  Men sen har jag även det här med ordning. Vissa saker skall ha sin plats och det skall vara symmetriskt osv osv fast städandes och disken kan se för jävligt ut.

Trodde hon tagit fel på TS och AS men nu när jag läst om det och även ringt och frågat henne så känns det mera hemma i TS än på AS som jag mistänkte.
  • Ysta

Nu behöver jag eran hjälp.... Nästa onsdag så ska jag ha möte med psykologen och min handläggare på Arbetsförmedlingen för vi ska prata om arbetsträning.

För det första så har jag varit arbetslös i stort sett hela mitt liv sen jag hoppade av gymnasiet 1997. Har haft lite ströjobb, praktiker och jobbat lite med events...

Jag är livrädd att de ska kasta ut mig på en praktikplats på heltid och det pallar jag inte. Jag har sagt att jag VILL ha arbetsträning/praktik för jag saknar rutiner och att ha något att göra på dagarna... Men jag vill börja försiktigt med kanske 2-3 timmar nån dag i veckan och sen utöka. Men hur får jag dem att gå med på det? Jag är inte den smidigaste när det gäller att lägga fram såna saker.

Sen är det det här med vart jag ska arbetsträna... Risken är stor att de kommer att vilja sätta mig på ett "vuxendagis" eller vad man ska kalla det. Fick förslag av någon klok människa här i tråden att föreslå lokaltidningen eftersom jag tycker om att skriva och det ska jag verkligen föreslå.

Men vad mer kan jag ha för förslag på vad jag vill göra? Jag vet ju inte vad jag kan, vad jag är bra på eller vad jag tycker om att göra egentligen... Det enda jag vet är att jag tycker om att skriva och alla säger att jag är bra på det, jag tycker om att fota och jag älskar kläder. Men det känns så ytligt...

• Ysta

Nu MÄRKS det verkligen att jag har problem med minnet! Sa tidigare idag på msn till Aquagreen att jag vet inte ens om läkaren skickade remiss till psykiatrin för att jag skulle få en utredning eftersom jag ingenting hört. Var hos läkaren den 10 mars och nu när jag började gå igenom en hög med viktiga papper så hittar jag ett brev från psykiatrin... Daterat den 18 mars. Så inte är mitt minne bra alltså...

Det står att jag ska bli kallad för bedömningssamtal och tillsammans med min kallelse så kommer jag att få några skattningsskalor inför utredning av min aktuella situation. Förstår inte mycket av det där men...

Det står också så här Efter vårdbegäran ska du få en tid så snabbt som möjligt men senast inom 90 dagar. Om du behöver behandling så ska den erbjudas inom ytterligare 90 dagar.

Så alltså borde det ta max 3 månader från mars innan jag får komma dit för ett första samtal, har jag förstått det rätt??

• Kaxelina
    Ysta skrev 2009-04-16 17:59:29 följande:
    Nu MÄRKS det verkligen att jag har problem med minnet! Sa tidigare idag på msn till Aquagreen att jag vet inte ens om läkaren skickade remiss till psykiatrin för att jag skulle få en utredning eftersom jag ingenting hört. Var hos läkaren den 10 mars och nu när jag började gå igenom en hög med viktiga papper så hittar jag ett brev från psykiatrin... Daterat den 18 mars. Så inte är mitt minne bra alltså... Det står att jag ska bli kallad för bedömningssamtal och tillsammans med min kallelse så kommer jag att få några skattningsskalor inför utredning av min aktuella situation. Förstår inte mycket av det där men... Det står också så här Efter vårdbegäran ska du få en tid så snabbt som möjligt men senast inom 90 dagar. Om du behöver behandling så ska den erbjudas inom ytterligare 90 dagar. Så alltså borde det ta max 3 månader från mars innan jag får komma dit för ett första samtal, har jag förstått det rätt??
    Antagligen. Jag kommer att få vänta upp till 3 månader innan jag får börja min utredning.
  • Ysta
    Kaxelina skrev 2009-04-16 18:01:22 följande:
    Antagligen. Jag kommer att få vänta upp till 3 månader innan jag får börja min utredning.
    Aha då har jag förstått rätt... För läkaren sa nämligen att jag lär få vänta minst ett år för att få komma till psykiatrin och skillnaden på att vänta tre månader och att vänta ett år är ju enorm!
Svar på tråden vuxna med adhd add as